Är jag knäpp om jag funderar på pilotyrket?
Hej.
Är en 21-årig kille som idag börjar bli smått less på mitt jobb som personlig assistent och har drömmar om att utbilda mig till pilot.
Efter vad jag läst här både om yrket & utbildningen så framstår ju inte pilot som något glamouröst direkt, jag vill dock inte tro att det är så illa. Naivt?
Jag kan inte säga att jag förstår vilka uppoffringar som krävs eftersom jag aldrig varit där, men jag försöker bilda mig en uppfattning om hur det skulle kunna komma att bli.
En hel del av yrket verkar ju vara baserat på tur (Vilket flygbolag man får flyga för) OM man ens lyckas få ett jobb.
Det är väl det som får en att tveka, att man inte vet om man får ett jobb efter utbildning. Pengarna spelar mindre roll, med det sagt så ska jag poängtera att jag inte är rik på något sätt eller har rik släkt som är villig att bidra till kostnaderna det medför. Jag känner bara att om jag tar steget så får pengarna bli en bisak som jag inte kan lägga allt för mycket energi vid att oroa mig för.
Känslan säger att jag inte borde tveka, man har förmodligen bara ett liv och jag vill inte ligga där på bädden när jag blir äldre och ångra vad jag inte gjort. Men samtidigt vill man inte leva sin dröm om det är mer plåga än vad det ger en tillbaka.
Jag betvivlar inte att det finns piloter på detta forum som har tänkt liknande tankar som jag och det skulle vara roligt att höra hur ert val att bli pilot slutade.
Rekommenderar ni yrket, om inte – varför?
Är det så illa som jag befarar av min läsning här på forumet?
Hur såg eran situation ut innan ni sökte till utbildningen, pappa som betalade eller tog ni lån?
Vart jobbar du idag, trivs du bra med kollegor och lön?
Mvh
svar
Hej Ted,
Imponerad av att du tänker igenom detta innan du väljer att utbilda dig till pilot.
Du ska inte lyssna så mycket på alla som skriver på detta forum, de flesta är drömmare och de andra är arbetslösa.
Vill du bli pilot så kör på det! Men tänk igenom vad det handlar om. Det handlar om att flyga. 95% av alla de som utbildar sig till pilot är nog inte medvetna om det. Man förväntar sig ett glassigt jobb med bra lön och fina förmåner. Det finns såna jobb och det går att få dom. Men många pilotjobb handlar om att gå upp 04:00, åka runt i någon turbopropkärra för att avsluta dagen i något inhysningsrum i någon småstad.
Det viktigaste som du bör tänka igenom vilket pilotjobb du än får. Är det värt att vara borta hemmifrån???
Svarar du rätt på den frågan så är det bara att satsa!
Mvh
Frågan är vad du själv verkligen vill! Jag har flugit i 30 år och jag gillar fortfarande att flyga, har du ett stort intresse och en passion för flyg och pilot yrket så ska du absolut satsa på det. Inom de närmsta åren kommer troligen ett stort behov uppstå på pilotmarknaden. Samtidigt måste man vara beredd på att kanske inte få de mest eftertraktade jobben och flyga “Big Iron”. Flyger idag “Heavy” worldwide men har också flugit enmotor charter och sovit på soffor för skitpengar.
Go for it!!
Sticktrick
Men om man efter många långa år lyckas få ett jobb på SAS, eller något annat stort bolag, är pilot inte ett bra jobb då?
Det verkar ju som det här med pilot-utbildning är som att köpa en lott på närmare en miljon, och sedan hålla tummarna. :S
Om nu flygskolorna bara vill sälja kurser, undrar jag om det finns ett test som ser om man är lämpad, inte bara för själva utbildningen, utan för att senare faktiskt lyckas som pilot, eller finns det en utbildning där man utbildas från grunden direkt till ett bolag?
Svaret på din fråga är: Ja!
Jag är aktiv pilot på tung luftfart och tycker du bör viga ditt liv åt något annat. Skaffa dig ett jobb du vet att du kommer trivas med i alla väder och speciellt ett där du kan få tid tillsammans med din familj och dina barn. För i slutändan är det just det som räknas och inte hur många timmar du har på en Boeing.. Lycka till med ditt val!
KalleP!
Studsade till när jag läste din omogna formulering: “Struntar ni i att skaffa partner och barn också? Förhållandet kan ju spricka på många olika sätt och barn kostar massvis med pengar, för att inte tala om tiden man måste spendera på dem.”
Ser att du har en 17-årings perspektiv på livet. Maken till att inte vara torr bakom öronen än!
Absolut ingen bör ens tänka tanken på pilotutbildning innan man gjort och klarat test som tex Dlr,Sas,Ba eller liknande.
Inte för att man inte klarar utbildningen utan dessa men dom enda riktigt bra jobben kräver en sådan.
Den informationen bör naturligtvis skolorna ge men hur det är med den saken vet jag inte.
cashking
För att få en liten inblick. Nästa gång du åker ut till någon av skolorna, fråga instruktörer och lärare hur många av dem som arbetar eller arbetat i tyngre luftfart. Det är inte många kan jag säga redan nu. Nu vill inte alla gå hela vägen och nöjer sig kanske med att skola i en liten Cessna, medan andra har insätt att man måste offra för mycket för att nå målet. Men flertalet av dem drömmer nog om att spaka större, men kan inte hitta detta jobb.
Problemet är att allt för många utbildar sig.
Nu kan inte varje bonde bli pilot, men de kan i alla fall köpa sig en utbildning, vilket allt för många gör, och med ännu mera pengar kan de sedan flyga t.ex. en B737 eller A320 i ett halvår, (du kan till och med köpa tid på B747). Men längre än så kan du inte gå med dina pengar. Sedan är det upp till dig om du passar för yrket.
Nu i dåliga tider är det dessutom lång kö till dessa betala för att flyga program. Det om något säger väll en hel del om hur branschen är.
Skaffa så mycket information du bara kan om branschen och alla de vägar som finns, även utomlands som CTC wings, OAA APP first officer, och så vidare. Gör ett ordentligt grundarbete. Det räcker inte med att bara fråga på detta forum! Gör du detta och är redo för allt vad det innebär så kommer du att lyckas.
Jag har drömt om flygyrket så länge jag kan minnas. Men det verkar som om varenda människa i yrket påstår att det är fel att gå den vägen.
Struntar ni i att skaffa partner och barn också? Förhållandet kan ju spricka på många olika sätt och barn kostar massvis med pengar, för att inte tala om tiden man måste spendera på dem.
Efter snart 4 år som aktiv pilot, där innan 3 år som arbetslös pilot vilket slutade med ytligare 200 000 i lån för en Tr till ett visst bolag. Nu har jag äntligen fått ett riktigt jobb, där dom har bra personal villkor, ingen chef som kommer och blir sur för att man VABar eller man blir magsjuk.
Tyvärr innebär det att jag är på marken, men livet är bra mycket bättre. Flyga ska du göra grabben, men gör det som hobby. Det tänker jag fortsätta göra.
Och frågan om jag ångrar att jag köpte en Saab 340 rating så är svaret JA!
Du kan lugnt lägga ner tankarna på pilotyrket.
Gör något annat.
För många lurade stackare som står i kö.
Kan bara avråda dig från att börja jobba på oseriösa bolag typ NJ.
Finns det någon som har blivit nekad att starta en privat pilot utbildning?
Dessa tester vissa skolor i Sverige kör med känns som bara för syns skull.
Eller har jag fel?
Du Ted, det finns fortfarande möjligheten att åka till USA UTAN att gå via svindyra BFSAA,
http://www.flyeft.com/prices.asp
kolla in denna skola, jag gick själv där på 90-talet å sparade ett par hundratusen om man jämförde med svensk utbildning:-)
Att följa sitt hjärta kan aldrig vara fel. Jag har gjort det hela mitt liv. Flyger idag jet på medelstort bolag. Att lyssna på kritiska röster är viktigt men låt dom aldrig dölja eller ändra ditt slutmål.
Jag bara skojjade.
Jag är lite bitter för att jag efter mina 200H DA40/42 inte fick jobbet på nextjet.
Jobbet som spärrvakt blev jag av med för att jag rökte hövding i kuren hela dagarna.
så rätt
och sen när du sökt alla jobb som går inom flygyrket och för den del andra områden oxå, inkl. spärrvakt, så kan du ju börja på NJ. Där kan du alltid flyga, bara du pyntar ratingen, så är du antagen. Räkna dock inte med att kunna börja beta av skulden till banken, om du inte bor hemma o morsan bjussar på käk, hyra, bil o soppa till den. För stålarna räcker bara till bio för dig o tjejen en gg/mån. Kanske 2 gg om ni tar söndagsmatinen på folkets hus. Uthärdar du så länge där att du blir kapten, så kan du ha möjlighet att skaffa ett 2a hands kontrakt på en b.v. i U.väsby.
Jag blir bara nyfiken på hur du har räknat om du får ett PPL får 50000 kr, när jag själv tog ppl för 6 år sedan var tim kostnaden runt 1200/h. Och det har inte gått ner i pris=)
45h x 1200 = 54000
Bara där mer än 50lax och det är med minimum h, inga teori böcker, avgifter för prov och cert m.m.
Sen har ju alla andra tim kostnader skenat, sim, ir/me, cpl o.s.v
kostade det runt 600-700 när en annan gick tidigare kan du lätt lägga på 100-200.
Fundera noga vad du ger dig in på, den bilden jag har upplevt är inte den skolorna förmedlar vid introduktioner om man säger så, men visst finns och kommer alltid finnas människor som vill och drömmer om ett visst yrke.
Lycka till
ja det är du måste jag säga. Du kommer att bli en yrkes chafis.
sitta time in och time ut framför en skärm och få ett ego som heter duga. du är ung och det finns många andra och bätre yrken att välja på här i livet.
Ja du är knäpp om du vill bli pilot. Köp FlightSim2010 istället. Då slipper du idioter på planeringen och dryga outbildade och självutnämnda chefer. Flygbranchen har de flesta psykopater som finns.