Kasta inte skit på adm personal.
Jag har sett att en del tycker att adm personal på tex SAS HQ skulle
kunna minskas betydligt. Tydligen anser man att de inte behövs.
Personligen tror jag inte det är så enkelt. Att tex jämföra Ryanair
med SAS ur andelen adm personal är inte en förklaring utan bara
en förenkling. Ingen på SAS är 2022 en onödig person. Det borde
man förstå om man ser sig omkring. Piloter och cabin crew kan inte
ensamma driva ett flygbolag. Inte heller adm personal. Det är bara
samarbetet mellan olika yrkesgrupper som kan få företaget framåt.
svar
Javisst finns det onödig adm. personal på många bolag.
Det är i huvudsak odugliga VD er som ser till att det blir så. Det verkar som att varje gång att nya regler och standarder tillkommer, då ” måste” bolagen upprätta nya chef jobs, kan det verkligen vara nödvändigt?
Mht. SAS så behöver man att se över allt för att få till ett effektivt bolag. Inget får vara ” heligt”
Tveksamt om man lyckas med detta.
Klart det finns mängder av onödig personal på SAS HQ likväl som på många andra bolag. Marginalerna är för dåliga för att ha massa chefer till mellanchefer och annan administrativt folk. Kolla bara på inrikesbolaget med färgglada stjärtfenor här i Sverige som rekryterar ihjäl sig på kontorsfolk… Man har till och med en hållbarhetschef.. lol
Problemet för SAS är, att man efter alla uppsägningar 2020, nu uteslutande har kvar personal som har jobbat på SAS i många år. Därmed har man behållit dyraste personalen. Detta främst pga den obegåvade sist in, först ut politiken som råder i Sverige och på SAS.
Naturligtvis är det också värdefullt att ha folk kvar som är erfarna, ingen tvekan om den saken. Men det behövs ett mix av yngre och äldre anställda för att få till en välmående verksamhet.
@T
ja håller med, det behövs nytänkande och samarbete om SAS ska bli ett framgångsrikt bolag.
Jag tror att mycket beror på det där olyckliga sist in, först ut principet som tyvärr råder i Sverige och på SAS.
Tillbakavarande personalen har jobbat där länge och är därför inte benägen att tycka om nya sätt att jobba på. Man gör hellre som man alltid har gjort. Detta gäller all personal på SAS
Jag arbetar på SAS HQ.
Många har redan lämnat, men att påstå att “ingen är onödig” är ju ett cirkelresonemang.
“Ingen är onödig för att uppnå det resultat vi för närvanade har”, är en riktig slutsats, men problemet är väl att vi vill ha ett annat resultat? Då måste alla tänka annorlunda, pröva gamla sanningar och vara beredd på att göra saker annorlunda.
Jag är övertygad om att det går att både effektivisera och göra saker annorlunda.
Men jag delar också åsikten att det är endast genom samarbete vi kan driva det framåt.
Administrativ personal måste dock tåla samma typ av kritik som flygande, teknisk och annan operativ personal, och sanningen är att vi tillsammans är för dyra.
Helt enig! Pinsamt, okunnigt och patetisk av dom som uttrycker sig respektlöst om kollegor. Såg att nån pilot kallade markpersonal för bönräknare och sådana kollegor behövs inte i något bolag!
Det finns över 50 personer på SAS Connect HQ i Dublin och ett helt gäng på CAE i UK som jobbar för SAS och är helt onödiga. Hade SAS Connect inte funnits hade deras arbetsuppgifter kunnat absorberas av befintlig SAS-admin. Att ha dubbla AOC för identisk produktion är definitionen av onödigt.
På Frösundavik och runt om i Skandinavien är det med all säkerhet redan bantat. Ingen minskning av admin ingick i SAS FORWARD.