Skriv ut  

Arlandas utsläppstak hindrar Stockholms tillväxt

Debatt, Redaktionen, den 7 augusti 2008
Stockholms framgångar kommer också i framtiden att vara beroende av att regionen är rörlig, internationell och innovativ. Flygets roll blir viktigare och Arlanda måste utvecklas. Men nuvarande utsläppstak förhindrar tillväxten och dagens bullerregler hämmar flygplatsens utveckling. Lösningen är gröna inflygningar och koldioxidbesparingar genom marktransporterna. Det skriver i dag Stockholms Finansborgarråd Sten Nordin (m) på Flygtorget.se Debatt.

Hur blir vår region attraktiv i framtiden? Vilka krav ställer morgondagens företag? Vad behövs för att människor ska välja att leva och arbeta i Stockholm? Vår framgång hittills bygger på att vår region är rörlig, internationell och innovativ. Vi ska fortsätta bygga vår region med dessa tre värden.

sten_nordin
Sten Nordin, Finansborgarråd (m)

Just nu bygger vi som aldrig förr. Nya bostäder och stadsdelar påbörjas i hela Stockholms län samtidigt som vi fattat beslut om nya spår och nya vägar som binder samman bostäder och arbetsplatser. De viktigaste infrastrukturprojekten är Citybanan och Förbifart Stockholm. Genom de satsningarna binder vi inte bara samman Stockholms stad och län, utan vi kittar samman hela regionen vilket ger oss en styrka att klara framtidens befolkningstillväxt.

Rörligheten inom vår egen region är på god väg att bli bättre. Ändå räcker inte det. Flygets roll blir allt viktigare och för att hävda vår regions och vårt lands styrka måste Arlanda ges möjligheter att utvecklas vidare.

Nuvarande utsläppstak förhindrar den tillväxt i internationella direktlinjer som krävs för att vi på allvar ska kunna konkurrera med andra världsstäder.

En viktig uppgift är att begränsa landstransporter till Arlanda som genererar utsläpp så att flygtrafiken kan växa utan att klimatpåverkan blir större. Men det räcker inte.

Staten måste agera så att utsläppstaket är i harmoni med de bullerbegränsningar som finns runt flygplatsen. Att behöva flyga i sick-sack in till Arlanda med anledning av dagens bullerregler kan inte försvaras om det innebär att flygplatsens utveckling hämmas genom att antalet flygningar på det här sättet hålls nere.

Som jag ser det finns det två alternativ: antingen får man skapa möjligheter för verkligen gröna inflygningar direkt mot flygplatsen eller så måste man göra motsvarande koldioxidbesparingar på annat sätt genom marktransporterna och på så sätt öppna upp för fler inflygningar.

Stockholm behöver både Bromma och Arlanda. Tack vare Bromma flygplats ges Arlanda utrymme att ta mer flyg, men insatser krävs för att ge Arlanda bättre förutsättningar. Att Bromma flygplats kan fortsätta att utvecklas är säkrat genom det 30-åriga hyresavtal som tecknats.

Nu måste vi gå vidare och arbeta med utvecklingen av Arlanda. Ett arbete viktigt både för Stockholmsregionen och för hela Sverige.

Sten Nordin (m)
Finansborgarråd


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev