Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Denna forumtråd handlar om följande nyhet:

Läget akut för Arlanda flygplats

Tråden startades av Charlie

Att det skulle vara ett faktum att ARN kan gå från 23 miljoner passagerare till 40 miljoner passagerare årligen, är det mest verklighetsfrånvända pladder som någonsinn skrivits på FT.
Tror man att om man gör det billigare att pka tåg till Nordens tystaste huvudstads flygplats att det gör att många fler kommer flygs från ARN?
Nej det ska absolut göras nånting för att radikalt minska tågpriserna till ARN. Men så stor betydelse har det inte.
ARN blir aldrig et europeiskt transferhub. Arlanda flygplats har ingen betydelse för oss i södra Sverige som antingen nyttjar CPH eller GOT.
Vissa skyller på SAS att ARN inte har utvecklats. Detta är absolut inte hela sanningen. Swedavia har på inget kunnat sköta sitt jobb .
Nu är det för sent Att tro att ARN ska kunna konkurrera med CPH är orealistiskt
CPH och ARN spelar i helt olika ligor.

Publicerad den 2025-06-10 20:32
Skriv ett svar
Antal svar: 77

svar

Pendar-Nisse
2025-07-24 18:55

Har varit med sedan oktober-83. Eller var det oktober-84 flytten gick? Kommer inte ihåg. Jobbade på LIN -83 tills vi blev SAS-93. Fullkomligt älskade nya T4. Vilken härlig terminal. Kommer ni ihåg att Systembolaget hade en butik i nått år? Och sedan byggdes Skycity. Vilket lyft det blev! McDonalds och Alfredos sida vid sida!
Men nu. VM i gångavstånd vinner Swedavia med hästlängder. Pendlar ARN- OSL sedan 2018. Helt galet nu. Varför har inte Swedavia ordnat så att Transferbussen stannar utanför T5?
Scenario: Du landar på C- piren (gamla T4) . Sedan ska du gå till tullfiltret och sedan gå tillbaka hela vägen till Transferbussen som har hållplats utanför C piren!
Resa från ARN. Parkera bilen på Alfa eller Beta (eller Flygbussen som bara stannar utanför C-piren). Sedan Transferbuss till C- piren. Sedan gå till terminal 5, om du inte har tur att ditt flyget går från C-piren . Sedan gå igenom säk.kontrollen och gå tillbaka till E eller D piren. Herre Jesus.

Sham
2025-07-24 09:45

2 timmars rekommendationen tror jag handlar om att vi ska lockas/tvingas till allehanda konsumtion i väntan på avgång. Detta pga omvandlingen från flygplats till köpcenter.

Flygfäet
2025-07-24 09:43

@B-E
Att vara på Arlanda 2 timmar på Arlanda är just vad Swedavia rekommenderar alla resenärer på sin hemsida, oavsett om det är en resa till New York eller Sundsvall. Det är HÄR som en feltänket börjar och med ett gigantiskt förakt mot resenärerna. Man har skapat ett enormt shopping- och restaurangcenter som många måste ta sig igenom genom långa omvägar. Kul att du skryter med att du har råd att ta Arlanda Express eller är det din arbetsgivare som betalar? Det är lyxigt och bekvämt. Men många andra måste ta långa promenader från Märstabussen eller Flygbussarna (ännu längre!) och kanske sedan vandra tillbaka samma sträcka på airside för att nå C-piren (f d terminal 4) med rulltrappor och rullband som ofta är trasiga. Och det där med all shopping på vägen samtidigt som reglerna för kabinbagage blir allt snävare – hur går det ihop med Swedavias tankar? Det blir till att gömma snuset i kalsongerna. Och vem shoppar på vägen efter ankomst? Svar: Enstaka promillen av resenärerna. Då vill man snabbt komma vidare, speciellt då man vet att man har långa promenader framför sig och i många fall en väska på transportbandet som väntar. Det är stressande och tärande på reseupplevelsen. Än är den långsamma säkerhetskontrollen i f d terminal 4 öppen med långa, obekväma köer i trappan. Enda sättet att rädda situationen är att flytta ner kontrollen på gatuplanet och införa ett nytt tullfilter istället för incheckningsdiskarna. Fungerar då snabbt för alla som inte behöver checka in bagage.

B-E
2025-07-23 08:50

Jag har aldrig någonsin kommit till Arlanda 2h innan avgång på en inrikes. Blir så överdrivet i kritiken ibland. Har kommit in med Arlanda Express 45 min innan och ändå fått vänta vid gaten.

Noll koll
2025-07-22 12:42

@Johansson. Håller med dig i det mesta. När Linjeflyg flyttade till Arlanda byggdes terminal 4 för att tillgodose Linjeflygs krav på ett effektivt inrikesflyg. Terminal 4 byggdes med en kompakt kärna utan fjantiga butiker och kunderna behövde vara på flygplatsen 20 minuter före avgång – med baggage.

Swedavia har nu inte bara lyckats förstöra Arlanda Flygplats utan också tillsammans med Arlanda Express (ett utmärkt exempel på Kristdemokraternas inkompetens) saboterat inrikesflyget i Sverige. Vem (förutom signaturen Linkan som alltid försvarar Arlanda) vill komma minst 2 timmar före avgång för en inrikesresa (som tar 3-4 timmar med tåg) för att handla sällanvaror, kläder och souvenirer i butiker som är 30-40 % dyrare än i Stockholm, Göteborg eller Malmö? Lekstugan med Arlanda Flygplats är tragisk.

Johansson
2025-07-21 19:20

# Clint Billton.

Förstår inte riktigt vad du menar. Trodde tråden handlar om Arlanda flygplats. Hur som helst, Jag vill i alla fall att det ska gå bra för SAS, det gynnar oss alla. Men bara för att belysa hur Arlanda har “utvecklats” så är det nog inte utan anledning att regeringen tillsatte en krisutredare. Vi skulle till Göteborg för ett par helger sedan. Kollade SAS och att resa på bonuspoäng med familjen över helgen. Plats fanns och priset så klart mycket rimligt. Men så ska vi åka till och från Arlanda och kollektivt kostar det mycket. Parkeringen på Arlanda kostar också, och så vill man att vi ska vara minst 2 timmar innan på flygplatsen…. Jag menar, tacka sjutton för att flyget krisar. Det blev SJ istället med snabbtåg till Göteborg. Fungerade perfekt till Göteborg men 2 timmar sena hem. Allt I allt, väljer ändå tåget på den sträckan.

Så # Clint Billton. Som Arlanda fungerar idag gynnar det knappast dig som anställd, eller din arbetsgivare SAS. Och inte era kunder. I forntiden hade ni en Jan Carlzon som var chef för SAS. Han hade en vision att på flygplatsen från gata till gate skulle det gå fort. Det där verkar vara totalt bortglömt idag. Nu ska det vara en “shoppingupplevelse” att flyga….

Sv B
2025-07-20 14:14

Alla inrikesflygningar från Skellefteå går till Arlanda!
De har det gjort sedan Linjeflyg slutade flyga till Bromma det är länge sedan…
Det http://www.dagensps.se presenterar är inte aktuellt.

@ Noll koll
2025-07-20 09:32

Hur kan det då komma sig att i stort sett alla här på forumet ständigt hävdar att SAS är lika svenskt nu som alltid?

B
2025-07-20 07:14

För de som bor i Skellefteå eller Sundsvall har Arlanda blivit bättre eftersom man inte måste gå mellan terminaler eller genom en säkerhetskontroll för att byta flyg.

Andreas
2025-07-19 16:42

Jag läste krönikan som Johnsson länkar till. Är det någon som förstår vad som menas med detta citat?

“för de som bor i Växjö, Sundsvall eller Skellefteå är Arlanda inte direkt ett smörgåsbord av möjligheter. Snarare en flygande återvändsgränd.”

Dessutom är det väl inte ett förslag till Swedavia att lägga ner Bromma? Det vill ju redan Swedavia, men regeringen sätter stopp.

Noll koll
2025-07-19 16:27

@Clint Billton. Ett inlägg fullt av nonsensargument om SAS och dess identitet. Anledningen till att moderbolaget till SAS (f.n. SAS AB) har sitt säte i Sverige har sitt ursprung i det gamla konsortieavtalet mellan de tre staterna som reglerade ägandet innan SAS rekonstruktion dvs att svenska ägarintressen var 3/7 och Danmark/Norge 2/7 vardera. Om nu AF/KLM tar över 60 % av bolaget och behovet av ett SAS huvudkontor inte längre finns är största sannolikheten att bolaget som dotterbolag till AF/KLM får sitt säte i Nederländerna eller möjligtvis i Frankrike.

