Skriv ut  

Airbus lanserar flygprojekt med flytande väte

Flygnyheter, Redaktionen, den 20 maj 2024
Airbus har lanserat ett projekt för att demonstrera småskaliga flygplan med flytande väte på marken vid tre europeiska flygplatser .

Från Airbus sida tror man att vätgas kommer att minska koldioxidutsläppen på kort- och medeldistansflyget och vara avgörande för utvecklingen av flygverksamhet med låga koldioxidutsläpp. Man ser många fördelar med väte inom flyget: vätgas innehåller energi som är tre gånger högre än traditionellt jetbränsle. Om det genereras från förnybar energi genom elektrolys, släpper vätgas inte ut några CO2-utsläpp, vilket gör det möjligt för förnybar energi att potentiellt driva stora flygplan över långa avstånd utan den oönskade biprodukten av CO2-utsläpp.
 
Eftersom väte tar mer plats än dagens flygbränsle, kommer utseendet på framtida flygplan troligen att förändras för att bättre anpassa lösningar för vätgaslagring. 
Väte har använts säkert inom flyg- och bilindustrin i årtionden. Flygindustrins utmaning är att anpassa denna koldioxidfria energibärare till det kommersiella flygets behov.
 
Men till att börja med stannar man på marknaden med GOLIAT-projektet (Ground Operations of LIquid hydrogen Aircraft) som är finansierat med 10,8 miljoner euro från EU. Projektet ska visa hur hanterings- och tankningsteknik med högt flöde av flytande väte (LH2) kan utvecklas och användas säkert för flygplatsverksamhet.
 
Karine Guenan, vice vd för ZEROe Ecosystem, Airbus, säger:
– Vi fortsätter att tro att väte kommer att vara ett viktigt bränsle för framtiden för kortdistansflyg.
Även Josef Kallo, medgrundare och VD på H2FLY, tror på vätgasens potential att omvandla flyget:
– Vi genomförde världens första pilotflygning av ett flytande vätedrivet elektriskt flygplan, och ser fram emot att bidra med vår expertis inom LH2-operationer till GOLIAT.
 
GOLIAT-konsortiet består av 10 partners från åtta länder: Airbus (Frankrike, Tyskland, Storbritannien), Chart Industries (Tjeckien, Italien), TU Delft (Nederländerna), Leibniz University Hannover (Tyskland), Royal Schiphol Group (Nederländerna), Rotterdam Haag flygplats (Nederländerna), Vinci flygplatser (Frankrike, Portugal), Stuttgart flygplats (Tyskland), H2FLY (Tyskland) och Budapest flygplats (Ungern).



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Vemco
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev