Skavsta riskerar konkurs
Skavsta riskerar konkurs om några veckor om man inte från stöd.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/skavsta-flygplats-riskerar-konkurs
Allt detta pga en Coronahysteri som 1 promille dör MED och säkert
ännu färre AV, otroligt.
svar
Hur gick det med Ostlänken? Om inte Ostlänken kommer till Skavsta får väl Skavsta komma till Ostlänken, att man flyttar och bygger en annan flygplats någonstans längs den järnvägssträcka som vägrade gå förbi nuvarande Nyköpings flygplats. Kan nån uppdatera om det senaste i frågan för en oinvigd (som har ett intresse via privatflyget). Finns någon strategi om den här typen av nationell logistik, alltså att olika trafikslag dockar genomtänkt till varandra, eller går allt ut på att plocka poäng hos spridda väljargrupper för dagen? Jag förstår inte riktigt ointresset för både ny järnväg och flygplatser. Samtidigt, när man kör bil i landet är vägarna igenkorkade av lastbilar, jag ser det som ett systemfel. Och gångare är arga på cyklister, som är arga på cykelbanorna. Jobbar det någon strateg på Trafikverket eller sitter de fast på E4an?
Kan man öka kapaciteten på ARN så finns det plats för såväl Bromma, Skavsta och Västerås.
I en jmf med ex Heathrow som har två banor så är deras kapacitet nära 500 000 landningar per år och ARN med sina tre banor har en kapacitet på drygt 200 000.
Dessutom med en planerad fjärde bana borde såväl Bromma som Skavsta rymmas på ARN?
Vad är vitsen med alla flygplatser i Stockholmsområdet? Arlanda har ju redan nu kapacitet för betydligt mer. Skavsta, Bromma, Västerås, Örebro, Norrköping mfl, vad är själva poängen med detta? Att ta sig till en flygplats inom 1 max 2 timmar är väl godtagbart? Begriper inte.
2012 var det också risk för nedläggning av Skavsta flygplats. Då var det något spanskt bolag som ägde 90 procent av aktierna.
http://www.vagabond.se/artiklar/nyheter/20121129/skavsta-hotas-av-nedlaggning/
Ni som är villiga att betala mer skatt för att stödja Skavsta flygplats kan i stället samla ihop pengar och ge till fransmännen.
Då slipper vi som inte är intresserade spendera våra pengar i onödan.
Klokt beslut av regeringen. Finns ingen anledning att slösa skattepengar på flygplatser som inte behövs. Finns redan tillräckligt med flygplatser i Mälardalen
Nyköpings kommun kommer att gå in som borgenär med garanti i mark tillhörigt Vinci.
När COVID-19 hysterin släpper så kommer reseboomen.
Skavsta kommer åter att blomstra utan stöd från staten.
Privat ägande gynnar alla resenärer – både ankommande och avresande flygresenärer.
Som så många gånger förr – SAS går kräftgång – trots miljardbelopp i stöd från staten.
Ryanair och Wizzair blir starkare än någonsin tidigare.
Skavsta kommer att leva i många år framöver.
Regeringens besked är lite ”eviga freden” politik. Sedan är det även ur säkerhetssynpunkt en nödvändighet med lämpliga alternativflygplatser. Nedlagda flygplatser kommer aldrig tillbaka, därför är det förstås extremt viktigt att dessa frågor är grundligt utredda innan oåterkalleliga beslut tas. Att överhuvudtaget yppa sådana uttalanden som regeringen nu gjort är omdömeslöst och visar att långsiktigt tänkande saknas. Bromma, Västerås, Skavsta, en efter en riskerar att försvinna och som uttrycket säger; man saknar inte kon förrän båset är tomt. Det borde finnas en myndighet som har som uppgift att inte göra landet sårbart i kriser. Just det, det finns ju en sådan. Visst är det MSB eller något i den stilen?(obs, ironi)
Damberg( regeringen) meddelar idag att Skavsta inte kommer att åtnjuta något som helst ekonomiskt stöd därifrån. Damberg menar att det bara är bra om några flygplatser försvinner..Altt enligt SVT
Det är ju ett bra läge för Norwegian att förhandla med Skavsta Flygplats och Nyköpings kommun och flyga från Skavsta och ta över Wizzair och Ryanairs rutter. Jättebra för flygplatsen, dom kan ju inte vara dumma och måste ju sträcka ut en arm åt Norwegian med erbjudanden dom inte kan tacka nej till. Sen när denna pandemi vänder så kommer Flygplatsen Skavsta blomstra med Norwegians planerade expansion. Sen höghastighetstågen på Ostlänken som öppnar upp och knyter ihop regionen.
Har inte riktigt förstått varför vi har alla dessa flygplatser, Skavsta, Norrköping, Västerås, Örebro, Bromma, Linköping, och fler därtill. För ett litet land som Sverige är det svårt att förstå. Tar inte alltför lång tid att ta sig till Arlanda från dessa platser. Söker bara ett vettigt svar. Trevlig helg
@Rickard
Varför ska svenska staten gå in och stötta ett franskt bolag?
Dom får väl redan massor i permitterings stöd av svenska staten.
Flytta brandbombare, kustbevakning och övrig samhällsnyttig trafik till Ärna
Läst också att Nyköpings Kommunalråd Urban Granström (S) tror på en lösning trots svåra tider. Så att det ens är en diskussion på flygtorget
Vart ska de flytta brandbombarflygen, kustbevakningen och allt annat annars ? Det är beredskap åt dem som kostar inte åt civila trafiken.
Klart staten ska gå in och stötta verksamheten.
Men kul att läsa alla okunniga kommentarer som tror det enbart rör Ryanair och Wizz trafik. De betalar för att ha personal vid avgång till skillnad från övriga.
Och regeringsflygen som landar titt och tätt. Klart man får stötta upp.
Det ger så mycket arbetsmöjligheter i kommun.
Alla kommer att få tänka om nu och efter pandemin
så även avgiftsfolket på ARN och i Swedavia.
Det är bättre att få in lite pengar än inga alls, dessutom
måste hela infrastrukturen på Arn hotell restauranger
butiker etc måste få in kunder annars kollapsar de och Swedavia får inga hyresintäkter alls.
En flygplats i ARNs storlek är inte billig att driva.
Tim, varken Ryanair eller någon annan LCC är beredd att betala de avgifter som är på Arlanda!
När nu bolaget ägs till 90,1% av ett franskt bolag kan man ju tycka att pengarna inte ska komma ifrån kommunen. Deras innevånare har väl pumpat in ganska många miljoner i detta förlust bolag.
Tim, om Swedavia verkligen hade viljat ha Wizz och Ryan till Arlanda hade det skett för länge sedan.
Guldläge för Swedavia att locka över Ryan och/eller Wizz till Arlanda
Nyköpings kommun kan inte tillåta att flygplatsen konkar,
den sitter ganska säkert, även om volymerna tar tid att få tillbaka.
För komunen är detta stöd snåpengar i deras totala budget.