SAS reconnects with Greenland: First flight to Nuuk takes off
Today, Scandinavian Airlines launches its new direct route from Copenhagen to Nuuk, re-establishing a connection that was last flown more than two decades ago. The new service strengthens ties between Greenland and the world, while reinforcing Copenhagen’s role as the leading international hub for Scandinavia.
The launch coincides with the opening of Nuuk’s new international airport and is part of SAS’ broader strategy to build meaningful, long-term connectivity across the North Atlantic and beyond. The route will operate three times weekly during the summer season and has been developed in close coordination with Greenlandic partners, including Air Greenland.
Flight schedule
From Copenhagen: Monday, Wednesday, Friday.
svar
@Sascaptainen Det var om nuvarande säten vs kommande Euro Business Class på A320, inget om LR.
@Bertil det handlar inte om kapacitet, det handlar om att det är fel flygplan på sträckan. Om du önskar rejäla Business-stolar på 320 så är det en annan femma. En LR hör inte hemma på dessa destinationer.
Stolarna på SAS A320 är mycket obekväma.
Att bara flyga till CPH en timme är rena torture..
@pf, x Jag är väl medveten om att SAS idag inte har kapacitet med att sätta in A321LR på denna sträcka. Vad jag vill ha sagt är att man sitter ganska obekväma på långa sträckor i en A320, även om man åker i Plus. A321LR har betydligt bekvämare stolar med stort benutrymme både i Business och Plus. Ännu värre är det att flyga ända till LPA i en A320. Här vore verkligen A321LR ett bra alternativ. Finnair flyger med en daglig A350 från HEL till LPA, där man kan köpa en business plats till en rimlig kostnad.
Nej, stolarna på en A321LR och A320Neo är inte samma om man syftar på Plus och Business. Ekonomi är samma, men resten är annorlunda.
@pf Just stolarna han trycker på förblir dock samma, så just sett till den biten kan du redan uppnå samma idag ‘komfort’ med en EXST.
Bertil 1, med evnt A-321LR på Nuuk, vil man få problemer med schedulering og slinger.
Hvordan skal man disponere den A-321 enheten resten av dagen ? Det kan være risiko knyttet til været på Grønland, noe som kan gi følgeforsinkelser. Dette kompenserer man på A-320, som man har langt flere av.
Hvordan og hvor skal man fly A-321, de dager man ikke skal til Nuuk.
Vil ikke mye/noe av det du skriver være løst, i og med forbedret kabinservice i fra Oktober på business ?
@Bertil LR används där det behövs just längre range än en A320, ingen vits på ~5h, de har flera längre sträckor än så på A320.
SAS borde flyga denna långa sträcka med ett bekvämare flygplan än en A320. Det borde åtminstone vara en A321LR så man kunde köpa plats i betydligt bekvämare stolar.
@Gullan Purser&ArktisExpert
Det här är alltså inte Söndre Strömfjord (Kangerlussuaq), utan den nya flygplatsen i Gådthåb (Nuuk).
Ååh vilka härliga nyheter att vara tillbaka på Grönland söndre strömfjord, här mellanlandade vi med DC8 på sin tid. Vi hade polardräkt och gevär ombord. Jag och flickorna kommer att bjuda kontinentens bästa varma kaffe ombord. Detta blir härligt.
Flyger dit om en vecka med SAS, Ska bli spännande att testa..