Skriv ut  

Flyget är en effektiv trafiklösning för Sverige

Debatt, Mats Palmgren, den 2 december 2008
Om några veckor röstar riksdagen om den infrastrukturproposition som regeringen i slutet av september överlämnade till riksdagen. Det finns mycket som inte är så väl genomtänkt - framförallt i frågor som rör flyget. För Sverige med sina långa avstånd och glesa struktur är flyget ett viktigt komplement till övriga transportlösningar. Det skriver socialdemokraterna Lena Micko och Lars Mejern Larsson på Flygtorget Debatt.

Inget trafikslag klarar av alla trafikuppgifter - alla trafikslag behövs, de kompletterar varandra mer än de konkurrerar. Det syns inte i regeringens förslag. Om vi socialdemokrater får bestämma så kommer stora satsningar på järnvägen framöver och när sen de första tågen rullar på de nybyggda sträckorna kommer också de andra trafikslagen att påverkas.

Vad som är viktigt är att övergången mellan det gamla och det nya sker på ett sådant sätt att inte medborgare, näringsliv, kommuner och regioner blir lidande av att det gamla fasas ut innan det nya står klart.

Från vår horisont förordar vi att staten tar sitt ansvar för att alla delar av landet har ett tillfredsställande transportsystem. Det kan t.ex. handla om att upphandla flygtrafik eller annan trafik så att människor och näringsliv kan vara kvar i en region och bidra till en positiv regional utveckling snarare än en avveckling.

Staten har successivt minskat sitt engagemang och ansvar för flyget och dess infrastruktur. I infrastrukturpropositionen föreslår regeringen att de senaste 10-15 årens överföring av ansvar, ägande och kostnader för flygplatsverksamhet nu också formellt ska föras över till regioner och kommuner. Ett tidigare väl fungerande inrikesflyg i hela landet har stadigt försämrats och koncentrerats till trafik mellan de tre storstäderna. Där har utbudet ökat och priserna gått ner. Många medelstora orter och regioner, framförallt Norrland, har istället fått en försämrad tillgänglighet.

Under rådande omständigheter med en finanskris som vi bara har sett inledningen på är det olämpligt att föreslå att lokala och regionala intressen ska finansiera driften av en flygplats. Varken näringslivet, kommuner och län kan i en ansträngd ekonomisk situation klara en sådan finansieringsbörda.

Om flygplatser läggs ned blir det problem för företag med en stor export eftersom sådan verksamhet förutsätter handelsförbindelser med hela världen. Ett perifert läge kan redan i dag utgöra en konkurrensnackdel. Om flygplatser läggs ned utan att det finns tillgång till andra effektiva transportlösningar finns risk för att verksamheter flyttar till andra delar av världen.

En flygplats är viktigt beroende på att den utgör en effektiv nod till utrikestransporter från bl.a. Arlanda. Vi anser därför att staten ska svara för finansieringen av infrastrukturen och det behövs ett bättre underlag för att bedöma hur huvudmannaskapet ska utformas än vad regeringen har presenterat.

Vi undrar varför regeringen tycker att kommuner och regioner ska ta ansvar för att finansiera delar av det nationella väg- och järnvägsnätet samtidigt som man ska ta ökade kostnader för flygplatserna?

Det finns risk för att orter där både invånare och näringsliv är beroende av effektiva transporter med flyg inte klarar sin konkurrenskraft. Detta leder till att arbetstillfällen försvinner, vilket självfallet påverkar utvecklingen i flera regioner negativt. Regeringen måste våga bedriva en nationell infrastruktur politik som inkluderar flyget och inte bara skyfflar över det ansvaret på kommuner och regioner.

Lena Micko, Kommunalråd (s), Linköping

Lars Mejern Larsson, Riksdagsman, Värmland


Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev