Swissport på väg till Arlanda
Flera källor hävdar att Swissport är på väg till Arlanda, utan att de sagt vilken verksamhet de planerar att bedriva. Q1 2026! Hittar inget officiellt kring detta så det kan ju vara hittepå.
svar
Förståsigpåarna som spår att SAS tänker göra sig av med SGH till förmån för en annan aktör kan sluta spekulera. Högsta företagsledningen kommunicerade nyligen till sin personal att SGH kommer insourcas.
Ryan har hyfsad punktlighet. Kan man spara pengar på billigare handling kommer man nog göra det. Aviator och menzis är tillräckligt bra för besparingen. Seissport fungerar bra i Europa. SGH sitter på lite höga hästar…
Nu missar du KLM som har egna KLM Ground Services (KGS) på Schiphol. British Airways har sina Ground Operations. Air France har egen Ground Handling på CDG.
Nu är det så att SGH levererar en otroligt hög kvalitet på Arlanda, inta bara nästintill 100% i punktlighet, utan även en bagagekvalitet i topp (mycket bättre än Menzies och Aviator): hur många bagage per 1000 passagerare som får lyckad hantering, hur snabbt första och sista bagage ligger på ankomstbandet, hur långa köer det är i check-in, osv, osv.
Faktum är att SGH på Arlanda är bäst och det finns flera flygbolag som gärna gått tillbaka till SGH om de hade kunnat.
Lufthansa har nu (enligt Handelsblatt) meddelat att de upphör med intern ground handling i MUC och FRA. Lufthansa kommer att köpa tjänsten externt. Snart bara SAS som har egen ground handling 8via sitt helägda SGH) i Europa. När SAS outsourcar sin ground handling kommer vi att få se en storstrejk bland personalen i CPH.
Efter alla insatser med punktligheten finns ingen intresse kvar för att få bort SGH, hade den funnits hade man inte köpt in ny utrustning för att stärka verksamheten under peak.
Att SGH inte har AF/KL på avtal på ARN är på grund av EU.
Berätta gärna vad man får för pengarna hos Menzies. Bättre kvalitet?
SAS har väl velat göra sig av med SGH hur länge som helst utan att lyckas. (Trots att SGH enligt sig själva är bäst i hela branschen på i stort sett allt.) Om de nya ägarna jämför vad AF & KL får för pengarna (på Arlanda) när de köper handling av Menzies jämfört med vad SGH klarar av så borde den viljan inte direkt minska. Man kanske har förstått att det enda sättet att hitta en långsiktig lösning är att låta en utomstående partner etablera sig i liten skala och därefter expandera utan att behöva ta över personal och kultur man inte vill ha från SGH? Lite som hur Aviator började när de startade handlingverksamhet på Arlanda en gång i tiden?
@fd redcap, hörde samma sak men med tillägget att Swissport hade som krav att inte CPH skulle ingå…
Nu är det nära
Börjar med en Lounge…
&C.M Källa på det?
För drygt 10 år sedan blev Swissport erbjudna att ta över hela SGH för en krona. De accepterade inte budet. Kanske de nu gjort ett nytt business case eller blivit erbjudna ett långt kontrakt med SAS och möjligtvis Air France och KLM? Det blir intressant att se hur de danska medarbetarna inom SGH kommer att reagera. Storstrejk?
Vad gör roligt eller nyttigt sysslar detta bolag med?
Kan det förbättra ARN?