Registrering av flygplan på SE registret
Äntligen börjar det hända saker !
Näringsdepartementet
Infrastrukturministern
Till riksdagen
Svar på fråga 2015/16:184 av Edward Riedl (M) Utflaggning av flygplan
Edward Riedl har frågat mig hur jag ser på att SAS registrerar allt fler av sina flygplan i andra länder än Sverige.
Jag delar Edward Riedls uppfattning att det vore önskvärt med en jämnare fördelning av SAS flygplansregistrering i de tre skandinaviska länderna än som föreligger idag.
Jämför man enbart registreringsavgiften i de skandinaviska länderna är den svenska avgiften lägre än både den norska och danska, så det är sannolikt andra faktorer än just registreringsavgiften som ligger bakom.
För ca 15 år sedan valde SAS att flytta ett flertal flygplan från det svenska registret till det norska, eftersom det då inte gick att få sakrättsligt skydd som ägare i Sverige. Detta är dock numera möjligt sedan 2005.
Genom den s.k. Kapstadskonventionen kan flygbolagen erhålla en mer fördelaktig finansiering vid förvärv av bl.a. flygplan. Norge har tillträtt denna konvention, och detta kan också vara en förklaring till att registrering av flygplan där än så länge är mer fördelaktigt för SAS.
Allt talar dock för att även Sverige kommer att tillträda Kapstadskonventionen, vilket skulle innebära att Sverige kommer bli ett mer attraktivt land att registrera flygplan i. Regeringens proposition kommer att behandlas i riksdagen senare i år och jag räknar med en svensk anslutning under nästa år. Därmed ges SAS ett starkt incitament att öka andelen flygplan som registreras i Sverige.
Stockholm den 4 november 2015
Anna Johansson
svar
Lägger man till de avgifter som TS tar ut för att registrera de säkerheter som en bank önskar att få bekräftade vid registrering så är Sverige i särklass dyrast i Norden. inteckningsavgiften på 1% är nu ett litet problem jämfört med de övriga registerkostnaderna. Allt detta inträffade när TS skulle å börja å finansiera sin verksamhet via nyttjarna. Å ju färre de blir, desto dyrare blir det för de kvar varande klubb- å föreningsflyget. Knappast något som ger någon tillströmning av nya flygare på sikt.
I går framgick det under en Interpolationsdebatt att Sverige tillträder Kapstadskonventionen den 1 april 2016. Vi får hoppas nu att det får fart på SE registreringen av flygplan.
Svar till ok: Den aktuella avgiften är lägre i Sverige än i både Danmark och Norge helt i enlighet med vad texten ovan säger. I Sverige betalar man ingen avgift/skatt som grundar sig på flygplanets värde vid registrering av det. Väljer man däremot att ta ut en inteckning i Sverige kan man få betala 1% i stämpelskatt på inteckningsbeloppet. Däremot har du rätt i att man i Danmark måste betala en skatt på 0,1% på flygplanets värde vid registrering.
Riksdagen kommer på onsdag den 11 november ta beslut i frågan om Sverige ska tillträda Kapstadskonventionen.
Moderaterna och Socialdemokraterna är samma sak idag. Den enda opposition som finns är våra PK-immuna räddare i SD.
Det stämmer inte att avgiften är lägre i Sverige än i Danmark och Norge. Den är däremot väsentligt högre, ugf 1% av flygplanets värde i Danmark ca. 0,1% i Norge väsentligt mindre.
Inget är mer främmande för den här sk. “regeringen” än att sänka en skatt eller avgift, allt som kommer ifrån det hållet är lögner och skatte/avgiftshöjningar inget annat.
Är det någon som förstört för flyget i Sverige är det Edward. Tragiskt. Moderaterna längtade verkligen efter att sitta i opposition.
Björn Kjos sa ju själv att om Sverige hade varit med i Kapstadskonventionen så hade han valt Sverige framför Irland som registreringsland för Dreamlinerna.