Flygledning
Finns det fler aktörer än LFV och ACR på svenska marknaden? Läste på LFV hemsida att de har öppnat kontor i Norge. Vilka aktörer finns det i Norge? Hur ser det ut i övriga Europa och vad gör LFV starka i konkurrensen? ACR, vad är deras framtida intention?
svar
Det är differentierade löner redan idag.
Problemet är väl att de flesta (även ställen med mindre trafik) någon gång hamnar i lägen med hög komplexitet/arbetsbelastning.
Men visst, de flesta torn skulle nog kunna ha en högre pensionsålder.
Är åldern sextio idag en rätt ålder för flygledare att gå i pension? På den frågan finns det säkert fler svar än bara ja eller nej! Beror på vem man frågar. Själv tror jag inte att det är en självklarhet i vad som gäller. Varför låter man inte utreda frågan och kanske komma fram till olika lösningar beroende på arbetsbelastning mm. Det kan ju inte vara så att samtliga flygledare ska gå i pension flera år före andra i samhället. Låter som en dålig lösaning för Sveriges skattebetalare och vår finansminister. Om nu vissa arbetsplatser för flygledare är betydligt mer betungande arbetsmässigt bör det visa sig i lönekuvertet. Differentierade löner borde fungera bättre i ett modernt samhälle än gamla lönetrappor som hämmar branschen. Inte många yrken som har detta gamla statliga lönesystemet kvar. Hur agerar aktörerna på marknaden för att hitta nya modeller?
Jante är obehaglig men alltid närvarande. De som bara vill titta på “rätt” forskning kommer alltid att hävda att det inte är några problem att jobba som flygledare efter 60.
Det är en våt dröm för vissa att hitta en studie som inte visar att det är problem när den kognitiva förmågan försämras. Att den sen inte är helt rättvisande kommer dom att strunta i.
Tyvärr så spelar avundsjukan en stor roll här, inte fakta.
Visst, man kan äcklas men faktum kvarstår, det är jante som visar sitt fula nylle.
Ledsen Kalle men de svaren du kan få på detta forum kommer bara (som alla andra trådar) genomsyras av avundsjuka där man tycker och tänker för att man tror att dom ska få det bättre om alla andra får det sämre.
Typiskt såsseSvenskt! Rätt förutsägbart.
I rapporten finns ju även hänvisningar till fler, nyare, rapporter.
Här kan du läsa lite mer om den Kanadensiska rapporten. Jämförelsen görs mellan flygledare som har i snitt 1,6 års erfarenhet och äldre kolleger med ett helt livs erfarenhet. Inte helt rättvisande!
Ska man tycka till om den här frågan ska man göra det av rätt anledning… 🙁
Du får gärna länka till alla dom andra studierna.
EN (1) undersökning som har beställts av vem…? I USA är man givetvis i desperat behov av att hitta en lösning för alla de pensionsavgångar som sker och då hittar är det ju väldigt lämpligt att den undersökning visar något annat. Något som man i alla de andra undersökningarna inte har hittat. Det skulle vara intressant att veta vem som beställt undersökningen, vilken bakgrund upphovsmannen har!
Man behöver inte vara speciellt konspiratoriskt lagd för att inse att här är det något som inte stämmer.
Alla andra undersökningar som gjorts (alla är givetvis inte från 60-70-talet) visar att det är ett problem när den kognitiva förmågan avtar.
Tage, de som jobbar i finansbranschen har kunder som har en valmöjlighet om de vill betala för deras tjänster eller inte. Flygledningsföretagen dikterar priserna och skiter i kundernas behov och betalningsförmåga.
Släpp fångarna loss det är vår!
Personer inom tex finansbranschen med dubbel/tredubbel/tiodubbelt så höga löner som flygledare borde man kanske istället ifrågasätta…
Detta är en av de nyare studier som gjorts. De övriga som jag öppnade (googlade “air traffic controller cognitive ability age” och läste är gjorda på 60 och 70-talet.
https://news.illinois.edu/blog/view/6367/206008
Vill bara säga att det inte gjorts så många studier på just flygledare där även erfarenhet, kompetens, tekniska hjälpmedel är inkluderade.
