Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Varför ska en pilot jobba i Sverige?

Tråden startades av Krösus

Varför ska en normalt funtad pilot söka jobb i Sverige?
Lönerna och villkoren suger på SAS, BRA, Västflyg, Amapola, ja alla förutom TUI verkar det som.

I Norge, Finland, Danmark eller Lettland så är lönerna rejält mycket bättre och dessutom så erbjuder många scheman som gör att pendling blir enkelt.
Jobbar du i Sverige på nåt större bolag så verkar man alltid ligga borta, då kan man ju lika gärna jobba i utlanded och få bättre villkor?

Varför har Sverige blivit ett U-land när det kommer till villkor för piloter?

Publicerad den 2025-06-14 08:04
Skriv ett svar
Antal svar: 45

svar

Bob
2025-07-03 08:36

Inte bara pilotyrket som har lägre löner än övriga Europa. Om man t.ex. jämför läkare kan man se att löneläget i Sverige är lågt även där.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/doctor-pay-by-country

Lönespridningen på svensk arbetsmarknad är låg, mycket beroende på “den svenska modellen”, där löner historiskt hållits nere genom ö.k. mellan industrin och de stora fackförbunden. Löneökningstakten har oftast begränsats av det sk Märket, som i princip följt inflationen.

Pilotyrket är internationellt, men få piloter väljer
att lämna Sverige för att jaga högre löner. Detta trots stor löneskillnad mot t.ex. Tyskland.
Svensk Pilotförening har trots flera svåra konflikter senaste decenniet inte lyckats ändra förutsättningarna i svensk arbetsmarknad, dvs att nå en högre löneutveckling än Märket. Förhandlingarna har inte bara varit mot bolagen i sig, utan indirekt också mot hela det politiska/fackliga/industriella etablissemanget. SPF är inte dåliga förhandlare, men arbetsmarknadsmodellen i Sverige motarbetar högre löneutveckling. Beklagligt att miljön är så pass fientlig mot små fackföreningar som vill gå utanför ramarna och återställa en felaktig lönenivå (avtal dyrare än Märket). De stora fackförbunden ogillar att SPF försökt utmana.

Redan på 1990-talet beklagad SPF att svenska piloter halkade efter lönerna i Europa. Men på den tiden var skattetrycket i Sverige högt. Men SPF hade prioriterat ökad ledighet framför lön i sina avtal och därmed accepterat detta.

Former @B
2025-06-30 11:01

@C

Ja men om det nu är som B skriver så är lönerna som styrman på SAS OK, inte bra, och kaptenslönerna är fortfarande katastrof

Men med det sagt, att säga att styrmanslöner på SAS skulle återspegla handels är ju strunt, jobbade inom handels i många år och där är det inga 56 000 efter 4 år kan jag hälsa, drog in 30 000 brutto efter 3 år…

Och med även det sagt så är kaptenslönerna första 10 åren som kapten på SAS absolut katastrof, och även styrmanslönerna har förbättringspotential

Komiskt
2025-06-30 10:08

Mitt förslag är att ni gnällspikar säger upp er och söker er till andra bolag än SAS. Det är ett konstant klagande på att lönerna är för låga. Så vitt jag vet och läser så är det konstant pilotbrist och ni bör således kunna välja och vraka på marknaden.

Andreas
2025-06-30 09:54

C, tycker du inte att du överdriver nu genom att blanda in Handels-avtalet? Butikssäljare ligger i genomsnitt på 33 500 kr.

Fredrik
2025-06-30 09:32

@ Påven

Du låter som en typisk Svensk som åker iväg för att prova vingarna och glömmer att lämna Svenska attityden hemma. Sen kommer man ner och lever sitt nya liv med Svenskt synsätt. På samma sätt som Svenskar i Sverige klagar på att invandrare gör i Sverige. Ska man lyckas att bo utomlands måste man släppa “Sverige är bäst attityden”. Först då inser man hur blind man varit i alla år. Som någon sa, Svenskar och Fransmän är de mest självgoda i EU. Skillnaden är att Fransmän vet om det medans Svenskar ej gör det.

C
2025-06-29 19:18

@B
Lönerna för SAS är ju ute i det offentliga, och när man läser dem så blir man ju väldigt nedstämd. En som jobbar med avtal inom handels har ju nästan mer i lön, så sluta glorifiera SAS, inse att det är ett av europas sämsta löner.

B
2025-06-29 13:39

På fyraårsdagen går du från steg 5 till 6 som är strax under 56. Är ytterligare ett tillägg på några hundra som gör att man hamnar på drygt 56.
Extrahoppen på stegen sker vid 1500h TT och 2 års anställning om man inte hade rating sen innan.

