
Flygskatt eller flygtrafik? Ryanair sätter press på hela Europa
Den irländska lågprisjätten trappar upp sin protest mot höga flygskatter och lägger ner tre franska flygplatser. “Vi flyttar hellre vår kapacitet till mer konkurrenskraftiga länder – som Sverige”, meddelar Ryanair. Men kan ett flygbolag verkligen styra Europas infrastruktur?
Ryanairs nya favoritstrategi: belöna eller bestraffa
Ryanair meddelade i veckan att de lägger ner trafiken på tre franska flygplatser: Strasbourg, Brive och Bergerac. Anledningen? En kraftigt höjd flygskatt.
Den franska “solidaritetsskatten” på flygbiljetter har höjts med hela 180 procent – från 2,63 till 7,40 euro per passagerare. Det blev för mycket för Ryanair, som nu kapar 25 rutter och 750 000 stolar från sin vinterkapacitet i Frankrike.
– Den här skatten gör Frankrike mindre konkurrenskraftigt än länder som Irland, Spanien och Sverige, säger Ryanairs kommersiella chef Jason McGuinness.
“Vi flyttar till Sverige”
Ryanair varnar Frankrike för att bolaget hellre satsar sina flygplan i länder där regeringen inte straffar luftfarten. Enligt bolaget skulle ett skatteavskaffande i Frankrike kunna leda till miljardinvesteringar, nya flygplan och tusentals jobb. Men tills dess – tack och hej. Ryanair lyfter återigen fram Sverige som ett av de positiva exemplen i Europa – just för att vi inte har någon flygskatt. Som Michael O’Leary, Ryanairs VD, sa: “Vi har omfördelat betydande kapacitet till länder och regioner där miljöskatter slopas och flygplatsavgifter är mycket mer konkurrenskraftiga.”
Sverige, Ungern och Italien – vinnare när andra länder får gå
Det är inte första gången Ryanair lämnar ett land eller en flygplats i protest. I juni rapporterade Flygtorget om hur bolaget stängde ner sin bas på Maastricht-Aachen Airport i Nederländerna. Anledningen var då också stigande avgifter och flygskatt.
Samma strategi har använts i:
• Danmark – där Ryanair drog sig tillbaka från Köpenhamn och Billund under en konflikt om arbetsvillkor och kostnader.
• Tyskland – där höga avgifter fått Ryanair att flytta trafik till mindre regionalflygplatser.
• Spanien – där bolaget hotat med nedläggningar om skattenivåerna höjs ytterligare.
Strategin är glasklar: där kostnaderna ökar, minskar trafiken. Och där staten håller nere avgifterna – dit flyttar bolaget både plan och pengar.
Har Ryanair för stor makt?
Att ett flygbolag med lågprismodell på allvar kan påverka regional tillgänglighet i Europa väcker frågor. För små flygplatser innebär Ryanairs beslut ofta skillnaden mellan överlevnad och nedläggning.
Men ska enskilda bolag få ha så stor påverkan på nationell infrastruktur? Är det sunt att politik formas med hot om nedlagda rutter?
Samtidigt är det svårt att blunda för fakta: flygskatter påverkar resandet. Och Ryanair vet precis hur man sätter press.
Fakta: Därför lämnar Ryanair Frankrike
• Tre flygplatser drabbas: Strasbourg, Brive, Bergerac
• 25 rutter försvinner, 750 000 färre platser vinter 2025
• Flygskatten höjdes från 2,63 till 7,40 euro
• Kapacitet flyttas till: Sverige, Ungern, Italien
Villkorat löfte: Ryanair säger sig kunna investera 2,5 miljarder dollar och skapa 750 nya jobb – om skatten slopas
Är Ryanairs strategi ett välkommet uppvaknande för stelbenta myndigheter – eller ett orimligt sätt att styra Europas flyginfrastruktur?
Kommentarer
Jag har aldrig flugit med Ryanair och har INGA planer på att göra det.
Man betalar för vad man erhåller?
En del kör med Fiat Uno.
Andra kör med BMW.
Du kommer från punkt a till punkt b i båda fallen,
Varför köper folk hutlöst dyra bilar!
Flyget har redan mycket stora subventioner idag.
Man betalar ingen skatt på flygbränslet!
Inget annat trafikslag har så stora subventioner som flyget!
Det är du och jag som är med att subventionera flyget oavsett vi flyger eller ej!
