Verdens lengste flyrute
Qatar Airways tenker oppstart Doha-Auckland, New Zealand. Flytid 18 t 34 min
Tror leserne det er gjennomførbart ?
re http://www.traveller.com.au/worlds-longest-flight-route-qatar-plans-doha-to-auckland-direct-flights-gmetb8
svar
I arbetet har jag åkt ultralångt tex ARN-LAX-HNL och skulle inte vilja slopa stoppet i LAX på en natts flygplatshotell mot en non-stop. Så jag antar att dom linjer ni pratar om till tex AKL bara uppskattas i F-klass, ev C-klass. Y-klass undrar jag om nån mår bra av.
Måste väl ändå vara Norwegian DXB-ARN?
63 timmar. Har svårt att hitta något flyg.som är längre i Mars 2016.
sv Sv DC-10 Ville bara förtydliga begreppet mass, när det nu har kommit på tal. Jag påstår inte att Airbus, Boeing eller någon annan har fel när det gäller MTOW.
Tack för trevligt tonfall!
Ja, tar hellre ett byte eller två även om det blir än längre restid totalt sett än att sitta i något Emirat-bolags trånga 777:or så många timmar på raken med allt vad det innebär, även om det så är i business class.
18 t och 34 min. med ett av världens sämsta bolag, nej tack, då föredrar jag några byten i stället.
Hur vore Stockholm – Auckland? 20h och 42 minuter 😉
Emirates vil være med i kampen, lanserer DXB-AKL t/r
Nonstopflyg i all ära men att spendera nästan 19 timmar på ett flygplan låter allt annat än lockande.
Dessutom nyttjar både Airbus och Boeing MTOW. Men visst kan de ha fel när experterna på flygtorget har talat.
PS! Massa mäts i kilogram enligt Internationella måttenhetssystemet (SI).
Glöm inte att rätta Transportstyrelsen, Wikipedia mflr. de nyttjar alla “maximum takeoff weight (MTOW)”.
Det korrekta uttrycket är “Max Take off Mass”.
Det finns en flygning som gjort med begränsad last men långt längre sträcka än angiven range.
http://www.linjeflyg.info/flygplan/convair.htm
Flygchefen Torvald Andersson och kapten Göran Strömbäck flög hem SE-CCN Convair Metropolitan från Rio de Janeiro.
Han lämnade in en färdplan över Recife i Sydamerika och Dakar i Afrika, tvärs över Sydatlanten. Myndigheterna i Rio kontaktade tillverkaren Convair i USA. Teknikerna där funderade och sa: “Så har vi aldrig gjort i praktiken, men det KAN fungera”.
– Ja, sa Torvald. Om vi flyger på 800 m höjd och 10 procent över stallfart, går den över på luft och kärlek.
Mycket riktigt Färden startade i Rio den 21 juni 63. Sex dagar senare landade CCN på Bromma, efter en tur över Recife, Natal, Dakar och Lissabon!
Förmodar att det är MTOW eftersom inget annat sägs.
Praktiskt kan man komma betydligt längre med mindre last och lägre effekt uttag.
Sen kommer frågan om det lönar sig. Man spar in på en mellanlandning. Man behöver inte betala en extra startavgift/handling.
The Daily Telegraph:
Qatar Airways will use Boeing 777-200LR aircraft, which seats 217 passengers in economy class and 42 in premium, on their new ultra long-haul routes.
But the Middle Eastern pair could be topped in 2018 by Singapore Airlines. The carrier recently expressed a desire to restore its direct New York-Singapore service, and the manufacturer Airbus is reportedly working on a variety of its A350-900 aircraft which would allow it do so more economically than before.
The journey from New York to Singapore, discontinued in November 2013, covers 9,535 miles and takes around 18 hours 50 minutes. Singapore Airlines previously used an A340-500 on the route.
Det är väl bara B777-200LR som klarar det.
Är det med max TOM du har beräknat räckvidden?
Kan fungera med:
Airbus’ A340-600 range 7,900 nautical miles.
A350-800 range 8,200 nautical miles.
A380 range 8,200 nautical miles.
B777-200LR range 8,555 nautical miles.
Kan nog egentligen bara vara en variant, B777-200LR.
Vad är det för flygplanstyp som har den räckvidden? Oavsett, fy sjutton för att sitta så många timmar i streck på ett flygplan. Då hade jag nog övervägt andra alternativ.