Svenska staten vill lämna ägandet i SAS
Publicerad den 7 juni 2022Kommentarer
ha rätt om att man aldrig kan lita på en sosse..
Men om det händer, så kommer SAS aldrig att bli ett konkurrens kraftigt bolag.
Glöm ej att båda danska och svenska regeringen är i SAS styrelse.
Och har varit med att få till SAS Forward planerna.
Ett SAS som lever på återkommande tillskot av kapital från skattebetalare är exakt vad vi inte behöver. Privatisera helt, så snart som möjligt.
Äntligen så bra beslut att EJ pumpa in pengar i detta bolag mer.
Låta dem konkurrera på riktigt??
Låt danskarna ta över skiten. Hellre att danskarna spolar ner skattemiljarder i SAS-toan än att vi gör det. Sverige klarar sig bra utan SAS.
Bara valfläsk att staten inte vill gå in med mer pengar.
Efter valet kommer SAS få vad man behöver, oavsett vilket block som vinner, med förklaring nationellt intresse, vill behålla ägandet i Skandinavien etc.
Det kan bli lite rörigt bla. återbäring till alla som köpt biljetter och ska få pengar åter (SEB?) för att köpa biljett från det nya SAS. Flygplansleaseägarna där även Wallenberg finns och försäkringsboalgen då “allt” ska förhandlas om. Gissar de kan bygga upp en nordisk skuld till flygplatserna som då raderas. Det lär bli politik och juridik i den högre skolan och hoppas någon samlar materialet till en bok framöver med några intressanta danska kapitel (Maersk-AP Möller, Danske Bank, Dong…).
Förmodligen tar kinesiska staten över SAS, precis som man gjorde med Volvo, men förklätt i ett sk. bolag.
Forstår ikke SAS aktie ägare matematik? – Nå gjelden blir omgjort til nye aktier, vill eksisterende bli utvannet, og verdi på bare noen få prosent av dagens. – Under 10 øre. Hvorfor de ikke selger på 0,64 kr….er ubegripelig.
När låg SAS HK i CPH?
Enda sättet för SAS att överleva är att göra om bolaget helt genom rekonstruktion. Staterna ska inte få äga mer än högst 2% vardera. helst ingenting alls.
Statligt ägande är aldrig ett bra ägande. Det måste privatiseras om det skall finnas en chans. Hade SAS varit privat sedan länge så hade det redan varit ett mer välmående företag, eller varit ersatt av ett mer välfungerande.
Sannolikt kommer det danska ägandet öka, för att säkerställa Kastrup. Inte omöjligt att SAS återigen får HK i Köpenhamn.
Ref. mitt inlägg på flygforum (som jag skrev idag ovetande om att Näringsministern nyss har gett besked om staten äntligen skall minska sitt ägande i SAS)
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten