SaS E195
Hej.
Såg en jobbannons att SAS söker direct entry E195-kaptener.
Kan någon förklara för mig vad detta innebär för någon som inte hängt med i svängarna på SAS det senaste decenniet. Är det SAS core som opererar dessa? Link? Connect? SAIL? BRA? De pratar om att eventuellt kunna hoppa över till A350 vad det lider.
Det är förvirrande med alla som åker runt i SAS färger nuförtiden.
Vad innebär competitive salary egentligen? 100k för vänsterstol att hoppas på för mycket?
svar
Som redan skrivits har alla piloter på senioritetslistan rätt att bidda de tjänster de önskar, och SAS måste följa senioritet när nya tjänster tillsätts. Seatlock är något SAS har som gör att de kan frångå senioritetslistan så länge seatlock gäller, en efter det MÅSTE SAS följa senioritet vid tillsättning av tjänster.
De första på link kommer snart få sin seatlock upplåst, och då kommer det börja rulla på sannolikt…
Som de andre skriver, hvis du er på Link, kan du sandsynligvis forvente at blive der i lang tid. Det faktum, at du kan byde på Main og Connect, er skrevet ind, så du overhovedet ville få nogen til at ansøge om Link.
Som någon skriver nedan kan de som börjat i SAS Link räkna med att vara kvar där tillsvidare.
Ingen kommer gå någonstans närmsta åren och sen kommer nya kollektivavtalsförhandlingar. Finns en möjlighet att SAS stänger dörren för de i Link, eller bara säljer av SAS Link till någon utomstående aktör.
Tyvärr är SAS Link ett internt B-lag skapat av SAS själva och “accepterat” av SPG.
Lönerna för DEC ligger som nämnt i botten bland Europas Main Carrier.
Du glömmer också att det redan finns 500+ styrmän (varav majoriteten är “nya”) som är på airbus i SK och Connect, där många kommer att gå vidare till longhaul så småningom. Att börja från botten på SAS senioritetslista idag jämfört med för t.ex. 5 år sedan som dag och natt. det är inte helt realistiskt att förvänta sig att gå från Link till t.ex. 350 inom en överskådlig framtid, och som många andra skriver vill SAS gärna dessutom behålla piloter i Link. Men jobbannonsen ser ju ännu bättre ut då…
Ingen Pilot från SAS Link har kommit över till “riktiga SAS”.
SAS kommer hålla piloterna i SAS Link så länge det går. Annars skenar kostnaderna för träning. Börjar man i Link så räkna med att vara kvar där.
Vill man flyga Airbus i SAS Main eller Connect, sök dit.
SAS Link är inte något snabbspår in till Airbus.
Att 50% av SAS piloterna pensioneras inom 5 år är inte sant. SAS har redan föryngrat sin pilotår och köpt ut en del äldre. Visst går en del i pension men de ersättas med interna upgrade och extern rekrytering direkt till Main och Connect.
De som är i Link kommer vara låsta där så länge det går.
50% av samtliga piloter på SAS kommer pensioneras de kommande fem åren. Den yngre generationen är redan på Link – den äldre på SK. Fem år seatlock, eller 7-10 år som du hävdar, kommer inte hända. Det kommer behövas plockas kompetens från Link bra mycket tidigare än så.
EMB 195 opereras av SAS Link.
Följande info framgår i annonsen;
Starting salary of 62 692 DKK /67 429 NOK / 64 514 SEK per month (depending on base)
Bond 3år.
Övrigt:
Man hamnar på SAS seniotetslista men är seatlocked till SAS Link i 5år innan man ens kan söka SAS Main eller Connect internt.
Max 14% av piloterna i Link tillåta gå över till SAS Main eller Connect per år enligt avtal.
Räkna med 7-10år innan man eventuellt kan söka över på Airbus om avtalet fortfarande gäller då.
SAS Link är ett av de sämsta betalda Kaptensjobben i Europa. (Undantaget Köpenhamn som kommer upp lite).
Därför behöver de sänka kraven gällande timmar och tidigare erfarenhet hela tiden.