Kan bara hålla med skribenten Carl samt tillvägagångssättet av Ryanair att sätta press på de stater som har både omotiverade och onödiga skatter som inte har någon miljövänlig betydelse alls annat än problem för resenärer och flygbolag.
Ryanair är ett bolag som har all rätt att besluta var lägga sin operativa verksamhet. Tillika kan resenär välja om man vill flyga eller inte. Ryanair och några till effektiva flygbolag tar redan idag ett stort ansvar för att möjliggöra ett resande för många. Speciellt till det kundunderlag som inte kan betala de hutlöst höga biljettpriser som bl a SAS m fl tar ut. Prisutvecklingen på inrikesflyget i Sverige är ett gott exempel på när politiker och myndigheter tillåter ”nya” monopol att etablera sig. Idag nästa dubbla biljettpriser för de som vill flyga till Visby mm. SAS är idag inte ett svenskt bolag – ingen verkar förstått det. SAS får lika mycket uppmärksamhet som när det var stora svenska intressen i företaget. Hur kommer det sig och vad säger andra flygbolag som flyger på och inom Sverige som destination? Sverige är det landet inom EU som fortsatt motarbetar flygets viktiga samhällsfunktion. Politiker gömmer sig bakom verkligheten och det kostar samhället betydande summor. Man undrar vad som ska till innan Sverige tvingas att ta sitt ansvar. Då kanske redan försent!
Bra gjort av Ryanair. Staten skall INTE lägga sig i detta. Punkt
Sv ABC. Hellre en “luggsliten hungrig gatuhund” som tjänar 20-30 miljarder kr per år än en “låtsasfin hund” som förlorar ett par miljarder per år.
Sluta sprid desinformation om att man lägger ned rutter efter 3 år…
Fransosen, Oslo-området…??
Skal vi skratta nå, det er nesten 4 t å kjøre til Gøteborg. Og vi har egne flybolag, vi trenger ikke Ryanair og hans trusler.
Ryan är väl ingen “nationell infrastruktör”, utan ett oportunistiskt lågpris bolag. Vill man ha stabil infrastruktur så får nationen arrangera det själv eller i samråd med andra länder. Ryan erbjuder ju “bara” billig transport mellan A – B så länge man har lönsamhet. Enkel ekvation.
Skulle gärna se fler ruter från Sverige till Beziers i Frankrike, gärna från Göteborg. Då kan Ryan attrahera stor del av södra Sverige och Oslo-området till en attraktiv del av södra Frankrike.
Naturligtvis ska flygbolagen bestämma detta. Det är efterfrågan från omvärlden som avgör om det är värt att flyga eller inte.
Politiker eller den inkompetenta EU kommission ska inte lägga sig i.
Statliga flygplatser i Europa försöker suga ut vad de kan och öka sin personal. Samma med privatiserade flygplatser, som hände med CPH förut. Med en fri marknad sätter det sina begränsningar och baser blir linjestationer med vändande plan eller linjen stängs. Det finns mängder av flygbolag i Europa som letar lönsamma rutter, så finns volymen så kommer de om de får attraktiva slot tider och priser.
Det är upp till varje bolag att bestämma var verksamheten ska finnas. Inte staten. Ju mer skatt desto mindre jobb. Det är så konkurrensen fungerar.
Självklart tar Ryan själva beslut på var de ska flyga och inte
Helt rätt!!
Typiskt girigstater, det ska betalas skatt på skatt på skatt. Mycket bra att de förlorar betydande inkomster.
Låt säga att jag åker exempelvis en bil som släpper ut 150g/km. Om jag då betalar en straffskatt, innebär det helt plötsligt att utsläppet blir lägre?
Ska politik få styra överhuvudtaget, släpp kapitalismen fri, det gagnar alla istället för socialism som endast gagnar politiker.
Flyget redan mycket subventionerat idag.
Man betalar ingen skatt på flygbränslet!
Nya linjer i Sverige har fått en rabatt på startavgiften under tre år.
Varför inte en extra avgift i tre år för nya linjer? Då slipper vi hoppjerkorna.
De som inte vill fortsätta flyga när man måste betala full startavgift.
Marktransporter är inte befriat från bränsleskatt.
Om man tycker Trump är opålitlig är Ryanair som en luggsliten hungrig gatuhund på jakt efter ett mål mat. Hur vågar någon lita på det bolaget?
Ryanair hade ingen bas i Maastricht, detta var bara en destination som man slutade flyga till
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten