Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAIL rekrytering

Tråden startades av Erik

Någon som vet när dom öppnar för rekrytering till dom nya direktanställningarna i SAIL Köpenhamn? Vet ni om dom kommer rekrytera kaptener och vad villkoren kommer va?

/Erik

Publicerad den 2021-07-08 10:48
Skriv ett svar
Antal svar: 16

svar

Andreas
2021-07-13 13:46

Kostnad är inte samma sak som lön. Och då menar jag inte bara arbetsgivaravgifter utöver bruttolönen, utan skillnader i kostnad kan också ligga i regelverket i olika kollektivavtal.

2021-07-13 11:50

“Ingångslönen i SAS är 37 000kr och man har variabelt schema. Hur mycket billigare kan SAIL vara? ”

Ursäkta, orkar inte läsa hela tråden men…
SAIL? Är det Irländska delen av SAS. 37000 SEK. Ingångslönen på de flesta 737/A320 jobb i UK när det rekryterades för något år sedan låg på ca 60 000 SEK/mån som Styrman. Vad händer hemma i Svedala?

Glashuset våning 3
2021-07-13 09:35

Det finns ett stort hat/missunnsamhet bland många i administrationen mot flygande personal. Det mesta bygger på gamla fördomar. SKs flygande personal har marknadsmässiga villkor idag. Möjligen bortsett från pensionen hos några av de äldsta piloterna.

Man ska inte underskatta hur mycket detta betyder i alla beslut kring SAIL, och även kommande beslut med återanställning vs NYrekrytering. Många njuter av att se blodet flyta bland unga piloter, man ser detta som en hämnd på personlig nivå.

Blir en viktig uppgift för ny VD att få hela bolaget att jobba i samma riktning!

Tom
2021-07-12 22:25

Ingångslönen i SAS är 37 000kr och man har variabelt schema. Hur mycket billigare kan SAIL vara?

Jl
2021-07-12 13:28

Därför att de ej kommer få tillräckligt med kompetent personal kanske?

Henrik Sturup
2021-07-12 10:38

@ @SAIL

Vad är det som får dig att tro att det är ”till betydligt lägre kostnad”?

Varken du eller jag har sett vad kostnaden för nyanställda (inte kontrakt nu) på SAIL CPH är, men om vi ser på vad kostnaden var för gamla SAIL som var på kontrakt så var det högre kostnad för de nykontrakterade på SAIL jämfört med en nyanställd och nyuppgradad på SAS.

MEN på pappret såg det ut att vara lägre kostnad på SAIL eftersom snittet av total lönekostnad / antal anställda var lägre på SAIL än på SAS, då SAIL endast bestod av ny personal medan snittet på SAS låg på många många år.

Högre totalkostnad för SAS? Ja. Men det såg bra ut på pappret som man kunde hota befintlig personal med samt visa upp för aktieägare!

@SAIL
2021-07-12 07:27

@SAIL

Vad får dig att tro att SAS kommer återanställa överbetalda piloter när de bara kan ersätta kapaciteten via SAIL till betydligt lägre kostnad istället?

Erik
2021-07-10 20:07

Du har dålig koll. Tidigare var det CAE. Nu har dom skrivit kollektivavtal med danska FPU och ska direktanställa. Tydligen för att värna danska arbetsplatser.

ABC
2021-07-10 12:25

Flög med dem igen för några dager sedan. Trevlig crew som inte jobbat på 15 månader. De som har återanställningsrätt på SAIL är många och listan mycket lång. Samtliga flygande är kontrakterade via CAE vilket gör att SAIL aldrig någonsin behöver förhandla med någon fackförening. Några få chefer på Irland (nominerade) är direkt anställda men dessa flyger tydligen aldrig. SAIL har inget krav på ett Scandinaviskt språk, har bara hört någon enstaka pilot och en kabintjej som kunde danska, i övrigt är det en del britter, syd- och östeuropéer samtliga baserade i London. Gemensamt för alla piloter tycks vara att de tidigare flugit A320 på en mängd olika konkursade bolag.

SAIL
2021-07-10 11:04

@S

Låter mer som du är orolig att vi på “Main” SAS ska ta ditt jobb. Var inte orolig, fem års återanställningsrätt gör att ingen av oss “riktiga” SASare kommer söka Sail.

Erik
2021-07-10 09:19

Fast dom har ju aldrig varit anställda utan bara inhyrda från CAE så tror inte dom har någon förtur i rent juridiskt mening.
Dom uppsagda från SAS vill dom nog inte ha in i sitt nya bolag heller med risk för att den giftiga kulturen sprids även dit.
Men åter till frågan? Någon som vet när och hur vi söker jobbet och vad dom erbjuder?

Andreas
2021-07-10 07:57

“Ursäkta” menar nog de uppsagda från den nedlagda AGP-basen som CPH-basen ersätter. Det är väl möjligt att de har förtur.

S
2021-07-10 02:29

SAIL är nog ett av Europas mest ostabila bolag och liknar redan ett Spanair. Vill man inte missa racet med en stabil anställning bör man inte söka SAIL. Sök något annat så är inte alla jobben tagna när SAIL försvinner..

Björn L
2021-07-10 00:56

@Ursäkta

Varför skulle det vara det? SAIL är ett eget bolag och de piloter som haft anställning på SAS har återanställningsrätt till SAS “main” och inte SAIL.

Ursäkta
2021-07-09 16:00

Är det inte en väldigt lång kö med uppsagda piloter till dessa platser precis som hos alla andra bolag?

Björn L
2021-07-09 00:41

Vart kan man söka dessa tjänster? På SAS egen sida?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500