Ryanair och det nya app-tvånget!
Nu tvingar Ryanair alla resenärer att ha en smartphone och använda app för att resa med dom. Detta ska gälla från 12 november 2025.
Så här skriver de på sin hemsida:
“Ryanair börjar använda 100 % digitala boardingkort (DBP) den 12 november 2025. Detta innebär att från onsdagen den 12 november får alla passagerare ett DBP i Ryanair-appen när de checkar in online, eftersom boardingkort inte längre utfärdas för utskrift på papper. Online-incheckning kan genomföras på Ryanair.com eller via Ryanair-appen.”
https://help.ryanair.com/hc/sv/categories/38653074432913-Digitala-Boardingkort
Det är ok för de som tycker detta är bra och vill vara digitala och har den utrustning och kunskap som krävs.
Det är INTE ok för de som inte har den utrustning som krävs och/eller inte har den kunskap som krävs. Sen finns de som inte vill helt enkelt.
Jag har alltid loggat in på Ryanairs hemsida och checkat in och skrivit ut mitt boardingkort hemma det fungerat utmärkt. Men enligt Ryanair så kommer detta alternativ inte att vara kvar efter den 12 november.
Vi har bokat flygbiljetter och ska åka efter den 12 november, ingen information har sänts ut till oss, det är uselt av Ryanair.
Vi kommer aldrig mer att flyga med Ryanair ifall de inte löser detta för alla de som inte kan eller vill vara digitala.
Och till er som säger att man måste hänga med i utvecklingen, till er säger jag NEJ det måste man inte!
Detta är nåt som ska vara frivilligt och inte ett tvång för att resa med Ryanair.
svar
Jag har slutat flyga med Ryanair efter att de införde dessa nya regler. Även om jag har det som krävs så tycker jag att det är helt uppåt väggarna och urbota dumt och ingen tjänar på detta nya. Alla ska vara välkomna att flyga, inte bara dem som har det som krävs (smartphone eller surfplatta) och nekar dem andra. Jag är så gammal så att jag har lärt mej att “kunden har alltid rätt”, lite så får det faktiskt vara när man driver en verksamhet som ska gå med vinst. Jag gynnar andra flygbolag istället, flygbolag som välkomnar alla kunder. Mvh Patrik.
Ryanair har mycket begränsad trafik i Sverige.
Man flyger från nedanstående flygplatser. Antal resmål varierar.
Från Skellefteå enbart ett Resmål. Antal flygningar är också mycket begränsat.
–
Göteborg Landvetter
Malmö
Skellefteå
Stockholm Arlanda
Stockholm Västerås
Växjö Småland
–
Deras servicenivå är mycket begränsad!
Inga genomgående resor, endast punkt till punkt.
–
Bor du i Stockholm har du resor du kan välja mellan.
Bor du i Skellefteå kan du enbart flyga till Gdansk.
Bor du i Luleå kan du inte flyga med Ryanair någonstans!
–
Deras service nivå i Sverige är mycket begränsat!
SV LinIus: 20milj pax/mån, 4000 flyg/dag till/från 100 baser med +600 flygplan och du hävdar att utbudet är begränsat, avgångar bör utökas, genomgående resor ska erbjudas? Var bor du, på mars?
Vill Ryanair har fler kunder bör man öka antalet avgångar från en ort till minst två varje dag.
Samt erbjuda genomgående resor.
D.v.s kunna boka en resa från ex Luleå – Arn – ??
Deras utbud av resor är mycket begränsat!
Svar till sv Lena:
Man måste alltid checka in hemma på datorn, i telefonen eller vad man nu använder. När man gjort det och om man inte äger en smartphone eller inte vill använda en smartfån så får man gå till Ryanairs disk på flygplatsen och de skriver ut ditt boardingkort utan kostnad.
—————
Tidigare kostade det att få sitt boardingkort utskrivet på flygplatsen, men inte nu längre så länge du har checkat in själv. Det som är VIKTIGT är att man har checkat in, annars kostar det en massa pengar.
—————
Jag vet inte om man kan skriva ut boardingkortet i automaterna på flygplatsen. Vi kollade på Kastrup och automaterna där och där fanns inte Ryanair med, så det går nog inte. Men kanske det går på andra flygplatser, jag har faktiskt ingen aning. Är det någon här som vet?
—————
Linlus:
Du har inte fattat vad jag och många med mej klagar på. Det är mest ett gnäll på att man inte vill eller kan vara digitaliserad. Men jag är inte förvånad, ni som är 100% digitaliserade bor och lever i era mobiler 24/7 och ni är inte medvetna om verkligheten.
Jag vill påstå att digitaliseringen och moderna mobiler i mångt och mycket fördummar folk. Man behöver inte tänka längre, en dator gör allt. Som alla vet så måste vår hjärna arbeta för att fungera normalt.
——————
Vi vill själva skriva ut våra boardingkort hemma. Det belastar absolut inte Ryanair på något sätt, pappers-boardingkorten fungerar på exakt samma sätt som ett digitalt. Så varför Ryanair nekar oss att själva skriva ut våra boardingkokrt är obegripligt.
——————
Vad som belastar Ryanair är att vi måste besvära dom på flygplatsen innan avresa eftersom dom ska skriva ut boardingkorten till oss.
——————
Att du tror att Ryanair får fler kunder, tja, du kan ju tro det i din digitala värld. Vi som inte är digitaliserade är inte välkomna hos Ryanair och vi kommer att välja andra flygbolag.
——————-
Vad du också missat är att alla faktiskt inte har en modern mobil. Skälen till det är flera och vad jag vet så är det inte ett krav/lag på att äga en modern mobil.
——————–
Det är faktiskt både effektivt och smidigt med pappers boardingkort också. Valet ska vara fritt, inte ett tvång.
Jag har alltid förvånats över påståendet att det kostar extra att skriva ut boardingkortet på flygplatsen. Det här har ju varit fråga ända sedan Ryanari flög till Skavsta och resenärerna påmindes att själva skriva ut hemma annars en avgift på flera hundra kronor. Jag har visserligen appen, men det är alltdid kul att kunna spara ett boardingkort på papper. Brukar göra det i automaterna och det har alltid varit möjligt trots alla hot om straffavgift. Är det alltså den “servicen” som nu helt har tagits bort?
sv Lena. Ryanair är inte dumma. De kommer att få fler nya kunder som gillar effektivitet och smidighet än det fåtal ängsliga kunder som bestämt sig att ta avstånd från den digitala utvecklingen och vill fortsätta med papperslappar.
Så, då var sista flygresan med Ryanair avklarad. Hemresan gick bra, det var enkelt att få sitt boardingkort utskrivet på flygplatsen. Det är såklart exakt samma kod på boardingkortet som skrivs ut på flygplatsen, som det som man själv skriver ut.
——-
Så varför man inte får skriva ut boardingkortet själv, det begriper jag verkligen inte. Det är noll logik i det, vi som inte är digitala kommer inte att handla något i nån app heller. Men vill de inte ha oss icke digitala som kunder så får dom skylla sej själva.
——-
Sen är Ryanair otroligt fula, när man checkar in online på webben (på datorn alltså) så kommer det upp att man endast kan resa om man har en app, men det är inte sant, det är lögn. Men för att ta reda på det så måste man klicka sej vidare till “frågor och svar” och där scrolla ner lite och där står det att man kan få boardingkortet utskrivet på flygplatsen utan kostnad. Detta är ett mycket fult sätt av Ryanair, detta ska dom vara tydliga med.
——-
Jag tycker synd om de som inte är digitala, som inte vet hur de ska hitta korrekt information, ofta äldre men även yngre. De blir totalt blåsta av Ryanair. Frågan är hur många som inte kunde resa med den biljett de har bokat och betalt för.
