Norrlands-stad som “flyger själv”
Antag att SAS går i KK.
Vad skulle t.ex. Kiruna kunna göra?
Kan dom “wet-leasa” in några 737:or eller annat lämpligt och s.a.s. “öppna eget”?
Hur mycket egen administration kan dom behöva?
Finns andra legala/praktiska hinder?
Får dom bygga eget biljett-system, eller går det att “hyra in sig” hos någon?
/JS
svar
Det eventuella scenariot att Ryan Air skulle “ta över” på ett antal inrikes SAS-destinationer, det skulle väl betyda Skavsta?
Undrar hur attraktivt kunderna skulle uppfatta det…?
Sedan är det så här: Jag har bott många år i en annan Norrlands-stad, och det hände fler än en gång när man i staden var missnöjd med hur flygtrafiken fungerade att det “höjdes röster” (politiker och andra) om att det var dags att “öppna eget” och försöka möta sina egna behov. Det blev förstås inget av med det, och det kanske är en omöjlig tanke.
Man kan dock tänka på att flera städer nu driver sina egna flygplatser, och ett flygbolag på det kanske inte är så tokigt…
Det råder ju i alla fall ingen brist på flygplan eller folk som kör dom..
/J
Barbie, ditt inlägg har absolut ingenting med denna tråd att göra. Det finns flera andra trådar där du kan vara med och diskutera villkoren för flygpersonalen.
KRN, du får nog öpnna ögonen innan du skriver ett inlägg. Ingen har på något enda ställe skrivit “Norrlands Stad” som du påstår. Jag blir själv lika uppröd över särskrivningar av sammansattta ord och hade ditt din särskrivning funnits så hade jag hållit helt och fullt med dig i ditt skämt om att Norrland bara skulle ha en enda stad. Men nu står det faktiskt “Norrlands-stad”, fullt korrekt med bindestreck och liten begynnelsebokstav på sista ledet. Om man tycker en sammansättning ser klumpig ut så är det just så här man ska skriva.
När det gäller trådens ämne så var det väl inte alltför längesedan som Storuman försökte sig på att driva egen trafik till Stockholm när man förlorade statligt stöd. Det innebär att det inte kan vara olagligt. Men man höll inte ut så länge p g a dålig beläggning.
Det eventuella scenariot att Ryan Air skulle “ta över” på ett antal inrikes SAS-destinationer, det skulle väl betyda Skavsta?
Undrar hur attraktivt kunderna skulle uppfatta det…?
Sedan är det så här: Jag har bott många år i en annan Norrlands-stad, och det hände fler än en gång när man i staden var missnöjd med hur flygtrafiken fungerade att det “höjdes röster” (politiker och andra) om att det var dags att “öppna eget” och försöka möta sina egna behov. Det blev förstås inget av med det, och det kanske är en omöjlig tanke.
Man kan dock tänka på att flera städer nu driver sina egna flygplatser, och ett flygbolag på det kanske inte är så tokigt…
Det råder ju i alla fall ingen brist på flygplan eller folk som kör dom..
/J
Kalldusch för kabinpersonalen på Sas? Nu vill Sas att personalen i kabinen skall kunna jobba 47 timmar per 7 dagar (schemaläggning). Detta är hur verkligheten ser ut för resten av kabinpersonalen som jobbar på andra svenska flygbolag. Förhandlades fram av Unionen tidigare i år. På andra bolag är pensionsåldern för kabinpersonalen 65 år, nu vill Sas att samma ska gälla för deras personal. Sas personal har haft löneförmåner som andra yrkesgrupper och annan kabinpersonal bara kan drömma om.Välkommen till verkligheten…..
Försvinner SAS har Ryanair just ställt 80 plan på marken för vintern. Tar ett par dagar att väcka upp ett antal.
SAS kaptener kommer erbjudas ett kontrakt med Storm McGinley, 135 euro i timmen och 35 garanterade timmar per månad… Exakt samma som det blev med Malev.
Intressant att Kiruna har blivit utnämt till “Norrlands Stad”. Det finns väl fler städer i Norrland.
Skulle SAS gå i KK så har ju konkurrenterna haft flera år på sig att lägga upp planer för fortsatt trafik.
Kiruna och många andra städer kommer att ha fortsatt goda förbindelser då marknaden kräver detta och är beredda att betala för fortsatt drift i samma omfattning som i dag.
Din fråga bör snarare ställas till någon kunnig på kommunal-lagen än på ett
flygforum. Ringer du en flygmäklare så har du lämpligt plan på plats innom 24 timmar. Frågan är väl om komunen får bedriva flygverksamhet ?
Vem skall ta bokningarna ? Färdtjänsten ?
Försvinner SAS har konkurrerande flygbolag ett plan på plattan sekunderna efteråt.
Suck…
Det som jag hade hoppats på det var några kommentarer från flyg-kunnigt folk om dom praktiska/ekonomiska/legala aspekterna på att en (exempelvis) norrlands-stad “öppnar egen” flygverksamhet.
Buss-aspekten intresserar mig inte…
/J
Dom kan sätta sig i bilen (eller ta bussen) de 11 milen av utmärkt väg till Gällivare flygplats. Därifrån går flyget både morgon och kväll.
Det är inte direkt hjärnkirurgi.