Fler än nio miljoner passagerare på nio år!

Publicerad den 16 juni 2006
Kommentarer

Ryanair, Europas ledande lågprisflyg, firar i dagarna nio års närvaro på den svenska marknaden. Ryanair lanserade sin första flyglinjer mellan London-Stansted och Stockholm-Skavsta i juni 1997, och har sedan Kell Ryan (en av de grundande bröderna Ryan) invigde linjen, transporterat fler än nio miljoner passagerare till och från Sverige. 

I dag trafikerar bolaget 21 linjer till och från Sverige och är marknadsledande på 15 (dvs 75 procent) av linjerna.* Mer än 40 procent av passagerarna utgjordes under förra året av inkommande turister till Stockholm. Enligt Turismens Utredningsinstitut spenderade dessa turister mer än 2 miljarder kronor i Sverige.** Turisternas bidrag i form av skatteintäkter utgör i sig en veritabel räkmacka för den svenska statskassan. Ryanair lanserade under 2003 Stockholm-Skavsta som svensk bas vilket fördubblade trafiken på ett år; en utveckling som fortsatt. I dag uppgår trafiken till 2,4 miljoner passagerare till och från Sverige per år.

 Ryanair kommer att fortsätta sin verksamhet, och sin expansion, i Sverige om den föreslagna flygskatten inte införs. Ryanair har redan tidigare tillkännagivit att om flygskatten införs kommer bolaget att lägga ned linjer som i dag utgår från Stockholm-Västerås och från Malmö-Sturup, samtidigt som bolaget ser över samtliga linjer från Sverige. Redan nu har samtliga expansionsplaner har lagts på is, vilket bland annat innebär att man skrinlagt planerna på de 11 nya linjer som var planerade för Sverige under detta räkenskapsår april 2006 – mars 2007.


Ryanairs Nordenchef Lotta Lindquist-Brosjö kommenterar situationen i Sverige:


– Att fler än nio miljoner passagerare väljer att flyga med Ryanair visar tydligt att det svenska folket har röstat för Ryanairs låga priser. Det är en skam att regeringen genom en skatt hindrar en fortsatt ökning av utländska turismen till Sverige, samtidigt som man försvårar för svenskar att upptäcka resten av världen. Statminister Göran Persson deklarerade nyligen i en artikel i DN att “det kommer att bli mycket dyrare att flyga med lågprisflyg i framtiden.”*** Som vanligt väljer statsministern att racka ned på lågprisbolagen samtidigt som han håller högkostnadsbolagen om ryggen, där han bland annat har privata kontakter i styrelsen såväl som statsintressen.


 * Uppgifter från Luftfartsverket och Ryanair
** “Lågkostnadsflyget – en möjlighetsrevolution för den svenska rese- och turistnäringen”
*** Dagens Nyheter, 9 maj 2006

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten