SAS beställer 30 nya Airbus 320 Neo

Publicerad den 2011-06-20 00:00av Redaktionen
Kommentarer
SAS undertecknade idag en order på 30 nya Airbus 320 Neo och option på ytterligare 11 maskiner. Flygplanen levereras från och med andra halvåret 2016 och är en fortsättning på harmoniseringen av flygplansflottan - Med den här beställningen har vi tillgodosett vårt behov av flygplan fram till 2020, säger Sture Stölden till Flygtorget.

Den internationella flygmässan Paris Air Show brukar innebära att nya flygplansaffärer offentliggörs. Redan idag, på invigningsdagen, meddelade SAS att bolaget tecknat avtal om köp av 30 nya Airbus 320 Neo. I avtalet finns också en option på ytterligare 11 flygplan av samma typ.

– Vi är väldigt nöjda med affären och har fått en mycket bra pris av Airbus, betydligt lägre än listpriset på 90 miljoner dollar, säger Sture Stölden, ansvarig för investerarrelationer inom SAS-koncernen. De har den absolut senaste teknologin och är ett av de mest bränsleeffektiva flygplanen på marknaden.

SAS har valt CFM LEAP-X1A motorn till de nya flygplanen och med sharklets på vingspetsarna som ger förbättrad aerodynamik, minskas bränsleförbrukning samtidigt som räckvidden är bättre.

Leveransen av de nya flygplanen börjar under andra halvan av 2016 och ersätter successivt de 27 MD 80 som fortfarande finns kvar i flottan. Enligt planerna ska de sista MD 80:na vara utfasade årsskiftet 2015/2016 och under övergångsperioden tänker SAS hyra in ett antal Airbus 320 i väntan på leveransen av neo-modellerna. Samtliga nya flygplan baseras i Köpenhamn som på sikt blir en renodlad Airbus-bas medan Stockholm och Oslo tar hand om bolagets Boeing 737.

– Vi vill ju påskynda bytet av MD 80, både ur kostnads- och miljösynpunkt, fortsätter Sture Stölden. Redan dagens Airbus 320-familj har betydligt lägre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp och den nya A320 Neo ger ytterligare 15 procents besparing per säteskilometer.

Med så många som 41 nya A320 Neo, om alla optioner omvandlas till fasta order, kan SAS ersätta både flottan av MD 80 och ett antal Airbus 320 Classic. De nya flygplanen ska i första hand användas på de europeiska och skandinaviska linjer där passagerarunderlaget kräver ett större flygplan. Det innebär med all sannolikhet att trafik på Arlanda med den nya A320 Neo.

– Med den här beställningen har vi tillgodosett vårt behov av flygplan fram till 2020.

Skriv en kommentar

Kommentarer

la
2011-06-23 20:49

Go SAS!!! super kul! 🙂

Rickard
2011-06-23 01:22

Hoppas SAS Danmark sätter in A320 Neo mellan CPH-ARN så vi svenskar får glädjas lite också över den nya airbusen.

Gringo
2011-06-22 21:26

De flesta stora flygbolagen flyger både Airbus och Boeing och det är harmoni, de komplementerar varandra. Go SAS!

Harry
2011-06-22 13:22

Ca15% bättre bränsleförbrukning på neo jämfört med den “gamla” 320, som redan var bra. En tydligt bättre bränsleförbrukning än för B737NG. Det är därför Boeing våndas över hur man skall göra med 737. Vidareutveckla eller göra något nytt.

Skruven
2011-06-21 23:21

Varför flyga både B737NG och A320 familjen?! Hade det inte vart bättre att hålla sig till en?

Synd att de nya bussarna hamnar i CPH för övrigt.

Mr Magnusson
2011-06-21 22:59

Hur ligger räckvidd och bränslekostnaderna jämfört med den ” gamla generationens ” som SAS har nu?

L-1011
2011-06-21 13:17

Airbus A321/A319 kommer fasas ut när nya A320 NEO levereras.
SAS kommer alltså ha endast B737NG på ARN & OSL och A320NEO & CRJ-900 i CPH.

K
2011-06-21 11:07

Kommer staten vara tvungen att betala detta?

Flygledarn
2011-06-21 10:33

“Samtliga nya flygplan baseras i Köpenhamn”. Precis som med CRJ900 att danskarna lägger beslag på det nya och fräscha.

SAS ensar sin flygplansflotta till B737 och A320… Man kommer alltså att ha B737-600, -700 och -800 samt A319, A321 och A320NEO. Är det att ensa?

L-1011
2011-06-21 02:25

Fantastiska nyheter!
A320NEO kommer bli en bra ersättare till legendariska MD-80.
ARN & OSL blir rena 737NG baser & CPH Airbus A320NEO bas.
Hoppas SK A320NEO blir en vanlig gäst på ARN också.
Airbus A32X är betydligt tystare & bekvämare med sin bredare kabin att flyga i som pax än den trånga & bullriga Boeing 737NG tycker jag.

boeing
2011-06-20 23:01

Ni menar väll Boeing 737 classic

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten