Skriv ut  

Ryanair rapporterar nettovinst

Flygnyheter, Redaktionen, den 30 januari 2024
Ryanair rapporterar en nettovinst för tredje kvartalet på 15 miljoner euro. Det innebar en rejäl minskning från föregående års 211 miljoner euro samma kvartal. Samtidigt ger man sitt stöd till Boeing: ”Om några av de amerikanska flygbolagen inte vill ta MAX 10-flygplanen, kommer vi ta dem.”

Bränslekostnaderna steg med 35% under kvartalet till 1,2 miljarder euro, medan de totala driftskostnaderna ökade med 26%. Ryanair nettovinst blev 15 miljoner euro för tredje kvartalet, vilket kan jämföras med föregående års 211 miljoner euro.
 
Enligt Ryanair var en ytterligare orsak till den minskade vinsten att de tagits bort från flera bokningssajter.
 
I samband med resultatrapporten passade Ryanairs vd Michael O'Leary på att meddela att de är mycket intresserade av ytterligare Boeing 737 MAX 10 om något amerikanskt flygbolag skulle besluta sig för att dra sig ur ett köp. Ryanair har för närvarande 150 fasta beställningar på 737 MAX 10 och har optioner på 150 fler, med de första leveranserna 2027.
 
Michael O’Leary sa dock i ett uttalande att: 
– Kvaliteten måste förbättras.
 
I Ryanairs flotta på 574 flygplan ingår idag 136 737 MAX 8, tillsammans med 409 tidigare generationer 737-800 i en flotta på 574 flygplan. Planen är att så småningom utöka Boeing MAX-flottan till 210 MAX 8:or och upp till 300 MAX 10:or. I flottan finns också 27 Airbus A320 som drivs av dess maltesiskt registrerade dotterbolag Lauda Europe, plus en enda Boeing 737-700 som drivs av det polska dotterbolaget Buzz.
 
Ryanair förväntar sig leverans av 50 Boeing 737 MAX 8 före sommaren och till 2032 planerar Ryanair att ta emot 300 Boeing MAX 10 flygplan. De första leveranserna av MAX 10 är planerade till 2027.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sweat shop
Skrivet av Lars, 2024-02-01 07:34:26
A Sweat Shop in the air. Never!
Anmäl inlägget
@Mr Edvard
Skrivet av Ryan, 2024-01-31 18:52:09
@Mr Edvard

Bolag precis som allt annat förändras med tiden, idag är närmare 80% av piloterna på Ryanair direktanställda, inklusive mig själv

Dock finns valet att vara enskild firma/contractor för de som vill eller de som stationeras på det polska dotterbolaget där det är marknadstandard

Nu om du ursäktar ska jag luta mig tillbaka i soffan och njuta av tanken att jag med 100% har ett jobb om 1 år...vilket ingen på svenska pilotmarknaden kan, mot mer gröna siffror!
Anmäl inlägget
Inte alla förunnat att förstå
Skrivet av Mr Edvard, 2024-01-31 16:57:36
Den som inte ser skillnad på Ryanairs tjänster gentemot normala flygbolag får gärna vara omedvetna!

Två till tre flygningar per vecka från en ort är inget annat än ....

De är det dyraste flygbolaget sett till den service de erbjuder.

De tjänar pengar på sin minimala service. Det är du som flyger med dem som betalar.

De flyger ofta endast från flygplatser som ger dem stora rabatter på startavgifter mm.
Anmäl inlägget
effektivt
Skrivet av thomas , 2024-01-31 14:33:36
MR Edvard varför gör inte alla så,?
Ryan tjänar ju pengar och de skyller aldrig ifrån sig på andra eller yttre faktorer. De behöver dessutom aldrig pumpa skattebetalare på pengar.
Erbjuder desutom säkra med std eta på tid i relativt nya flygplan, vem kan klaga på detta?
Anmäl inlägget
Även Ryan har haft förlustår
Skrivet av Mr Edvard, 2024-01-30 15:03:04
Ryanair hade två förlusttyngda verksamhets år under pandemin!

Det var betydande förluster.

Man är duktig att ta betalt för minimala tjänster. Under pandemin var ca 60% av pilottjänsterna enskilda företag och kostade Ryan inget när de inte behövdes ändå stort underskott.

Anmäl inlägget
fishy fishy
Skrivet av 2024, 2024-01-30 11:41:17
Det måste vara något fishy fishy med de andra bolagen som inte kan leverare bättre ekonomi. Underleverantörerna gör vinst på flygplansleasing och alla andra kringtjänster.

Sen skyller bolagen dessutom på personalkostnader?
Anmäl inlägget
Effektivt bolag = vinst
Skrivet av Senan, 2024-01-30 10:16:00
185 miljoner passagerare och drygt 20 miljarder SEK i vinst innevarande år. Och kunderna återkommer gång på gång trots avsaknaden av glättiga bonusprogram och utan att envisas med genomgående flygningar med skyhöga kostnader som ingen vill betala för vad det egentligen kostar.
Anmäl inlägget
FR
Skrivet av thomas , 2024-01-30 09:01:50
Ett i allt imponerande bolag.
Håller tidtabell ung flygflotta.
Affärsmodellen är ganska enkel sälj ut alla stolar, rea om det behövs, få in de pengar som kan fås, då görs vinst även om kostnader ökas som fuel etc. Andra skyller på ökade kostnader, då de gör sina konstanta förluster.
Varför gör inte andra samma?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev