Debatt

Debatt, den 25 augusti 2023

Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu

Efter Peter Normans flygplatsutredning väntas satsningar på de regionala flygplatserna. För flygplatserna brådskar det. Därför behövs satsningar redan nu i regeringens höstbudget.

Läs mer


Trängselavgifter skulle drabba flygbolagen hårt Debatt, den 27 januari 2022

Trängselavgifter skulle drabba flygbolagen hårt

I veckan kom Transportstyrelsens rapport ”Trängselavgifter inom luftfarten”. Idén är att flygplatser ska tvingas ta ut högre start- och landningsavgifter på flygplatser under så kallad ”peaktid”, när det är attraktivt att flyga.

Läs mer


Att satsa på Arlanda är att investera i framtidens flyg? Debatt, den 17 december 2021

Att satsa på Arlanda är att investera i framtidens flyg?

Ingen skambeläggning, ingen långbänk. Arlandas utveckling behöver konstruktivt tänkande och vilja att satsa på framtidens hållbara flyg. Vi föreslår därför bland annat ytterligare en rullbana reserverad för flygplan med inga eller små utsläpp, skriver företrädare för Stockholms Handelskammare.

Läs mer


Debatt, den 27 juni 2021

Jag kommer – men inte med flyg?

SJ:s nya kampanj riktar udden mot flyget och säger att vi ska stanna på marken. Det har fått flygbranschen att reagera. ”Vi behöver samarbete, inte pajkastning”, säger Fredrik Kämpfe, branschchef för flygsektorn inom Transportföretagen i ett debattinlägg.

Läs mer


Debatt, den 22 maj 2020

Debatt: Vi måste rusta Arlanda för framtiden

Arlandas möjlighet att konkurrera med andra internationella flygplatser måste stärkas. Regeringen måste därför redan nu hur flygplatsen ska klara sig efter coronapandemin, skriver en rad företrädare för flygbranschen och kommunerna runt Arlanda i en debattartikel.

Läs mer


Debatt: Vi tror på nya, moderna Bromma flygplats Debatt, den 23 oktober 2019

Debatt: Vi tror på nya, moderna Bromma flygplats

Bromma behövs och kan inte ersättas med ett mer eller mindre utbyggt Arlanda. Det menar Geir Stormorken, VD för BRA i ett debattsvar på utspelet från regeringen om att stänga Bromma i förtid.

Läs mer


Debatt: Regeringens flygsvek mot Norrland Debatt, den 10 oktober 2019

Debatt: Regeringens flygsvek mot Norrland

Regeringen har i budgeten för nästa år avskaffat kompensationen för flygskatten till Norrland. Kompensationen tillkom 2018 när flygskatten infördes, trots hård kritik från remissinstanserna. Hur har regeringen tänkt?, frågar Peter Larsson, vd Svenska regionala flygplatser och Fredrik Kämpfe, Transportföretagen, branschchef flygbranschen i ett debattinlägg.

Läs mer


Regeringen måste lämna besked om Arlanda Debatt, den 16 augusti 2019

Regeringen måste lämna besked om Arlanda

Debatt Regeringens brist på besked om Arlanda flygplats framtid riskerar att ha en negativ påverkan på tillgängligheten såväl i Stockholm som runt om i landet. Arlanda behöver utvecklas för att kunna bli en hållbar flygplats med fungerande infrastruktur. Det skriver Fredrik Kämpfe, branschchef i flygbranschen i ett debattinlägg.

Läs mer


När säljs den första regionala flygplatsen till utlandet? Debatt, den 1 december 2017

När säljs den första regionala flygplatsen till utlandet?

Just nu är regeringens flygstrategi ute på remiss. Bland andra Trafikutskottet menar att regeringen måste bli bättre på att värna de regionala flygplatserna. Det är ett resonemang som Peter Larsson, vd för SRF håller med om: Det finns en risk att svenska flygplatser kan få ett utländskt ägande, skriver han i en debattartikel.

Läs mer


Sverige behöver fler flygplatser Debatt, den 17 november 2017

Sverige behöver fler flygplatser

Uppdelningen av landets flygplatser där Swedavia äger tio och landets kommuner de övriga, har försvagat hela flygsverige. Det svenska inrikesflyget är helt enkelt mediokert, i allmänhet och särskilt i jämförelse med Norge, skriver Johan Wiklund, kapten på SAS, i ett debattinlägg.

Läs mer


Debatt: Flygskatten måste stoppas Debatt, den 10 november 2017

Debatt: Flygskatten måste stoppas

Två skatter har försvunnit men flygskatten ligger fortfarande kvar på regeringens bord. Den måste stoppas. Särskilt som de som förespråkar den inte håller sig till fakta. Införs den får den allvarliga konsekvenser för ett litet land som Sverige, skriver Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikations- och Public Affairschef på Norwegian i en debattartikel.

Läs mer


Sluta skämmas för flyget! Debatt, den 30 mars 2017

Sluta skämmas för flyget!

En flygskatt, lika för alla, resenärer som flygplan är ingen bra signal. Varför inte istället låta de som flyger på fossilfritt bränsle få lägre avgifter. Och när ska vi låta det enkla sättet att driva på mot ett klimatsmart flyga få genomslag, frågar sig Mattias Goldman i ett debattinlägg.

Läs mer


98 politiker och företagre i debatt om flygskatten Debatt, den 1 juni 2016

98 politiker och företagre i debatt om flygskatten

98 politiker och företagare i Norr- och Västerbotten skriver en gemensam debattartikel mot regeringens förslag om en flygskatt.

Läs mer


Debatt, den 11 februari 2016

Ny skattelagstiftning ger sämre flygberedskap

Samhällets möjlighet att snabbt agera vid olyckor, räddningsinsatser och brottsprevention har kraftigt försämrats. Skatteverkets nya tolkning av reglerna för vidareförsäljning av skattebefriat flygbränsle innebär sämre tillgång till bränsle för samhällsviktigt flyg. Vi uppmanar civilministern att agera innan det är försent, skriver Jan-Olov Bergling, branschchef Svenska Flygbranschen, i ett debattinlägg.

Läs mer


Regeringens flygskatt äventyrar resande för vanligt folk Debatt, den 14 januari 2016

Regeringens flygskatt äventyrar resande för vanligt folk

Debatt: Regeringens politik bidrar inte till transportsektorns gröna omställning. Däremot försämrar den vanliga familjers semestermöjligheter, skriver riksdagsledamoten Edward Riedel i ett debattinlägg.

Läs mer


Debatt: Regeringen måste sluta med dubbla budskap om flyget Debatt, den 11 november 2015

Debatt: Regeringen måste sluta med dubbla budskap om flyget

Regeringen vill införa en flygskatt. Det har testats förut, bland annat i Holland som snabbt avskaffade den. Att införa den i Sverige skulle kosta både jobb och pengar, skriver Anna Wilson, Svenskt Flyg i ett debattinlägg.

Läs mer


Swedavia mörkar brister på Arlanda Debatt, den 29 juli 2015

Swedavia mörkar brister på Arlanda

Swedavias uttalade ambition om tillgänglighet och att Arlanda ska bli Skandinaviens ledande flygplats är inte kompatibelt med dagens banlängder. Låt det en gång för alla stå klart; Arlanda saknar banlängder för hållbara internationella operationer. Det skriver piloten Tomas Gustafsson i ett debattinlägg.

Läs mer


Koldioxiddebatten kan inte styras av Åsa Romsons känslor Debatt, den 21 maj 2015

Koldioxiddebatten kan inte styras av Åsa Romsons känslor

I Karlstad finns världens första tankstation för biobränsle till flyget. Det nämns inte i debatten om flygets miljöpåverkan. Istället är det kreativt sifferfixande och direkta felaktigheter som får fritt spelrum när den nya flygskatten ska motiveras, skriver Anna Wilson, generalsekreterare i Svenskt flyg i ett debattinlägg.

Läs mer


Flyget riskerar att försvinna från Sverige Debatt, den 20 mars 2015

Flyget riskerar att försvinna från Sverige

Pilotstrejken mot Norwegian kunde lösas till sist, men för branschen som helhet kvarstår många utmaningar. Flyget står inför ökad konkurrens. För att behålla en svensk flygnäring – som tar socialt ansvar och har svenska kollektivavtal – krävs stora förändringar och ett nytt synsätt från företagen, politiker, fackföreningar och myndigheter, skriver Peter Jeppsson och Anna Wilson i ett debattinlägg.

Läs mer


Debatt, den 23 januari 2015

Hot mot flygen i Västerbotten

Flygtrafiken från Västerbotten är en viktig del i länets fortsatta utveckling.
En eventuell nedläggning av flygplatsen Bromma i Stockholm skulle äventyra den, skriver företrädare i branschen.

Läs mer

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev