Sälj SAS
Debattartikel i DN idag.
https://www.dn.se/debatt/nu-ar-det-dags-att-avveckla-det-statliga-agandet-i-sas/
SAS har hittills under Corona fått 8 miljarder kr i riktat stöd medan kollektivtrafiken, som utgör betydligt fler resor, endast fått 6 miljarder.
Hur länge ska miljardrullningen av skattepengar få fortsätta och är det troligt att skattebetalarna någonsin får tillbaka dessa?
svar
När det gäller pris värderar jag vad man får för det man betalar!
Jag vet att vissa endast ser på utannonserat pris men inte vad som ingår i priset.
Ps. Norwegian och BRA har kostat många av deras kunder stora belopp i samband med deras rekonstruktion. Dessutom har det också kostat vi skattebetalare en hel del i obetalda avgifter till flygplatser och airnav avgifter mm.
Vill ni vara lyckligt omedveten om hur mycket ni betalar för det lilla ni får så skall jag inte hindra er.
Kör du även en gammal skrotfärdig bil? Den är billigare än en ny bil / mil.
Värsta pladder som skrivits här på länge,Är SJ billigt kanske?
Ni kommunister vill förstatliga allt. Har ni inte lärt nånting alls?
Statliga bolags signum är inkompetens,överadministration, likgiltighet gentemot kunder, dyra biljetter, obefintlig service.
Vil du ha planekonomi också?
Ni Moderater är de som kostat oss flygresenärer mest. Ta bara exempel Arlanda Express som såldes ut för lång tid och nu enbart är ett gissel. Med dyra biljetter…..
Viktig infrastruktur skall inte säljas ut till bolag som saknar rim och reson.
De dyra biljetterna kan vi tacka borgerligheten för med M i spetsen.
De försöker alltid göra tvärtemot vad S och V vill göra. Detta oavsett om det är en katastrof de skapar.
@Miljöpartiet och Moderater
Håller med om att SAS inte ska vara delvist, eller ännu värre helt statsägd
SAS borde ha privatiserats för länge sen, Jan Carlzon föreslog det på 90 talet, men pga intelligensbefriade politiker i alla tre länder hände ingenting.
Statliga bolags gemensamma signum är enorm administration, ineffektivitet, obefintlig kundservice och höga priser på tjänster m.v.
Bara betong sossar och VPK, vill att allt möjligt ska vara statligt ägd. Därför att de sätter deras enorma, dyra och dåligt fungerande system över allt annat.
Utan statligt ägande hade SAS gått i konkurs redan 2012 och kanske hade bolaget återuppstått efter en rekonstruktion. Detsamma gällde vid senaste kapitaltillskottet. Utan staterna hade SAS konkat. Jag tror att enda sättet att skapa ett svenskt flygbolag är att rekonstruera SAS och bygga upp på nytt med privat kapital. Snacket om att SAS behövs för svenskt näringsliv och infrastruktur är bara bevis på okunnighet. Börsen har gått upp 40 procent sedan innan pandemin och svenska företag blomstrar – trots att SAS bara flyger 30 % av vad de flög i 2019.
Ni verkar sakna erfarenhet av de olika flygbolagen.
Norwegian och BRA får vi Svenskar betala för deras misslyckande. De har många fakturor som de inte betalt där kostnaden i stället faller på Svenska staten (du och jag).
Har försökt nyttja Norwegian och Ryanair för att de på sin webb ser ut som billiga flygresor. Men för en som jobbar i Svenskt näringsliv har det varit en katastrof. Ja på webben kan det se billigt ut men i praktiken blir det mycket dyrt. Egen erfarenhet.
Alla mina affärsresor med SAS betalas först efter utförd flygning. Ett mycket bra alternativ för företag där behovet/dag för resa förändras ständigt. Företagen behöver inte ligga ute med pengar utan betalar först när tjänsten är utförd.
Har förståelse att semesterresenärer inte har koll på hur det fungerar i näringslivet.
Ni är lyckligt omedvetna om vad vissa andra bolag kostar Er via skattsedeln.
SAS har aldrig gynnats av delvist statligt ägande, det har däremot hämmat bolagets utveckling. Stater ska inte äga och absolut inte driva flygbolag, det leder bara till ineffektivitet,höga priser, och dålig service. SAS är inte och blir heller aldrig något svenskt statligt bolag, tack o lov.
Och vad har S och MP gjort för bra? Det var inte M som skapade flygskam. Sossepropaganda!
SAS är av stor betydelse för Sveriges industri och företagande. Att det finns ett flygbolag som genom samarbete inom StarAlliance ger ett mycket starkt utbud av resor. Du kan ha hela resan på en bokning vilket är mycket värdefullt. För den som endast reser punkt till punkt ser man inte alltid denna fördelen.
Du kan se katastrofen Norwegian som kostat många enskilda stora belopp. Vid deras senaste rekonstruktion förlorade bland annat en resenär nästan allt han betalt för en resa som blev inställd, betalt 7.000:- fick åter 70:-. Han var inte ensam att förlora pengar. Samma problem råkade BRA ut för. De hade även obetalda avgifter till staten.
Sverige är ett litet land med många innovativa och viktiga företag för vårt välmående vi bör se till att deras förutsättningar inte störs av dåliga beslut.
Utländska flygbolag ger ingen avkastning till Sverige genom arbetsgivaravgifter mm.
För de flesta tar det många år att förstå fördelarna med ett stabilt Svensk baserat flygbolag.
SAS med statligt delägande är en garant för ett fungerande flyg för vår industri.
En som varit med länge och insett fördelarna.
M med samarbetspartnerna har gjort några mycket dåliga beslut som vi nu får lida av. Man sålde b.l.a ut rättigheterna för spårtrafik till Arlanda. Vi fick in lite pengar men nu är det enbart en plågsam extrakostnad. De är ungefär som att kissa på sig när man fryser i kylan. Det varmt en kort stund sedan blir det bara värre.
Jo jag vet det. De flesta som läste mitt inlägg förstår nog vad jag menade…
Om det är en viktig fråga för dig får du väl engagera dig politiskt. Finns trots allt ett stort antal frågor som har högre prioritet än det statliga ägandet i flygbolag vill jag lova dig.
SAS är ett privat bolag mer än 50% ägs av andra än staten.
Dessutom vem är staten? Det är ingen underlig typ.
Det är vi medborgare som kollektiv, surt sa räven!
Eftersom det skulle gynna SAS som företag om det privatiserades, skulle det självklart även gynna SAS piloter. Dock är det ett ovanligt dåligt läge och sälja i dessa tider. Bättre vänta in att marknaden vänder. Men Moderaterna är inte precis kända för att driva igenom affärer som gynnar skattebetalarna…
Statligt ägande är altid illa. SAS borde ha privatiserats helt när Jan Carlzon ville det på 90 talet.
Vad gäller effektivisering så flög SAS flygande personal till gränsen av vad som är lagligt innan corona.
Effektivisera kan man självklart altid, och det måste man också göra. Men det har ingenting medpilotlöner attgöra.
Sverige har aldeles för länge varit dominerat av sossar, det har förstört landet.
@Piloten. Nu var det Moderaterna och inte sossarna som ville sälja statens aktier i SAS bl.a. därför att Moderaterna (Tammsons artikel i DN)som anser att SAS har för höga kostnader (pilotlöner) och mycket sämre effektivitet än konkurrerande flygbolag. Hur kan du alltid få in sossarna eller MP i dina inlägg? Surt sa räven till den stora majoritet (80-90 %?) av de SAS-piloter som alltid röstat på Moderaterna.
Jantelagen trivs bra i sosse Sverige där alla måste bli lika, dvs lika fattiga, lika dumma och lika osjälvständiga.
Varför förväntas det att man ska skämmas om man har en relativt bra lön?
Om man har en bra lön betalar man också mer i skatt, till gagn för samhället. Kanske vissa här borde tänka på det när man luftar sin otrevliga missunnsamhet.
Piloter på SAS tjänar mindre än jämförbara kolleger på övriga nätverks flygbolag i Europa.
Men SAS ledning har skickligt utnyttjat jantelagen för att få opinionen att vara emot pilotkåren vid varje konflikt.
Man ska absolut inte tycka synd om oss, vi har vald yrket själv.
@Spanky
Jantelagen är är viktig för dig och det respekterar jag, men var mer realistisk..
SAS har fått pengar av staterna i form av ägartillskott. Att staterna också har borgat för lån, är inget annat än statligt stöd. Bättre borgenärer kan man knappast få.
@Cvx
Lön efter ansvar? Jadu, då är det många som borde få ordentliga lönelyft.
Det är trotts allt fler än bara piloten som bäddar för en säker flygresa.
Nästa gång du pratar med en tekniker, lastare, rampagent eller för den delen Securitas-personal så tycker jag du kan ställa frågan hur deras roll bidrar till Flight Safety.
Det sker trotts allt en hel del på och kring flygmaskinen innan du som pilot får lova att slå dig ner bakom spakarna.
Jag tycker att det är tråkigt att alla diskussioner hela tiden ändar upp i hur synd det är om pilotkåren. Snälla lyft blicken och se er omkring!
Tack för att du försökte förklara för alla som fortfarande inte har fattat att SAS inte har fått några skattebetalar kronor från Staten, varken svenska eller danska staten.
Är tyvärr säker på att vissa här på FT vägrar tro det.
Europas dyraste pilotkår. En pilot i SAS med 20år fartstid i bolaget har nästan hälften av en branschkollega i Lufthansa, KLM, eller AirFrance, Kan även räkna med Transavia för den sakens skull.
Visst kan man räkna med Wizzair, Bulgarian, Croatian airlines men det ger inte en rättvis bild.
Dagens styrmän(Ex SAS/Norwegian) med lite erfarenhet som precis startat i Flyr, kommer nog vara kaptener inom 1-2 år, och med 3 år på kaptensstegen där kommer de motsvara cirka 20års tid i SAS som kapten.