Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Braathens stänger baser

Tråden startades av Pilot

Braathens gick precis ut till oss anställda med att Malmö och Göteborg baserna läggs ner.

Publicerad den 2025-10-22 08:15
Skriv ett svar
Antal svar: 40

svar

@PK
2025-10-31 09:07

Man blir knappast bättre som företag genom att ha div miljöhittepåchefer som ska åka runt och kolla på nya elflygplan och driva nettonollprojekt för att synas utåt. Det är rätt tydligt hos Braathens.
Det kostar bara onödiga pengar.
Se till att driva en seriös verksamhet och ta hand om personalen istället.
Idag flyger BRA endast ACMI åt SAS/Austrian. Man ska leverera, flygplan med crew som är väl servade och försäkrade. Inte svårare än så.
SAS betalar soppan och alla avgifter så det finns inte direkt några risker i den produktionen men ändå lyckas BRA inte få ihop kalkylen och sätter sig själva i rekonstruktion igen. Man undrar hur BRA deras ekonomer egentligen är.

PK
2025-10-31 08:02

Kan bara understryka det som sägs då jag varit konsult på så många företag i Sverige, man skryter med hur duktiga man är med sitt klimatarbete på Intranätet och i presentationer mm, många ggr är det kanske en del hycklande men tyvärr så drabbar det flyget hårt då det liksom trummas ut att det är politiskt inkorrekt att ta flyget särskilt i Sverige där man skall vara duktigast till vilket pris som helst.

Tony
2025-10-31 06:49

Jag tror dom ska säga upp en del personal på tekniska sidan, dom blev tydligen övertaliga då airbus produktionen avslutades, det har inte varit några fler annonser ute för teknisk personal sedan dess.

Adam
2025-10-28 10:38

Har de anställda fått någon mer information?

Andreas
2025-10-26 08:09

Nej, AT76, det var en annan tid och passagerarunderlaget var mycket starkare då jämfört med nu.

Jag vet inte hur det har undgått dig, men framförallt Sverige och Tyskland har sett en kollaps i efterfrågan på inrikesflyg bara de senaste åren. Många av de affärsresenärer som tidigare flög har ersatt sina resor med det nu helt accepterade fenomenet videomöten. Kontorsanställda tar sig ju knappt ens till sina arbetsplatser längre. Företag och myndigheter förbjuder sina anställda att resa med flyg i tjänsten och tvingar dem att välja andra transportmedel, även när det tar så lång tid att det blir dyrare p.g.a. extra hotellövernattningar. Det verkar vara tävling i årsredovisningarna att berätta just hur duktiga man varit på att minska sitt flygresande från år till år, och även privatpersoner väljer bort flyget på kortare sträckor för andra transportalternativ p.g.a. grupptryck/klimatångest.

BRA anpassade sig till just denna verklighet genom att lägga ned och flyga för Austrian och SAS istället, vilket innebar att skicka några av sina flygplan från Sverige till Österrike och Danmark.

AT76
2025-10-25 23:10

Att: andreas
Ja det var en annan tid när sverigeflyg och golden air flög på BMA. Dock var passagerarunderlaget detsamma. Den stora skillnaden är att dessa bolag anpassade sig till den verklighet de befann sig i.

Fo
2025-10-25 20:44

Nån som kan bekräfta att dom stänger ner CPH? Dom har ju annons uppe nu för CPH, VBY och ARN? Låter lite som fake news att dom ska stänga ner CPH. 50% av deras sas operation är ju från CPH. Men tips till alla på BRA, sök därifrån. Dom som styr har noll koll

Cc
2025-10-25 19:06

Hur många söker sig vidare? Något sug att gå över till ATR?

F28
2025-10-25 17:48

@Rick
Braathens söker piloter till Köpenhamn. Det ska inte läggas ner något. Malmö och Göteborg får dock stryka på foten.

Ulla
2025-10-25 07:59

Jo det förstår man, blir spännande att se vad som sker.

DK
2025-10-25 07:51

Stänga ner baser och säga upp personal i Danmark och fortsätta slinga in Svensk personal till Danmark. Lycka till Braathens. Det kommer inte hålla många veckor.

@Rick
2025-10-25 07:36

Om det ni skriver stämmer,
att Braathens tänkt stänga ner Köpenhamnsbasen och fortsätta flyga där med Svenskt Crew så påvisar det bara hur dåligt pålästa och verklighetsfrånvända Braathens management är.
Inga flygbolag har lyckats med det i Danmark, att vinna mot Danska facken.
Det finns otaliga exempel där man försökt med flexibla lösningar men misslyckats. Mest talande är väl när Ryanair stängde sin CPH-bas och kom tillbaka med ett Danskt kollektivavtal senare.
Så Nej Braathens, ni kommer inte lyckas att flyga med Arlanda personal i Danmark, till mycket lägre löner än vad danskarna har. Framförallt inte när ni har en bas där idag. Dömt att misslyckas.
Tipset till BRA är att inte ens påbörja den kampen. Tänk om.

CC
2025-10-24 23:21

@Ulla
Kommer de säkert men BIX Crew har förtur.

Rick
2025-10-24 23:18

Svammel?
Inga ATR baser i Malmö och Danmark.
Blir ARN basen som sköter detta och delvis Visby.

CC
2025-10-24 23:15

Ja undra hur länge det ska ta att inse att ledningen måste bytas ut?

Andreas
2025-10-24 19:08

AT76: Företrädarna Sverigeflyg och Golden Air flög ju under en annan tid. Marknaden har förändrats radikalt sedan dess.

@Rick
2025-10-24 17:22

Vad är det för Svammel.
SAS har knappast behov för 13-14 ATR i Stockholm och Visby. Lär snarare öka i Köpenhamn och Billund och minska i Sverige.
Kommer Braathens ens få igenom sin rekonstruktion?

AT76
2025-10-24 14:41

Kommer det ske någon ändring i ledningsgruppen eller tillåts samma personer sitta kvar efter ännu en rekonstruktion?
Så oerhört tragiskt att de lyckats förstöra ett så fint bolag som Braathens med anor från 40-talet! Man hade monopol på Stockholms city flygplats, men lyckades ändå inte.
Något som sverigeflyg och golden air lyckades gå med vinst på. Dom var 2 bolag som skulle dela på kakan. BRA och deras ledning fick storhetsvansinne och satsade mer på kontoret än på den operativa delen. Det går inte att driva ett flygbolag om alla i administrationen ska ha en chefsroll och en lön som är högre än statsministerns.

GH
2025-10-24 07:42

Man kan undra vad BRA gör för fel hela tiden.

CC
2025-10-23 23:14

Tror hela Braathens ligger risigt till bara en tidsfråga innan det är KK för ATR sidan tyvärr.
Fel ledning.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500