Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vad ligger de högsta lönerna på som pilot?

Tråden startades av Tommy

Som rubriken: Ungefär hur mycket kan man tjäna som kommersiell pilot när man tjänar som bäst?

Publicerad den 2015-11-11 09:36
Skriv ett svar
Antal svar: 20

svar

CX FO
2015-11-15 17:50

Jag var på Ryanair i 2,5 år. Samlade ihop 2000 timmar på B737 där. Cathay prioriterar sökande med ett ATPL cert och 1500 totaltid då man enbart behöver spendera 5 veckor i Adelaide för att konvertera till ett HK CPL. Men de tar även in sökande med 250 timmar och ett CPL.

Intervjun görs i HK över 2 dagar. Är intervju, gruppövning, matematikquiz, ATPL-frågor, simcheck på B747-400, samt en grundlig läkarundersökning. Intervjun var avslappnad med en pilot på Airbussidan samt en från rekryteringteamet. Standardfrågor som varför du vill jobba för Cathay, generella flygfrågor som vad gör du om du får ett TCAS RA, vad krävs för att en tropical revolving storm skall bildas, hur lång tid tar det att flyga 27nm med en ground speed på 540kt? Jag fick frågor om A340 som jag aldrig har flugit. Jag hade läst på om den innan då jag gjort efterforskningar att de gärna frågar tekniska frågor för att se hur motiverad man är att studera deras typer. Frågor om Cathay som bolag, rutter de flyger, typer de opererar.

En väldigt professionell rekrytering var det kände efteråt. Fick svar efter cirka 2 veckor. Började kursen i Adelaide 3,5 månad senare.

Jag tror att Cathay kommer behöva fortsätta rekrytera de närmaste åren. Vi har 48 A350 på order samt många pensionsavgångar. Vi kommer fasa ut de 3 B747 och 7 A340 vi har kvar. 2014 växte pilotlistan enbart med 4 piloter så rekryteringen ligger efter… När jag började låg uppgraderingen från Second Officer till First Officer på 4 år. Nu är den nere i 2 år och 11 månader.

@CX FO
2015-11-15 12:08

Hur började du på Cathay? Vad hade du för erfarenhet innan, timmar och typ osv? Svår intervju förstår jag?

Tack för bra svar!

Mvh

CFIT
2015-11-13 22:09

Nästan hur mycket som helst. Det är bara en fråga om hur mycket annat du är beredd att uppoffra. Och det vet du inte för ens du är MINST 30 år.

CX FO
2015-11-13 18:30

@BC

Stämning är överlag okej, Cathay har förändrats mycket sedan expatkontrakten försvann 2008. Alla nya Second Officers ansälls på samma kontrakt (vi kan kalla det C-skalan) vilket är samma grundlön och flygtillägg som B-skalan dock utan expat housing allowance. Vi får ett bostadstillägg vilket går upp med senioriteten. Som hos alla flygbolag (överlag) vill ledningen skära i kostnader och vi anställda ha bättre villkor. Men om jag skall vara helt ärlig så är det fortfarande fler fördelar och nackdelar att jobba för Cathay. Jag började 2012 som SO på B777, har precis gjort min styrmanskurs och är fortfarande på B777.

Jag anser att jag haft tur som hamnat på B777 då den har ett bra ruttnätverk och ett bra schema med många lediga dagar. I regel har man som SO 16-18 dagar ledigt per månad. Som FO och CPT något färre då man också flyger regionala flygningar inom Asien. En SO flyger bara Long Haul. När bolaget har behov att flytta piloter mellan flottorna kan man söka och det ges i senioritetsordning.

Hong Kong är bra på många sätt, en stor stad där det finns mycket att göra. Nära till exotiska resmål i regionen och mycket fördelaktig med skatt etc. Men det är också en dyr stad att bo i. Luftföroreningar är ibland ett stort problem när vinden ligger på från norr. Många kollegor bor i central eller mid levels med närhet till barer och nattliv. Personligen föredrar jag att bo i ett lite mer lugnare område där man får lite mer yta för pengarna.

Hoppas du fick några svar på dina funderingar. Säg till om du vill veta mer.

RYR
2015-11-13 13:04

E, jobbar du själv som pilot? Har svårt att tro det när du uttalar dig om sådant du uppenbarligen inte har någon koll på.

Trött
2015-11-13 12:13

@Bruce Sylvester Aj, vad det måste svida i ditt avundsjuka hjärta.
Surt sa räven!

BC
2015-11-13 10:59

Herregud Bruce Sylvester. Han berättade sakligt hur det ligger till på Cathay Pacific, inget skryt på ett anonymt internetforum. Jag blir nästan arg när du beter dig sådär när någon skriver något intressant här för en gångs skull. Kan du inte bara knipa igen om strunta i att skriva Bruce?

Jag är intresserad av mer info. Hur är stämningen i bolaget? Vilken flygplanstyp och kan man bidda mellan dessa? I början är man second officer och sitter bara i tredje sätet?
Hur trivs du i Hong Kong?

Bruce Sylvester
2015-11-13 05:39

@CX FO

Räcker det inte att du fått uppfylla dina våta drömmar om att flyga wide body (also know as shiny jet syndrome) utan att du också måste komma på detta forum och skryta om din lön. Hong Kong är otroligt dyrt, fungerar säkert om du inte planerar för barn någon gång i framtiden. Får spara väldigt länge för att få ihop till din handpenning om du nu syftar på handpenning till en lägenhet. C scale rules……. Living the dream

B.S

HBH
2015-11-12 21:01

Känner en Bizjet kapten som blivit erbjuden 30 000 EUR/månaden för att flyga long range bizjet. Dock har han mycket erfarenhet på typen. Landet är så klart Kina därav lönen. Känner även några andra som tjänar 18 000 EUR/mån plus per diems, long range bizjet med basering i Europa. Det är väl när det är som bäst betalt. Lång ifrån alla tjänar dessa fantasisummor. Men de finns precis som det finns lotto vinnare.

