BRA anställer
Hej alla ,
God fortsättning på julen.
Nu till det beska …
Nu är väl botten nådd inom svensk luftfart.
BRA / Braathens anställer på skitkontrakt / dag basis … Och då ska man som styrman köpa … JUST PRECIS KÖPA SIN Typerating från firman för 200.000kr innan dom får flyga på dagslön ( 1000kr per dag – skatt ) …
Dessutom ska firman göra sig av med alla sina Saabar … Är dom inte riktigt funtade i ledningen på BRA ?
svar
20%högre lön i Mavia. Mycket bättre pension. Fler lediga dagar. Bättre planeringsavdelning
Nu slirar du verkligen på sanningen!!
Förra hösten blev ett antal piloter varslade pga arbetsbrist vilket uppkom genom bl a förändringar i linjenätet mm. I samband med detta så erbjöd företaget tjänstledighet istället för att behöva säga upp några. I slutändan delades det ut ett antal tjänstledigheter till piloter som anmält sig frivilligt, och tack vare detta så behövdes ingen sägas upp. Summa sumarum så har ingen fått sparken eller blivit uppsagda. Ovan gäller ex Mavia, situationen på Regional kan jag inte i detalj.
Vad är skillnaden på villkor i Regional och Mavia? Är det stora skillnader?
Sparken? Eller uppsagda på grund av arbetsbrist?
Den stora skillnaden mellan Mavia och Regional är att, på Mavia fick dom flesta piloterna som lämnade sparken. Dom har vid det här laget blivit erbjudna återanställning men alla tackade nej.
På Regional lämnar man pga arbetsvilkoren, ca 25 stycken av 100 har lämnat senaste året.
Helt riktigt, det är två olika AOC och två olika juridiska arbetsgivare (själva BRA innehåller ett antal olika bolag). Det är framförallt från f d Regional-sidan som avhoppen är stora, bara ett par som slutat på f d MAVIA-sidan. Däremot är det några stycken som har fått långa tjänstledigheter från MAVIA, men som fortfarande är anställda.
Värt att notera när man pratar om anställningar på BRA är att det fortfarande är två helt skilda bolag som tidigare. Regional och Mavia är fortfarande separerade. Vad jag förstår är det flest folk från Regional som har slutat. Endast ett fåtal på Mavia. Rätta mig om jag har fel?
Eller för varje som säger upp sig tar man in nya som utbildas på en månad…
Om de är smarta så tar de in många i poolen (50-100) till avro och alla plan. För snart sticker alla till SAS och risken att de står där utan piloter och får inställda flyg är inte att underskatta.
Hur många platser har dom fyllt då? Och hur många ska dom ha i poolen?
Det anställs endast till en pool på Avron ej direktanställning, de har redan fyllt de platser som de behövde
Du har fel Tim. De som börjar nu är piloter med många års erfarenhet. Utgår ifrån att du inte uttalar dig om saker du har noll koll på i framtiden.
De ska väl ha nåra piloter till avro. Utgår från att de satsar på low timers lite billigare förmodligen
Någon ny info om detta, var väl rekrytering för ett tag sedan och anställdes väl på ATR och S2000?
Frågar igen… Ngn som sökt o hört ngt?
X vet vad han talar om och han är väl insatt.
En RJ100 duger fint tills CSERIES kommer/-)
Vi har flera styrmän med utgående kontrakt som inte verkar få förlängt, tvivlar på att dessa som köper rating nu kommer få jobb. Om man mot förmoda ändå skulle få jobb, blir det med största sannolikhet bara under ett par månader innan kontrakten avslutas.
Visst. Om man nu tycker det verkar kul att flyga små pluttflygplan mellan Bromma och någon landsort dag ut och dag in. För all del, det är väl bara att söka.
Nice try. Du har ju sökt själv. Alla vill slippa åka hela vägen till Arlanda för att jobba!