På aktieägarlistan i SAS AB finns knappast en svensk ägare.

Clint Billton
2025-07-19 08:37

Ytterligare en tråd på samma ständigt återkommande tema. Seriöst, vad är agendan hos dessa få ynkliga personer som under olika alias ständigt vill hålla fast i ett narrativ att det är synd om Arlanda för att Köpenhamn har mer trafik (vilket varit en realitet sedan tidernas begynnelse) eller det ännu mer irriterande ständigt återkommande om att man vägrar se SAS som det skandinaviska gemensamt ”nationella” flygbolaget, vilket det i realiteten är, sedan 1946. Vem som håller i aktierna är självklart viktigt men det är inte längre det som avgör om man ska se ett flygbolag som ”flag carrier” eller inte. Se till exempel på vem som äger Lufthansa, British Airways, KLM eller Iberia? Alla dessa legacy- och flag carriers och också en intressant ägarstruktur men ses naturligtvis som ”nationella flag carriers”. Sluta snacka agendadrivet strunt och ständigt pusha tjatiga fake-narrativ under olika alias.
Är det inte positivt att vårt skandinaviska flygbolag äntligen har luft under vingarna och en stark ägarbas med intresse för bolaget? Svaret är, jo, det är det. Och för transparensens skull, är jag SAS anställd? Ja, det är jag.

Johnsson
2025-07-19 06:48

Det här inlägget illustrerar tyvärr med all tydlighet hur illa läget är på Arlanda.

https://www.dagensps.se/redaktionen-har-ordet/analys-arlanda-har-blivit-en-statsfinansierad-taxfree-butik-med-flygskam-i-bakfickan/

Gh
2025-07-16 17:40

Varför skulle läget var akut för Arlanda?
Handlar bara om prestige i kampen om att Stockholm måste ha störst flygplats i Norden.

Undrar
2025-07-16 11:54

Med tanke på vårat lilla land Sverige så är ARN helt okej. Det är väl det enda vi har i Sverige som kan andas lite internationellt. Menar MMX eller GOT vad är det?, dystra landsorts flygplatser.

Johnnie Walker
2025-07-16 08:37

Köpte en Black Label under transit i Doha på väg till Bangkok bara för att upptäcka att jag kunde köpt den i Thailand på 7/11 för ca 40 SEK billigare för samma storlek 1 L.

Sv Kalle Bakom
2025-07-16 06:35

Vi har fri företagsamhet i Sverige. Den som säljer får själv bestämma priset!
När de slipper betala skatt tjänar företaget ännu mer till ägarna.
 
Det är så fri företagsverksamhet fungerar!
 
Taxfree betyder inte att spriten måste vara billigare än på systemet.
 

Kalle Bakom
2025-07-15 17:33

Sv Johansson. “Äkta” taxfree finns bara för spritdrycker och cigaretter för de som reser utanför Schengen. Nästan bara norrmän på väg till OSL som handlar. Prieserna på Arlanda “taxfree” för de som reser utanför Schengen är nästan dubblet så höga som icke-taxfree i Frankfurt.

Hela denna verksamhet på Arlanda är ett riktigt skojarjippo och borde vara ett fall för Konsumentverket att utrdeda som bedräglig marknadsföring. Och för denna skojarverksamhet tvingas frekventa inrikesresenärer gå ett par kilometer extra för att nå planet. Grattis Arlanda!

Linkan
2025-07-15 13:37

Att: Johansson
 
Det är många som blir mycket glada när de kan köpa taxfree!
Det viktiga är tydligen att slippa betala skatt.
Man betalar glatt och gärna extra till ett privat bolag!
 

Johansson
2025-07-15 05:55

Angående ”Tax Free” på Arlanda så visar ett SVT inslag idag att det som många skriver att varorna på flygplatsen till 90% är dyrare än i nätbutikerna. Så ja, där får ni som klagar på höga priser rätt, i genomsnitt 38% dyrare (!!).
Hur den jämförelsen står sig om man reser utanför EU och då borde få äkta ”Tax Free” har man inte tagit upp.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nio-av-tio-taxfreevaror-dyrare-an-pa-natet

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500