Att andra yrkesgrupper inte har 60 år som pensionsålder (fast dom kanske borde) kan ju inte vara ett skäl att höja?! Vad är det för logik?
Stå på er flygledare!
Det borde vara så även för piloter!
Måste vara jobbigt att känna att andra i samhället är avundsjuka på den. Kanske finns det en anledning till varför folk blir provocerade. Flygledare är en av samhällets högst betalda yrkesgrupper med lägsta pensionsålder. En flygledare tjänar nästa dubbelt så mycket jämfört med en brandman. Vem lever farligast och måste ständigt vara på hugget? Vem sitter ner, tittar på skärmar och med systemens hjälp håller isär flygplanen? Vem tjänar samhället mest?
“Dalton, det går inte att ta en empirisk studie av den kognitiva förmågan och direkt översätta det till att flygledare inte bör jobba efter 60.”
Varför inte det…?
Professorn har säkert rätt i sitt ordmärkande men jag tror de flesta förstår resonemanget ändå.
Forskningen som finns kring den kognitiva kapaciteten/förmågan anger att vid 55-60 så sker försämringar som inte nödvändigtvis påverkar “normala” jobb men man använder just yrket flygledare som exempel av yrke där det har en påverkan.
Sen menar jag att min egna erfarenhet visar på att det inte är lämpligt att jobba efter 60 år. Väldigt många får svårt att hänga med när dom närmar sig 60. Inget bevis givetvis utan en egen slutsats. Det är inte alltid att man märker det själv men ens kolleger märker det tydligt.
Man skulle givetvis kunna ändra på yrket så att även äldre kan jobba kvar. Det är egentligen inte så svårt, man sätter restriktioner så att det blir färre flygningar i sektorn. Sen tror jag iofs inte att marknaden skulle acceptera det men det går att göra så.
Det är inte omöjligt att det finns fler yrken där en lägre ålder hade varit att föredra men det får ju respektive yrkesgrupp ansvara för.
Problemet med just den här frågan är att många tycker kring ämnet men få gör det av rätt orsak. Man tycker inte om ämnet för att man är påläst och vet varför man tycker så utan det handlar om avundsjuka och det får man givetvis vara men det blir en oseriös debatt. Den forskning och studier som finns är solklar kring dessa frågor sen kan man givetvis strunta i det och tycka om ämnet bara för att man vill jäklas men det blir ju rätt genomskinligt.
Klassisk “du ska ha det sämre för att då känns det som om jag får det bättre”! 🙁
Beteckning på kognitiv förmåga som typ av psykisk funktion (till skillnad från till exempel förmåga till inlevelse, medkänsla, intuition). Avser man viss kognitiv förmåga på viss nivå, används i många sammanhang termen kognitiv kapacitet (se nedan).
Uttrycket cognitive power används både om kognitiv förmåga och förmåga att påverka andras tänkande.
Uttrycket cognitive functioning har mindre tonvikt på kraften i sättet att ta in och bearbeta information och mer på förekomsten av sådan förmåga.
Med termen kognitiv kapacitet (eng: cognitive capacity, pluralis: cognitive capacities) avser hur god den kognitiva förmågan är: hur mycket man kan minnas, hur svåra problem man kan lösa, hur många detaljer eller funktioner man i en viss typ av uppgifter kan hålla koll på. Multitasking av olika svårighetsgrad är ett exempel på kognitiv kapacitet.
Kognitiv färdighet, kognitiva färdigheter (eng: cognitive skill, cognitive ability; pluralis: cognitive skills, cognitive abilities) är speciella kognitiva förmågor som att förstå samband, analysera komplexa sammanhang, utforma en framställning i visst ämne och så vidare. Hit hör förmåga att minnas, dra slutsatser, använda eget och främmande språk i olika sammanhang och för olika sammanhang, göra matematiska beräkningar, se relationer, upptäcka likheter och skillnader med mera. Sammanfattas i många fall på engelska med termen conceptual skills.