Robert
2015-11-12 18:33

Som styrman på Norwegian/OSM/ARPI/NARES or whatever så tjänade jag cirka 55-56 000 brutto i Spanien. Bodde permanent där så skatten är lägre än i Sverige så fick ut drygt 40 000 netto. Jag pendlade inte och bodde på en bra adress mitt i stan i denna mellanstora spanska staden och lyckades lägga undan drygt 20 000 sek varje månad. Då ska tilläggas att jag åt ut varje dag, hade bil, la undan till pension och levde utan att snåla.

Så det finns närmare än man tror. Dock är kontraktsanställning inget att föredra.

CX FO
2015-11-12 14:40

@E

100.000 per månad i slutlön är inkorrekt. Nästa år kommer jag tjäna 103.000 HKD per månad före skatt. Då har jag varit i bolaget i 4 år. Var du får dina siffror från vet jag inte men du borde byta källa.

Cathay kommer inte börja anställa piloter från fastlandskina, de kommer fortsätta att anställa tjejer och killar från Hong Kong samt expats från Europa, Australien och Nordamerika.

Visste det är dyrt att hyra/köpa lägenhet i Hong Kong. Men kommer man man hit utan barn i sena 20åren och har en vettig syn på sin privatekonomi så är det inga problem att försörja sig själv. Jag och min fästmö bor i en 2a med havsutsikt, gym och pool i huset. Och ändå lägger vi undan 30.000 per månad till vår handpenning. Nästa år kommer vi lägga undan 50.000 per månad.

J.B.
2015-11-12 10:29

Läste en trevlig artikel i SFF:s magasin om en kontraktspilot och hur förhållandena var 1978. Han uppgav att han fick runt USD8000/mån för att flyga en Lockheed Elektra i Afrika.

Otroligt nog ligger det faktiskt i nivå med de skumma kontrakt som “erbjuds” piloter som råkar ha erfarenhet på B742, ett flygplan som i princip har 20 gånger högre produktivitet.

Betänk att 1978 var köpkraften i dessa USD8000 runt 5 gånger högre än idag!

Någon som fortfarande tror att man kan tjäna storkovan som pilot? Nä, trodde väl inte det!

intemittnamn
2015-11-12 07:44

Jo fast CX har ju baser på ett par stycken andra ställen än Hongkong. Chicago t ex. Min bild är att det till största delen är européer och nordamerikaner som är piloter på Cathay och det hänger väl förstås ihop med att HK var brittiskt fram till millennieskiftet.

E
2015-11-12 02:58

Tror Ni sjalva pa detta eller, vill Ni sitta pa pojkrummet och fantisera?

Kommer ALDRIG bli ett “stort behov” i Asien, de kommer fylla platserna med “sina egna”, sjalvfallet vill ett kinesiskt bolag ha kinesiska piloter, precis som AF vill ha franska…….

Om Cathay Pacific.

Som alla andra prestigeprojekt och flag carriers lever de i en ny verklighet, dvs, forhallandena andras snabbt.

http://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/1860328/read-full-letter-exhausted-cathay-pacific-pilots?page=all

De betalar fortfarande bra, men, slutlonen ligger idag runt 100 000 i manaden, ha da i atanke att HK ar en av varldens dyraste stader……

Lankar denna trad.

http://www.pprune.org/south-asia-far-east-wannabes/509006-living-hong-kong-working-cathay-pacific.html

Om 10 ar ligger lonerna pa halften nar de primart kommer rekrytera piloter fran mainland china.

Sinad
2015-11-11 21:02

Många fantastiska löner och villor rapporteras det om, över millen för en styrman inom kort, låter ju toppen. Flygskolerepresentant som rapporterar kan man undra?
MEN, det kan också kosta pengar att vara pilot, i synnerhet för alla de tusentals piloter som går arbetslösa eller jobbar med något helt annat efter att ha lagt halvmiljonen eller mer på utbildning, och tiotusentals kronor och lika många timmar på att hålla det hela vid liv efteråt.
Nej, det råder ingen pilotbrist, sista jobbet jag sökte var det 1800 andra som ville ha också. Där rörde det sig om ca 20 platser. Enkel matematik, framförallt för en pilot?

Janne
2015-11-11 19:12

Låter ju bra! Finns ju fortfarande bra med pengar att hämta om man har tur och är villig att offra lite.

UPS
2015-11-11 18:10

Frakt + long haul genererar mest cash. UPS, DHL, Fedex.. 2.5-3 miljoner kr per år är inte ovanligt för senioren. Rykten säger att pilotbehovet i ostasien om 10-15 år kommer vara enormt. För att konkurrera om goda piloter kommer bolagen att locka med feting löner. 1-1.5 miljoner kr per år för en styrare är att räkna. Behov och efterfrågan styr.

CX FO
2015-11-11 16:33

På mitt flygbolag Cathay Pacific tjänar kaptener på sista steget på löneskalan 189.000 HKD netto. Med dagens växlingskurs (1,121) är det cirka 211.000 SEK.

Ole
2015-11-11 09:54

Kan ta mitt eget bolag, DAT på ATR
Högsta lönestegen för styrman efter 6år: grundlön ca 40 000kr/mån
Högsta lönestegen för kapten efter 5år: grundlön ca 70 000kr/mån

StefanB737
2015-11-11 09:54

Hainan Airlines i Kina betalar just nu 22.500$ netto för deras bästa kontrakt, alltså cirka 195.000kr i månaden netto. Då jobbar du som kapten på deras Boeing 737NG.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500