SAS “Lättare måltid”
Hej!
Jag undrar om det är värt att åka med Economy extra när man flyger inom Skandinavien med tanke på måltiden man får. Vad brukar denna “enklare måltid” bestå av?
Jag vet att man även får använda fast track och Business incheckningen men det är värdet av att få en måltid på flyget jag är intreserad av. Blir man mätt eller måste man ändå äta igen inom nån timme?
svar
Med separat kabin menade jag inget annat än gardinen. Och denna fyller ingen annan funktion inom Skandinavien än att vara uppe tills nästa Europaflygning (det förefaller tämligen onödigt att krångla med att ta bort den, så fort en maskin skiftar “användningsområde” från Europaflygning till Skandinavienflygning – om det ens går).
Skillnad på måltid – enbart på Europa, aldrig på Skandinavien!!! På intra-scand så är det en pappbox med något att tugga på (smörgås eller croissant (kycklingsallad som berättar om har jag aldrig sett maken till), ett litet förpackat glas med vatten, kaffe/te med ibland en liten chokladbit är det man får. På Europa är det däremot en måltid anpassad efter flygtid i C-klass och en plastbox som jag tycker alltid är lika tamt fylld oavsett om man flyger till Helsingfors eller till Aten.
SAS flygaren:
Inom Skandinavien opererar SK med kärror med 1 sektion (vissa flighter med 321:an har du en A B och C sektion. C klass är i de flesta fall avskärmade med den beryktade gardinen. Ingen separat kabin. C klass har bättre flex. på sina biljetter..något som tilltalar affärsresenären. Har själv kompisar som reser i C klass på sina tjänsteresor..just för flexen på biljetten.
De gånger jag flugit inom Sk. i C klass har jag fått en större måltidsbricka än i B klass…
Jag äääääälskar små “miniraturer”, till skillnad från de stora!
Hahahahahaha till det senaste inlägget!
Business Class är enbart ett försäljningstrick inom Skandinavien!
Det förekommer ingen särskild kabin, eller särskilda måltider till passagerare som bokat C-klass. Dessa passagerare sitter tillsammans med “pöbeln” i Economy Extra och får äta ur pappbox!
Snälla alla som kommit med svar till denna Johan. Läs frågan och svara därefter. Han ville veta vad man får för mat, inte ev. flexibilitet på biljetten.
Som svar på din fråga Johan: I B klass (economy extra) får du en smörgåsbox med lite bröd, pålägg, yoghurt till frukost. Enklare sallad ( t ex. kycklingsallad) till lunch och middag. Det är kall mat som serveras. I business brukar det vara en kall måltid..ofta lite mer matrikt än i B-klass.
Skulle jag vara som du skulle jag betala en economy biljett och sedan köpa ifrån cloudshop ombord. Oftast bra utbud med smörgåsar som man blir mätt på.
Om du vill uppgradera din biljett till B-klass eller Business rek. jag dig att prova SAS B-klass eller Business på långdistans. Mycket bättre stolar, bättre mat och fri barservice.
…ja just det…flyger du B-klass inom Skandinavien har du givetvis fri bar med t ex. champagne, små miniraturer etc.
Du får ha en trevlig resa med SAS
Att “mäta sig mätt” är oerhört komplicerat, nästan omöjligt skulle jag vilja påstå. I just detta fall så kan jag, med viss tvärsäkerhet, påstå att bokad biljettyp på inget sätt påverkar mätresultatet.
Timnfaya, man bokar väl inte extra för att mäta sig mätt, har andra fördelar se ru!
Ok, “NotSAS” samt “Johan” – här är en kortare variant av mitt tidigare svar: Nej! (-det är inte värt att boka Economy extra istället för Economy för att få äta sig mätt!)
Svaret är alltså: NEJ
1:20 är s k blocktid. Dvs från gate till gate och inkluderar taxi. Således en flygtid i luften på 50-60 minuter.
Tack för de seriösa svaren… Då fick jag reda på det jag ville!
Jag flyger inte särskilt ofta… Kanske en till två gånger om året och denna gång tänkte jag flyga med SAS. Jag ska åka till Bergen från Arlanda vilket är en flygning på 1:20. Inte 50-60 min…
Konstigt att man alltid måste bli nedvärderad i detta forumet…
Timanfaya: Ditt inlägg är förvirrat. Vad är det du vill säga?
Men snälla….-och som någon annan skriver: Hur är din ämnesomsättning? Har du tränat strax innan flygning? Värt att åka Economy extra? Om du tror att du ska äta upp prisskillnaden mellan en vanlig Economy och en Economy extra-biljett så bör du nog investera dessa pengar på en gourmetkrog istället. Hur mycket tror du att du får/de hinner servera på, en intraskandinavisk flygning som med största sannolikhet inte är längre än 50-60 minuter? Skillnaden i biljettpris utgör snarare möjligheter till ombokning etc. Tror inte att din fråga var seriöst ställd till att börja med – men tycker ändå att den bör få ett, kanske lite sarkastiskt, svar! “Värdet av att få en måltid på flyget” lönar sig sällan, så ät du en hamburgare innan avgång istället, och köp dig en kopp kaffe ombord. Så! -alla nöjda, alla glada……
Innom Skandinavien brukar det vara en macka och kaffe. No more.
Aldrig fått varm mat i eco-x till CPH eller OSL
På ruten ARN-CPH serverer SAS i Economy Extra: Før kl. 9.30: Frukost med varme bullar, kaffe og te. Efter kl. 9.30: Lunch box med “smørrebrød” (openfaced sandwiches), bar service med soft drinks, øl, vin, avec og champagne samt kaffe og te.
Nu er der jo nok få, der vælger Economy Extra pga. måltidet ombord, men derimod som du skriver pga. Fast Track, Business Check-In, flere EuroBonus points og plads fremme i flyget.
Trevlig rejse 🙂
En pappbox med en liten croissant/smörgås, ett glas vatten och kaffe/te med en ibland tillhörande chokladbit är det som det bjudits på de senaste gångerna jag flugit med SAS.
Lite svårt att svara på eftersom du inte skriver nåt om din ämnesomsättning…
Äter du en Big Mac & Co med extra chees burgare eller lilla menyn?
Sparar du halva pizzan till matlåda dagen efter eller blir du knappt mätt på hela?