Apollo-Novair
Någon som vet om Apollo kommer fortsätta sitt samarbete med novair? Är det ett bra bolag att söka till ?
svar
BRA ska flyga A320 åt Apollo nästa vinter, inte A319.
A319 hårdvaluta!! Dagens bästa, hahahaha..
A319 är typ ”hårdvaluta” nu på chartermarknaden.
Dom får nog vaska djupt!
Re:Daniel.
Du som vet , upplys oss då? dela med dig du som vet.. = inget.
Novair sitter/satt fast i A321 leasen och ville byta ner sig men det var inte så lätt.
Sen så är Jettime inte intresserade att ha olika 738:or samt några A3.. i sin flotta så dom skall fasas ut oavsett. Ekonomin hos Jettime är just en typ, och resten för er som vet.
Dom har jobbat på olika lösningar bla att byta till mindre A320 men inte kommit i mål på nånting som hade behövts för att ha en chans till fortsatt produktion. Nu blir det inget DÅLIGT bolag som tar över stafettpinnen!
Det är väl som så, att de två nuvarande NEO:sarna ska bort och ersättas med 319/320 hörde jag, men tror inte det är klart än varifrån de maskinerna skall komma än.
Men varför startade man Novair för 25år sedan apollo? För att ………?
Daniel? Varför frågar du Jerry?
Han har gissat sig genom hela tråden…
@Daniel
Absolut så är det inte några jätte volymer, 2 kärror ARN/CPH men klart det blir väl
det dom tar över sen är det väl fler såklart annars hade dom inte “köpt” Novair så något fler är väl säkert på väg in framöver. SAS har ju Norge bla och lite här och där
så det har ju ett år nu och tiden gpr fort så vem vet vad dom tar över när kontraktet med SAS går ut.
@Jerry – rätta mig gärna om jag har fel nu, men trafiken med Novair är väl väldigt blygsam nu för tiden? Apollo valde väl för ett bra tag sedan att lägga ut sin trafik till SAS och andra bolag? Så jag menar att Jettime kommer väl med detta köpet inte få särskilt många gäster i och med detta köp som gjorts? Det enda som kanske kan ge ännu fler gäster är väl om Apollo bryter samarbetet med SAS och andra bolag?
@John
Det var just att få tillgång till Apollos gäster, där av “köpet” av Novair. Det är väl någon klurig deal att kontraktet var med Novair och sen låter man Apollo säga upp det för nästa stund flyga med Jettime.
Är det någon som vet varför Novair tappade kontraktet för Apollo? Var dom för dyra?
Vad var Jettimes intention med köpet av Novair?
Man visste att Apollos kontrakt inte var “forever”.
Så vad var det egentligen man la pengar på vid köpet, om diskussioner redan nu förs om eventuell nedläggning?!
Skeppet sjunker inte, troligt är att man avvecklar företaget när kontraktet med Apollo löpt ut, fram till dess finns det pengar på kontot. Men om det som en blixt från klar himmel dyker upp en kund som har användning av Novair på ett långtidskontrakt så kan det ju få en fortsättning.
Vad ska Novair anställda göra nu? Söka nya jobb innan skeppet sjunker?
@Daniel
Jettime har 700/800 148 resp 189 pax…A321 med 221 har varit svåra att fylla för Apollo och egentligen varit för stora så dom andra kommer att passa dom bättre.
@Jerry – nyfiken fråga men hur många platser rymmer en Boeing av det slag som Jettime använder jämfört med Airbus A321? Frågar eftersom det kanske hade varit en bra ide för Jettime att ta över de plan som Novair?
Novairs piloter är kända i branschen för att jobba extremt lite och tjäna mycket, ( max 2-3 dagar i veckan)
lycka till i verkliga livet efter Novair.ni kommer få en chock
Personalen fick veta förra veckan. Samtliga kommer bli Varslade i maj.
@Ruben,
JetTime som äger Novair. skillnaden är att A321 ska bort och man ska använda deras B73 istället. juridiskt spel bara att Apollo inte fortsätter med Novair.