Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Denna forumtråd handlar om följande nyhet:

Läget akut för Arlanda flygplats

Tråden startades av Charlie

Att det skulle vara ett faktum att ARN kan gå från 23 miljoner passagerare till 40 miljoner passagerare årligen, är det mest verklighetsfrånvända pladder som någonsinn skrivits på FT.
Tror man att om man gör det billigare att pka tåg till Nordens tystaste huvudstads flygplats att det gör att många fler kommer flygs från ARN?
Nej det ska absolut göras nånting för att radikalt minska tågpriserna till ARN. Men så stor betydelse har det inte.
ARN blir aldrig et europeiskt transferhub. Arlanda flygplats har ingen betydelse för oss i södra Sverige som antingen nyttjar CPH eller GOT.
Vissa skyller på SAS att ARN inte har utvecklats. Detta är absolut inte hela sanningen. Swedavia har på inget kunnat sköta sitt jobb .
Nu är det för sent Att tro att ARN ska kunna konkurrera med CPH är orealistiskt
CPH och ARN spelar i helt olika ligor.

Publicerad den 2025-06-10 20:32
Skriv ett svar
Antal svar: 22

svar

Sv KG
2025-06-13 13:09

Vi har vitt skilda synpunkter angående Arlanda!
Tycker Arlanda fungerar bra för min del!
Hur ofta reser du?

Björn GBG
2025-06-13 13:07

Flyger hela tiden, av dom ca 300 resorna jag gjort dom sista åren har 2! resor gått via ARN. Flyger KLM för att komma ner och ut i europa eller vart nu jag skall.

KG
2025-06-13 11:38

Arlanda är inte passagerarvänlig överhuvudtaget! Man prioriterar svindyra Taxi och ARN Express och åker du flygbussen från Stockholm får du stanna vid gamla inrikestermimal 4. Har du sedan bagage att checka in så finns det ingen baggage drop i 4 an utan det får du släpa hela vägen genom Sky city och lämna där i 5 an o sedan gå igenom säkerhetskontrollen. Har du sedan ” turen” att få en gate i terminal C ( just det , 4 blev plötsligt ” utrikes ” också) genom att bara byta nummer och bokstav så får du gå hela vägen tilbaka där bussen lämnade dig! Taxfree upplyser dig med en skylt att det ” bara” tar c 17min att gå dit. Det är inte heller raka spåret utan ner i den nybyggda delen i ” källaren” där de 3 gåbanden samtliga aldrig fungerat ! Påtvingad genomgång genom Taxfree hör ju också till på Arlanda. Senaste vecka flög jag till Italien via München med Lugthansa o kaptenen bara pustade för endast 1 landningsbana av 3 var igång för både landningar och avgångar! Förstås blev vi försenade och tack vare att mitt,flyg vidare var försenat hann jag precis till det. Varför kallar man det Taxfree då allting är överpriser och handlar aldrig där någonting! Funderade över alla dessa nya restauranger hur de kommer vara lönsamma? Några , högst 8 personer på stora ytor o personalen verkar stå sysslolös?? Jag är inte dugg förvånad att Arlanda tappat i passagerar antal mot Köpenhamns Kastrup. Swedavia verkar inte heller förstå sitt uppdrag. Jag vill tycka om Arl,men jag tvivlar för tillfället.

Kjell Johansson
2025-06-12 17:37

Ditt inlägg tyder på att du inte är skrivkunnig. Då uppstår frågan; är du läskunnig?
Att inte ARN skulle kunna mäta sig med GOT eller CHP är onyanserat svammel! Plugga på bättre!

Charlie
2025-06-12 12:13

sv@Charlie.
Okej, det har du helt rätt i.
Men poängen jag vill komma till att det går ej at jämföra CPH och ARN , många vill detta , men det är två helt olika flygplatser . ARN är en matar flygplats till olika nav runt om i Europa. och en viktig inrikes flygplats. CPH är ett internationellt nav .
Det kommer ARN aldrig att bli oavsett hur många miljarder man slänger i den.

aerodromutvecklaren
2025-06-12 09:54

@BosseB
Samtidigt ligger ju CPH ett stenkast från Malmö med mycket goda väg- och järnvägsförbindelser. Visst bör Swedavia sträva efter att få dit utländska nätverksbolag, men det vore inte rimligt att satsa några större summor i den flygplatsen.