@B
2025-06-29 08:35

Förlåt men får ändå inte ihop det, har dock siffrorna från 2024…första lönesteget är där dryga 39′, andra 41′, fjärde 47′, så du säger att lönerna gått upp från 47′ till 56′ i fjärde steget på en revision? Eller tänker jag fel? Glädjer mig om du har rätt vill jag tillägga trots att jag ej jobbar på SAS, då har dom ju närmat sig andra bolag lite iallafall

@retired
2025-06-28 18:05

@retired

Kan bero på upp till 9 dagar borta på slinga, minst antal lediga dagar hemma i branschen och konstant jet lag efter flygningar i alla tidszoner.

Retired
2025-06-28 12:46

Det jag har hört av dom som varit i sand lådan och jobbat så är det ingen absolut ingen som genuint har trivts och det gäller både piloter och teknisk personal. Man lever ett låtsas liv därnere som efter ett tag blir väldigt tråkigt och deprimerande. Det är ngt dom flesta gör några år och spar ihop lite pengar för att sedan komma hem igen. Finns såklart undantag. Pengar underlättar i ditt liv men absolut inget som per automatik skänker dig lycka. Jag har under olika omständigheter blivit hyfsat rik nu på äldre dar men är absolut inte lyckligare nu än när jag var småbarnsförälder och hade det väldigt knapert.

B
2025-06-28 12:31

Det är för styrman och senaste lönerevisionen.
Man hoppar på lönestegen ett extra steg vid 1500h och ytterligare ett efter 2 års anställning om man fick ratingen betald av SAS.

Påven
2025-06-28 12:03

En sak som slår mig när jag läser alla inlägg om pengar och hur mycket man tjänar, jag vet inte, men är jag ensam om att förstå att jag har ett liv att leva som är begränsat i tid?

Jag bodde på varmare breddgrader runt medelhavet under en kortare period, ifrån min familj, och jag var allt annat än lycklig.

Min fråga, ni som vill tjäna massa pengar i sandlådan, trivs ni där nere, är ni lyckliga, om ni menar att det är en kortare tid i livet, hur länge är det?

@B
2025-06-28 11:21

Antar att du syftar på att det där är lönerna för en SAS styrman? Vart får du dom siffrorna ifrån? Stämmer inte överens med kollektivavtalet SAS har nämligen och är långt över vad folk nämnt tidigare i detta forum

Bertil
2025-06-28 05:48

Sv Beluga.

Kommer du en bit över 7,5 IBB i inkomst tidigt i livet får du oerhört bra tjänstepension.
Att sen ha maxat den allmänna pensionen i decennier i ett av ytterst få länder med AAA i kreditbetyg är självklart en trygghet.
Finns helt enkelt många faktorer till att många hellre jobbar i Sverige trots höga skatter.

B
2025-06-28 05:29

@retired

År två 50 och år fyra 56 i grundlön. Med dagpenning räkna med drygt 60′ år fyra.

Då har du inte behövt betala rating eller jobba gratis under line training.

Inte mycket för UAE, MEN
2025-06-27 21:44

@Bertil

Ja du väljer vad de ska investeras i och vilka fonder du ska ha, de förvaltas av en oberoende firma så dom ligger inte i händerna på företaget. Någon mer fråga?

Beluga
2025-06-27 15:36

På EK blir man kapten efter 6 år på Boeing, ett par år tidigare på Airbus. Att jämföra bruttolönen för en kapten på sista lönestegen är lite löjligt.

Ladda ner skattetabellen och kika på hur mycket denna kapten på SAS har kvar efter skatt. En styrman på Qatar (som har sämre villkor än EK) sätter in mer på aktiekontot varje månad än vad SAS-kaptenen tjänar efter 40 år i bolaget. Ovanpå detta har du privat sjukförsäkring som gäller över hela världen. Du slipper MAO vänta 7 månader på att få ett flagnande rött nytt födelsemärke kollat av en läkare..

Jag är ledsen för att behöva avslöja detta men… Pensionen i Sverige är ingenting att hurra över.

Jag fortsätter hellre att köpa mark, fastigheter och värdepapper istället för att hoppas på att statskassan har kvar några brödsmulor för mig.

/Sandråtta

Bertil
2025-06-27 13:57

@Inte mycket för UAE, MEN

Du beskriver problemet rätt bra. ”Klumpsumma som du får när du lämnar bolaget”.

Pengarna kontrolleras av en diktatur.
Får man välja hur de ska investeras och vilka fonder?

@Retired
2025-06-27 13:14

Om man flygit i xx antal år och arbetat sig upp till Kapten så är SAS Links löner på ca 65000kr ett riktigt lågvattenmärke.
De vill betala styrmanslöner till erfarna kaptener och bland de lägsta lönerna i Europa. Lägre än Lettland, Estland och Polen. Wizzair och Ryanair har avsevärt mycket bättre löner. Något är fel.

Pilotlönerna i Sverige har backat. Och det kan vi tacka SAS – Braathens och SPF för.

Sv Bertil
2025-06-27 12:48

Liten risk att du blir 95 år.
Medelålder män i Sverige 82,3 år
Medelålder kvinnor i Sverige 85,4 år
 
Många av oss blir dementa och hamnar på hemmet.
Då spelar det ingen roll hur stor eller liten pension du har.
 

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500