Featured article image

Flygskatt eller flygtrafik? Ryanair sätter press på hela Europa

Publicerad den 4 augusti 2025
Kommentarer
Hur mycket får ett flygbolag egentligen styra Europas flyginfrastruktur? Ryanair trappar nu upp sin protest mot flygskatter – med nedlagda rutter, tomma terminaler och flyttad kapacitet som vapen. Frågan är vilka länder som vågar stå emot.

Den irländska lågprisjätten trappar upp sin protest mot höga flygskatter och lägger ner tre franska flygplatser. “Vi flyttar hellre vår kapacitet till mer konkurrenskraftiga länder – som Sverige”, meddelar Ryanair. Men kan ett flygbolag verkligen styra Europas infrastruktur?

Ryanairs nya favoritstrategi: belöna eller bestraffa
Ryanair meddelade i veckan att de lägger ner trafiken på tre franska flygplatser: Strasbourg, Brive och Bergerac. Anledningen? En kraftigt höjd flygskatt.

Den franska “solidaritetsskatten” på flygbiljetter har höjts med hela 180 procent – från 2,63 till 7,40 euro per passagerare. Det blev för mycket för Ryanair, som nu kapar 25 rutter och 750 000 stolar från sin vinterkapacitet i Frankrike.

– Den här skatten gör Frankrike mindre konkurrenskraftigt än länder som Irland, Spanien och Sverige, säger Ryanairs kommersiella chef Jason McGuinness.

“Vi flyttar till Sverige”
Ryanair varnar Frankrike för att bolaget hellre satsar sina flygplan i länder där regeringen inte straffar luftfarten. Enligt bolaget skulle ett skatteavskaffande i Frankrike kunna leda till miljardinvesteringar, nya flygplan och tusentals jobb. Men tills dess – tack och hej. Ryanair lyfter återigen fram Sverige som ett av de positiva exemplen i Europa – just för att vi inte har någon flygskatt. Som Michael O’Leary, Ryanairs VD, sa: “Vi har omfördelat betydande kapacitet till länder och regioner där miljöskatter slopas och flygplatsavgifter är mycket mer konkurrenskraftiga.”

Sverige, Ungern och Italien – vinnare när andra länder får gå
Det är inte första gången Ryanair lämnar ett land eller en flygplats i protest. I juni rapporterade Flygtorget om hur bolaget stängde ner sin bas på Maastricht-Aachen Airport i Nederländerna. Anledningen var då också stigande avgifter och flygskatt.

Samma strategi har använts i:
• Danmark – där Ryanair drog sig tillbaka från Köpenhamn och Billund under en konflikt om arbetsvillkor och kostnader.
• Tyskland – där höga avgifter fått Ryanair att flytta trafik till mindre regionalflygplatser.
• Spanien – där bolaget hotat med nedläggningar om skattenivåerna höjs ytterligare.

Strategin är glasklar: där kostnaderna ökar, minskar trafiken. Och där staten håller nere avgifterna – dit flyttar bolaget både plan och pengar.

Har Ryanair för stor makt?
Att ett flygbolag med lågprismodell på allvar kan påverka regional tillgänglighet i Europa väcker frågor. För små flygplatser innebär Ryanairs beslut ofta skillnaden mellan överlevnad och nedläggning.

Men ska enskilda bolag få ha så stor påverkan på nationell infrastruktur? Är det sunt att politik formas med hot om nedlagda rutter?

Samtidigt är det svårt att blunda för fakta: flygskatter påverkar resandet. Och Ryanair vet precis hur man sätter press.

Fakta: Därför lämnar Ryanair Frankrike
• Tre flygplatser drabbas: Strasbourg, Brive, Bergerac
• 25 rutter försvinner, 750 000 färre platser vinter 2025
• Flygskatten höjdes från 2,63 till 7,40 euro
• Kapacitet flyttas till: Sverige, Ungern, Italien

Villkorat löfte: Ryanair säger sig kunna investera 2,5 miljarder dollar och skapa 750 nya jobb – om skatten slopas
Är Ryanairs strategi ett välkommet uppvaknande för stelbenta myndigheter – eller ett orimligt sätt att styra Europas flyginfrastruktur?

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500