Heart Aerospace avveckling Säve
Vad hände med alla anställda i Heart Aerospace efter flytten till USA och ser att man säljer lite Verktyg på Auktion dessutom hade man väl Lokaler på Säve väldigt tyst om företaget nu kommer man att flyga Heart X1 som man enligt uppgift demonterade och skickade för att flyga borta i USA. Var ett Transportforum Flyg i Linköping därifrån var ett inslag på Youtube samt fanns också ett inslag på ett besök hos Heart Aerospace för cirka 1 månader sedan av företrädare för Transportföretagen vad hände sedan.
svar
Nyfiken håller man på att montera ihop Heart X1 utanför New York för första flygningen lite tunt med nyheter
@Bertil 1 Det är inte ens ett Hybridflygplan det man hade och visade upp var väl mer en modell inget som man kan flyga med. Vad såg egentligen dom experter som har varit på fabriksvisning och lagt upp filmer på besöken på youtube
Nej mantror inte heller på ” el flyg” i USA.
Heart Aerospace tror inte ens på detta själva.
Antingen försvinner bolaget eller mankommer hålla på med annat.
Mendu har rätt i att det inte finns mycket innovation i Sverige, ej heller i EU.
jämfört med USA.
Hur man än ser på det så har det ju inte blivit ett el flygplan. Det är ett hybridflygplan.
Om detta blir någon succé får vi se i framtiden. Jag tror i varje fall inte på detta.
Hej @Sham
Visst är det så och min avsikt var att peka på några exempel där vi inte längre förmår skapa något framåt.
Men tydligen tror man på detta i USA, eller?
batteridrivna flygplan större än 2-6 pers.
Har ingen chans att bli verklighet.
Batterierna är på tok för tunga, och har usel energi täthet.
Man bör storsatsa på artificiell jet bränsle i stället, t.ex. vätgas med infångad CO2
Hej.
Jo, jag är medveten om det ni skriver ang, dessa bolag. Men ändå är det något fel i hela processen som gör att vi tappar möjligheter på löpande band.
Bör denna typ av bolag, så som några av er beskriver nedan, ens få starta hur som helst?
Likväl anser jag att vårt land inte tar vara på möjligheterna längre.
@Sham båda dom bolag du nämner Northvolt och Heart Aerospace har av någon anledning inblandning av en person som mjölkade ur pengar ur Northvolt . Tyvärr tror jag att bolagen har levt lite på miljöaspekten för att få pengar. Till exempel Heart Aerospace var inte direkt svårt att se att dom hade/har en väldigt lång väg innan dom kommer i luften.
Heart Aerospace är ett pyramidspel, exakt som Northvolt och Stegra.
Syftet är att dra in en massa pengar från statskassan, pensionsfonder, EU och andra naiva investerare.
Kan nog tycka som Sham att det saknas kraftfullt ledarskap och det mesta känns lamt och mjäkigt. Allt verkar vara i stil med synen på försvaret, ett särintresse.
Ledarskap och inte “kissa-på-sig-rädsla” för allt samt lite jävla anamma.
Jonas Gardell myntade en gång i tiden begreppet “Mellanmjölkens land” och så väl detta stämmer. Inget händer åt något håll. Varför inte stötta Northvolt och ta ledarskapet för europeisk batteritillverkning, Heart Aerospace ett annatannat exempell exempel på ynklighet, hanterad av någon som lär visst vara sk. statsminister, vars enda intresse är att bättra sit CV.
Av ren nyfikenhet, du verkar tycka mycket i olika trådar om ”vart Sverige är på väg”, så vad är din lösning?
@Beril 1 är också väldigt förvånad av att tidigare anställda inte har yttrat sig efter flytten kanske fick rejält betalt och tystnadsplikt. Inte så länge sedan dom här lades ut på youtube bara några exempel:https://www.youtube.com/watch?v=B6tTFHH05mE och https://www.youtube.com/watch?v=NMEGhS-EwK4&t=764s
Rent allmänt tycker jag att det känns som om vårt land går miste om olika projekt, produkter och möjligheter, andra tar över.
Hur kan det nationella intresset från staten vara så lågt att vi inte längre har särskilt mycket att komma med.
– Vindkraftsparker ägs av utlandet.
– Gruvor prospekteras och blir utländska
– Heart Aerospace försvann till USA
– Northvolt likaså
Osv
Jag har alltid klassat detta som ett rent bluff projekt. Då bolaget försökt spelat över ljugit om alla strukturella begränsningar som finns för alla flygplan som är byggda och flyger.
Det är märkligt så tyst det blivit om detta flygplansprojekt som aldrig verkar komma i luften. Det har på tiden i Säve ofta varit stora genomgångar för investerare och sk flygexperter. Ingen har riktat någon kritik eller frågor om projektet utan bara svalt allt som lagts fram. Det är förvånande att ingen avhoppad ingenjör gått ut och redogjort för bristerna. Det borde vara många av de kvalificerade ingenjörerna som hoppade av i samband med flytten till USA. Någon borde ju gå ut med sina tvivel om att flygplanet skulle komma i luften inom rimlig tid. Eller är det så att de har tystnadsplikt efter att ha skrivit på något sekretessavtal. De borde fått något i ersättning i samband med uppsägningen.
Vore intressant att höra vad statusen på projektet är håller man på och förbereder flygplanet Heart X1 borta i New York för första flygningen eller vad hände med den . Man bara flyttade sedan blev det tyst. Och tyst blev det också från företrädare för Branschorganisationer och från Heart Aerospace som lovordade projektet på till exempel Youtube . Anser mig efter drygt 40 år i Flygbranschen så var det inte så svårt att se att det fattades en hel del om hur man utvecklar Flygplan
De har ju ännu inte lämnat in en årsredovisning för 2024 enligt Bolagsverket. Seriösa bolag är klara med sånt före mitten av augusti påföljande år. Troligen vet vi mer när den väl finns på plats.
Har man rent av haft för avsikt att konkursa det svenska AB´t och trolla pengar till USA?
Fortfarande väntar vi på om flygplanet går att registrera eller om det bara är en mockup…
@Sten Frisk frågeställningen är vad hände/händer med Heart Aerospace. Tycker det är relevanta frågor senast sent i November gick man ut med att man planerar att under 2025 genomföra den första helt elektriska testflygningen av Heart X1 i Plattsburgh, New York. Och man demonterade X1 för att skeppa den till platsen för att återmonteras (bara det verkar helt otroligt demontera och montera ihop ett testflygplan) Och nu som du skriver har man bara ett kontor i Los Angeles. Man kanske håller på att bygga en fabrik i USA när man var i princip framme vid den första testflygningen . Om du har problem att läsa mina inlägg så får du försöka ta pauser och andas är ett ganska litet problem i sammanhanget.
Wow, det har svårt att läsa inlägget i ett andetag. Använd gärna skiljetecken i framtida inlägg. Gällande din fråga, så är svaret att man har flyttat hela verksamheten till Los Angeles.