——-
Ryanair kör fulspel ovanpå idiotiska och meningslösa nya regler och dom får hållas som det verkar.
Nu får vi hoppas att Ryanair får skarpa tillsägelser och tillåter oss som vill att skriva ut våra boardingkort hemma. Men drömma får man eller hur?!
Eftersom det är streckkoden, bar-code, som gäller så borde det väl i princip funka lika bra att trycka upp koden på en T-shirt och använda den som boardingkort. Sedan kan gate-personalen i lugn och ro scanna av streckkoden äen på flera meters avstånd.
I Portugal har flygmyndigheten beslutat att en utskrift med en läsbar bar-code kommer att gälla aven i fortsättnngen. Inget krav på smartphone alltså. Kan det bli där vi landar även i andra länder som Ryanair trafikerar?
Vilgot: JA, det finns de som inte har en smartphone idag. Vi är fler än du tror.
De som bor och lever i sin mobil 24/7 och gör allt i mobilen, de är så långt ifrån verkligheten att det inte ser vad som händer utanför telefonen. Tex. att vi är många som inte innehar en smartphone. Det är bla. vi som inte springer runt med mobilen i handen dygnet runt, vi som cyklar utan att titta i mobilen, vi som kör bil och har händerna på ratten, vi som sitter vid busskuren utan att glo på mobilen, vi som läser en bok/tidning istället för att sitta i mobilen. Idag är mobilen en drog som i förlängningen fördummar folket samt leder dom bort från verkligheten. Detta är ett beroende och beteende som inte är bra, just eftersom det blir en drog. Sorgligt men så är det tyvärr idag. Vi som lever i verkligheten ser detta tydligt.
Jag har rest med Ryanair nu. Det gick bra att skriva ut boardingkortet hemma denna gången och detta pga. att de nya diskriminerande reglerna gäller från den 12 november. Därefter går det inte att skriva ut boardingkort hemma.
Jag frågade i Ryanair disken på flygplatsen, killen som satt där hade ingen aning om någonting tyvärr. De frågor jag ställde kunde han inte svara på av den enkla anledning att han inte hade en aning om det jag frågade eller så fick jag felaktigt svar. Ett felaktigt svar var att jag skulle betala 12 euro för att han skulle skriva ut boardinkortet. Det stämmer inte, detta ska vara gratis, från den 12 november iallafall. Han sa också att han fått information om de nya reglerna för en månad sen. Men han var inte ett dugg insatt i det, riktigt dåligt av Ryanair. Han visste i princip inget, dock blir han nog varse om det efter den 12 november. Han var iallafall trevlig så det var ju ett plus. Detta var på Kastrup.
För övrigt så såg jag flera som hade egen-utskrivna boardingkort.
Ska bli intressant att se hur det går när jag ska flyga hem. Lite oroligt är det, är ju ett annat land och svårare att kommunicera på engelska. Får hoppas att jag kommer hem. Har ju ingen smartphone varken innan eller nu. Återkommer när/om jag kommit hem och berättade hur det gick.
För några år sedan restaäe jag med Ryanair till Bryssel. På den tiden var man tvungen att själv skriva ut boardingkortet på papper. Den scanningsbara kod som fanns på boardingkortet i appen var inte giltig. Så för mig är det ett steg framåt när man nu låter boardingkortet i appen vara det som gäller. Och resenärer utan mobiltelefon – finns de ens idag?
Hemköp: Skönt att en vettig tänkande person också skriver här =). Ryanair förlorar de kunder som inte innehar den digitala utrustning som krävs. Jag är en som ratar detta och fler lär göra som jag. Så, nej, smarta är dom inte, de förlorar kunder, även om dom är stora så förlorar dom trots det kunder.