Sedan tidigt 1900-tal har man i engelskan använt termen cognitive abilities om intelligensfunktionerna. Numera är det vanligt i svensk psykologi att använda termer som kognitiv förmåga och kognitiv funktion som liktydig med intelligens.
Relaterade sökord: exekutiv funktion, funktion, förmåga, intelligens, kognition, lindrig kognitiv störning, kognitiv teori, neurokognition, primära mentala abiliteter, social kognition.
När bör man börja testa flygledarna om deras kognitiva förmåga? Vid ålder 40, 50, 55, 60, 65 eller 70 år?
Dalton, det går inte att ta en empirisk studie av den kognitiva förmågan och direkt översätta det till att flygledare inte bör jobba efter 60. Det måste göras en utredning om just flygledare och jobba efter 60. Annars skulle ju alla yrkesgrupper där det krävs kognitiv förmåga ha 60.
Vad man borde göra däremot är att titta över karensdag, många borde inte komma till jobbet halvsjuka och sitta i den miljön, bra mycket mindre flygsäkert än att höja pensionsåldern.
Du skriver om min okunskap men glömmer att nämna om vad…?! Jag har väl aldrig ifrågasatt när/hur denna pensionsålder tillkom?!
Oavsett så handlar det inte om fysisk förmåga utan den kognitiva förmågan och där finns det obestridlig empirisk forskning som definitivt inte stödjer höjd pensionsålder för gruppen flygledare.
Vad menar du…? Att man ska ha fystester likt brandmän…? Vi har ju medicinska tester varje år som men den kontrollerar ju inte den kognitiva förmågan.
Sen skriver du; “Hade flygsäkerhet varit gällande, och fysiska tester blivet vardagen, så hade minst hälften av landets flygledare blivit av med jobbet i morgon.”
😀 😀 😀 Ja kära du, vad menar du med den raden?!!! Det är rart och gulligt men så galet tokigt skrivet!
Återigen, det är inte den fysiska delen som är ett problem utan den kognitiva förmågan som försämras kring 55-60.
Har du tänkt igenom raden ovan du skrev?! Det låter ju förskräckligt om det vore så?! 😀 Vad ska vi göra då?!
Som du själv skriver; “Tänk er för när ni skriver”!
Man måste skilja på torn och ACC! 60 på ACC och 65 på torn är nog bästa lösningen.
Det är stor skillnad på belastningen, de flesta torn har en handfull rörelser per dag och då kan du jobba även med sänkt kognitiv förmåga.
Det är inte direkt så att det väller in flygledare från andra länder till Sverige på grund av att villkoren är så goda här. Snarare är det väl tvärtom så att en del svenska FL åker till andra länder och jobbar. Att utbilda folk här i Sverige som sedan använder sin utbildning i något annat land, det om något måste vara en förlustaffär för den svenska staten.
Jag måste säga att jag imponeras av Daltons okunskap. Varför är 60 år den kritiska ålder? Hade det lika väl kunna varit 50 år, eller? 60 års pensionsålder är inte satt för endast flygledarna. Detta var tidigare, långt tillbaka i tiden, en ålder som gällde för statsanställda. Inte för att flygledning var fysiskt krävande! Sen har yrkesgruppen flygledare glömts bort genom åren och därför fortfarande 60 år. Nu har äntligen politiker och arbetsgivarverket insett att denna yrkesgrupp måste få mer rättvisare och modernare avtal. Så enkelt är det! Handlar inte om flygsäkerhet! Hade flygsäkerhet varit gällande, och fysiska tester blivet vardagen, så hade minst hälften av landets flygledare blivit av med jobbet i morgon.
Tänk er för när ni skriver! Sen kan jag tycka att alla flygledare i landet som är födda 1960 och senare bör få det nya pensionsavtalet. Skulle vara ekonomiskt bra för flygbranschen.