Gullans syster
2025-06-12 07:44

Sv Sham. Tidöpartierna prioriterar inte turism och utländska besökare. De vill som Trump skapa handelshinder och begränsa människors rörlighet dvs flygets viktigaste förutsättningar. Detta påverkar i högsta grad flygbranschen i Sverige.

Sv a
2025-06-12 07:30

Det blir bättre när Bromma stängs. Då kan man flytta över personal från Bromma till Arlanda om behov finns.
Att satsa på en flygplats i Stockholms området kommer att förbättra mycket!

BosseB
2025-06-12 06:59

Mkt snack bara Arlanda som är underutvecklad. Glöms att även GOT, MMX är underutvecklade med tanke på dessa städers befolkningsmängd. Hade man haft järnväg som passerar GOT och MMX tror jag dessa flygplatser skulle ha förutsättningar att utvecklas otroligt mkt.

Om Swedavias marknads avdelning lyckades locka till sig några få större drakar tex Lufthansa och British airways till MMX så skulle nog väldigt många skåningar och blekingebor fördra det framför storflygplatsen CPH. MMX är idag charter/fraktflygplats med någon enstaka utrikes med WIZZ o knappt ngt inrikesflyg sen BRA la ner. Finns som sagt mkt potential.

A
2025-06-12 04:24

Arlanda är nu underbemanad. Hur ska de konkurrera. Kunde inte komma till gate i 2 timmar. Dåligt.

Sham
2025-06-11 18:33

Hej Mattias.
Visst är det så och därför ännu märkligare att de som sitter högst upp inte själv fattar detta.

@Naturligt
2025-06-11 16:23

Du har så rätt.

aerodromutvecklaren
2025-06-11 16:04

@Mattias
Helt enig. Kastrup har nära noll betydelse för Sveriges ekonomi som helhet. Sveriges ekonomi finns i och runt Stockholm och Göteborg samt i Norrland där industrin finns. Trots att jag bor i södra Sverige och företrädesvis använder Kastrup, då och då Landvetter, är jag mycket bekymrad över Arlandas bedrövliga utveckling, då den är HELT AVGÖRANDE för Sveriges tillväxt.

Sv Peter Vinnå
2025-06-11 15:27

Hur många ggr per vecka flyger du?

Peter Vinnå
2025-06-11 11:48

Hallå det största felet med Arlanda är att man tror att flygplatsen är som LHR eller CDG i storlek därför har man byggt kilometer långa gångar mellan terminalerna helt i onödan det tar evigheter att promenera på Arlanda !!!!
Peter

Mattias
2025-06-11 10:42

Jag förstår att många i södra Sverige föredrar att resa via Kastrup – det är helt logiskt utifrån geografi och tillgänglighet.
Men att underskatta betydelsen av ARN för Sverige som helhet visar på en bristande förståelse för hur landet fungerar.

Ett starkt och välfungerande Arlanda är avgörande för tillväxten i Stockholmsregionen – och det gynnar hela Sverige. Ju bättre det går för ARN, desto större blir de ekonomiska och infrastrukturella vinsterna för alla regioner, oavsett om du personligen reser via Kastrup, Oslo eller Helsingfors.

Naturligt
2025-06-11 09:40

Ett relativt fattigt land styrt av bl.a flygskam, inkompetens och “jante”, kan aldrig nå framgång, än mindre med en huvudstads flygplats på U-landsnivå.

Sv Charlie
2025-06-11 09:05

Du skriver “Arlanda flygplats har ingen betydelse för oss i södra Sverige som antingen nyttjar CPH eller GOT.”
 
Det finns många som flyger till norra Sverige.
Det gäller för skidåkning och fjällvandring. Detta förutom all de som reser i tjänsten.
 
Tänk om tänk rätt!
 

Frekvent resenär
2025-06-11 08:33

Nema problema!
 
Arlanda fungerar helt Ok!
 
Det är tydligen nättrollen som aldrig flyger som har det största problemen!

Helt rätt
2025-06-10 20:14

DI.se den 8 juni. “Norwegian-vd:ns budskap till Sverige: Ni är sämst”.

Arlanda är körd som något annat än en halvstor europeisk flygplats som matar trafik till hubbar som CPH, AMS, CDG och LHR.

Att tro att några nya långlinjer kommer till Arlanda är rent önsketänkande. Någon kanske försöker men över tid blir det mindre än mindre.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500