Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

NAS, skjuter upp long-haul, to: JFK o BKK !

Tråden startades av Dimi

Det blir inget med, långturer till, NY o Bangkok, from 28 mars! NAS, är kloka nog, att inte ge sig på, projektet nu, med rådande osäkerhet omkring SAS försäljning! Allt kan hända, på long-haulscenen, om SAS, styckas eller säljs i sin helhet! I det helt nya läget som nu uppträder på flygmarknaden, gör NAS, den helt rätta o förnuftiga bedömningen att avvakta med denna satsning! Värre är det med Feel Air, om dom inte, inser vad som kan hända, med long-haulmarknaden, när SAS säljs!

Publicerad den 2010-02-21 20:39
Skriv ett svar
Antal svar: 23

svar

Johan
2013-06-18 10:48

Haha… så här va det 2010. Så de var ungefär 3 år försenade…

DW
2010-02-25 01:32

Tips för er som är osäkra på om ni ska använda DE eller DEM: testa med VI eller OSS för att se vilket ord som passar bäst. VI står för DE och OSS för DEM.

Vi hade hoppats på att ___ skulle komma.

Passar VI eller OSS bäst in i mellanrummet? VI såklart. Då blir det DE.

De gjorde ____ en tjänst.

VI eller OSS? OSS naturligtvis och då blir det DEM.

Simple!

Mulle mek
2010-02-24 23:16

RA: Du förstår ganska långsamt eller? LÄGG NER!!!

RA
2010-02-24 14:50

Senaste hackningen rikades till en person som själv hackade på språket…

Och särskrivningen är ett monster! Och ändå är regeln så enkel: Det finns inte på svenska (med de undantag jag redogjorde för).

Att inte kunna skilja på de och dem är inte heller så bra…

Mulle mek
2010-02-24 13:28

RA: Herregud, dude det är inget litteratur eller språkforum det här. Har du inget att göra på jobbet eller har din fru lämnat dig så sitter och hackar på diverse folk i cyberrymden? Lägg ner för fanken, dem flesta av oss som kan bra svenska begriper ju att folk skriver fel då och då, trådskaparen var extremt kass, sure men inte behöver vi ha världens kurser och tillrättavisningar. DET RÄCKER!

Låt oss diskutera vad topicen handlar om, inget annat! Man märker bristen på moderatorer på detta b-forum.

T
2010-02-24 10:58

Många amatörer vill väldigt mycket men saknar det väsentligaste dvs pengar.
Det finns ett antal spaltmeter i press om hur man sätter sprätt på pengar i denna bransch , listan kan göras väldigt lång.

Reply
2010-02-24 10:10

Håll er till ämnet och sluta tramsa om meningsuppbyggnad och sådant!
Tror nog att dom flesta som läser detta forum skiter fullständigt om det fattas en punkt eller ett komma!!!!!

RA
2010-02-24 09:26

…och det heter utan någon som helst tvekan språkekvilibristen – inte “språk ekvilibristen”. Sammansatta ord särskrivs inte på svenska.
Enda undantaget är då sammasättningen består av MINST tre delar och då de första leden består av MINST två ord som inte är svenska men är sammansatta med ett svenskt ord sist. Då sammanskrivs den sista “utländska” delen med den första svenska eller så sätter man ett bindestreck. Däremot inte de andra orden. Således heter de à la cartematsedel eller à la carte-matsedel (valfritt). Det heter caffè lattemammor eller caffè latte-mammor. Däremots skrivs den kortare varianten lattemammor alltid just så då det bara finns ETT led som är utländskt.
Särskrivningssjukan grasserar vilt både här på forumet och ute i det svenska samhället. Jag brukar inte kommentera detta. Läs- och skrivsvårigheter ska man vara ödmjuk gentemot. Men om man på fullt allvar kallar sig för “språk ekvilibristen” samtidigt som man gör ett inlägg om språkfel så behöver man nog få reda på det…

språk ekvilibristen
2010-02-24 08:35

uttryck er i svensk adekvat terminologi

JFK, BKK tror inte det varit seriös avsikt att starta denna trafik.
Hur många bolag kan man åka med till dessa dest AY, TG, SK,

Studenten
2010-02-23 22:08

Ja du.. Om man ändå ska vara rätt.

Det heter svenskläraren -inte svenskaläraren ha ha

RA
2010-02-23 22:08

Till Svenskaläraren:

Det heter “svenskläraren”… 🙂

Svenskaläraren
2010-02-23 22:04

VM i kommatecken?

Dimi
2010-02-23 20:28

Känns meningslöst, att fortsätta utbyta åsikter om flygrelaterade ämnen i detta forum! (FLYGFORUM). Ovidkommande o mästrande inlägg, om ordval etc, hör inte hemma i detta sammanhang. Flygbranchen är internationell, där personalen har stor förståelse för olika språkinfluenser i vardagskommunikationen! Har man inget intresse av vad som som skrivs om flygbranchen här, oavsett hur texten formuleras, utan hänger upp sig på språkteknikaliteter, har man valt fel forum. Flygtorgets för övrigt proffsiga upplägg, förlorar image på dessa språkpolisers, töntkommentarer!

lottis
2010-02-23 19:25

RA håller med dig jag irreterar mig till max när folk skriver dem i i stället för dom eller denna. inte bara här utan även på andra sidor.Bättre att skriva dom om man är osäker. Detta har inget med NAS satsning på NYC/BKK.

R A
2010-02-22 13:36

Som subjekt används “de”
Som objekt används “dem”

Vilken otrolig röra det blir när folk inte kan skilja på detta. Totalt virrvarr!
Då är det faktiskt bättre att man använder “dom” genomgående. Även om det kryper inom mig när man i skrift använder talspråk och att det ser extra komiskt ut när det används används två gånger kort efter vartannat i samma mening, så ser det ändå ärligare ut än de tidigare inlägg där skribenterna inte klarar av att skilja på de två olika orden.
Jo, jag vet att dagens dagisskola godkänner att elever skriver “dom” genomgående. Tycker ändå helst att vuxna människor bör kunna placera sig över den nivån. Men snälla, snälla, snälla, snälla… (sjung gärna med!) Använd inte “de” och “dem vid fel tillfällen!
Detta är betydligt värre än det internspråk som folk inom flygvärlden gärna vill använda sig av – och som har diskuterats i denna tråd. Men det är ett socialt språk som används för att meddela andra att man tillhör en viss krets. Sådant har alltid förekommit i olika branscher eller andra sociala grupptillhörigheter.

ETV
2010-02-22 12:51

@Plupp

Saxat ur Aftenposten:

“Den nye lavprissatsingen skulle innebære ruter til New York (John F. Kennedy-flyplassen) og Bangkok fra våren av. I sin søknad opplyste Norwegian at de ville sette inn en Airbus A330 med plass til rundt 300 passasjerer.

Nå har imidlertid selskapet varslet Oslo Lufthavn at de ikke lenger ønsker å resevere avgangs- og landingstider for disse rutene fra i vår.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik ser selskapet det som mest sannsynlig at rutene ikke kommer i gang før til neste år.

Norwegian holder imidlertid muligheten åpen for at oppstart kan komme til å skje i år:

– Det er fortsatt mulig å komme i gang før 2011, skriver Skånvik i en epost til Aftenposten.”

Länk till artikeln:

http://www.aftenposten.no/reise/article3527363.ece

JoV
2010-02-22 09:48

737-800 har inte räckvidden till BKK eller NYC, lär flyga med en 330-200 eller 300 om dom ska flyga dom destinationerna. Vad babblar du om Dimi, vad är det som kan hända om SAS säljs eller går i graven?

Plupp
2010-02-22 09:23

Källa, tack,!,.

Magnus Å
2010-02-22 02:17

Det där måste vara den helt klart sämsta texten jag läst på länge!

Varför alla komman överallt? Jisses…

Jaja, norrbaggarna ska inte börja med sina långflygningar än. Ska dem flyga med 737-800 till de ställena?

Varför är det inte bra om Feel Air kör igång nu? Är väl utmärkt med lågprisflyg till NY för lite vårshopping framöver!

Lennart
2010-02-21 23:01

Är det verkligen svenska?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500