Att ha dessa privata uppgifter i en mobil är allt annat än säkert. Med enkel utrustning och lite kunskap som du hittar enkelt på nätet så kan man enkelt tömma en mobil genom att bara stå nära mobilen. Så det som påstås att det är säkrare att göra i mobilen, tex. bank-id, det är ren och skär lögn. Målet är att alla ska in i mobilen till varje pris. Så länge den stora massan viker sej och är lydiga så är det kört för oss alla. Jag tror inte att någon vill ha en digital diktatur, eller?? Få har stake att stå på sej, svensken är vek.
Vad gäller ditt exempel på Hemköp och andra matvaruaffärer så håller dom på att förbereda för det du skriver. Idag måste man scanna kvittot innan man släpps ut i fler och fler affärer. Det har säkert andra skäl till det, men detta en förberedelse för det som komma skall och det är inget roligt, vänta så får ni se. Lär bli nåt som liknar Kinas sociala kreditsystem.
men herregud, Ryanair tror att de är smarta genom att få alla att lämna uppgifter i mobilen för att kunna komunicera med sina kunder i reklamsyfte. Det är nog lite tveksamt om det ska var lagligt i framtiden, eftersom det är ett forserande. Skulle vi tycka att det är okej i matbutiker att du är tvungen att ha en app för att få komma ut ur butiken på hemköp? Hemköp slutar med printade kvitton med streckkod, du måste ladda ner kvittoappen.
Åsa: Vad gäller mina 50-talet resor med Ryanair under åren så har jag aldrig haft problem med pappersutskrivet boardingkort, så att det tar lång tid vid boarding stämmer inte. Dock har jag sett många problem med folk som använder mobilen till sånt, rätt så drygt att stå och vänta på sånt, det har hänt många gånger. Både på flygplatser och i affärer, så får man stå där och vänta för det inte funkar i mobilen.
Nille: Om du läst vad jag skrev som kommer jag inte att åka med Ryanair fler gånger. Jag har en bokad och betald biljett, det blir min sista resa med Ryanair, jag gynnar inte ett företag som diskriminerar sina kunder. Du behöver inte förklara för mej hur jag ska göra, det vet jag redan, det har jag också skrivit, men du läser tydligen inte så noga. Jag gnäller inte och nej, jag accepterar inte läget utan väljer annat flygbolag nästa gång. Diskriminering är inte okej. Är jag motsträvig? Nej det är jag inte, arg är jag inte heller, bara på Ryanair. Återigen, du har absolut ingen aning om varför jag inte äger en smartphone, du fortsätter att vara otrevlig och respektlös mot mej, det är inte okej. Så som du vräker ur dej så kan känsliga personer ta väldigt illa upp och må dåligt. Nej jag gör inte det men andra kan, så skärp dej och uppför dej på ett vuxet sätt och respektera dina medmänniskor. Nille, nästa gång du skriver nåt till mej, så läs först vad jag skrivit tidigare.
Håkan: Dom tjänar inte mer pengar för att folk är i mobilen, dom håller på med merförsäljning på webben också och utöver det mailbombar dom så fort man bokat en biljett, får typ ett mail per dag. Så hur dom ska tjäna mer pengar på detta sätt är märkligt. Dock bör det vara ok att skriva ut boardingkortet själv om man inte har den utrustning som krävs, allt annat är diskriminering. Det är inte en lag att varenda människa ska äga en smartphone.
Lena, så här är det. Från och med nu har du tre val:
– Inte resa med Ryanair
– Checka in online på webben, köa 5 min, få din pappersbiljett GRATIS
– Skaffa smartphone
Dags att sluta gnälla och acceptera läget.
Men Lena… det finns ingen anledning att vara så arg eller motsträvig. Jag är inte beroende som du påstår. Det enklaste för dig borde ju vara att sluta flyga Ryanair och istället åka med ett flygbolag som inte kräver att du har en smartphone. Om du inte förstår dig på moderna mobiler, byt flygbolag. Enkelt.