Västflygs Visby-Bromma
Det senaste man hört är att det uppstått problem med finansiärerna och nu undrar nog många vad som är status. Det mesta talar för att man inte får igång något denna sommar och att starta en ny linje på hösten brukar aldrig leda till någon lönsamhet enligt alla som försökt.
svar
VBY-BMA-VBY kanske en bra och trevlig tanke men garantert olönsam.
Ju fortare investorerna inser detta ju bättre blir det för alla på sikt.
@AT7
Att VBY-BMA skulle varit Braatens mest framgåndrika linje för stå för dig. Din konkulsion
att det därför skulle vara lämpligt med 3-4 linjer för någan annan i dag är tyvärr inte rimlig.
Du glömmer att det inte bara satt pax VBY-BMA v.v på Bratens linjer utan även pax som flög vidare från Bromma till andra destination. Den möjligheten finns inte längre så då finns inte heller samma underlag för en lönsam linje!
@thomas du kallar andra för ”amatörer” men har taggarna utåt när du blir kritiserad här på forumet, kommer du starta ett flygbolag och tjäna stora slantar eftersom du uppenbarligen knäckt koden och talar om för andra vad som ska göras? Eller känns det tryggare att bara sitta och tycka saker på ett forum?
Visby-Bromma var en av de mest framgångsrika linjerna för Braathens och tidigare Svergieflyg/Gotlandsflyg. Tror absolut det finns en marknad för 3-4 avgångar per dag till både Arlanda och Bromma iställetför 7-8 SAS avgångar till enbart Arlanda. En balans. Under sommaren lite fler och under vissa dagar på vintern nån färre.
ATR42 skulle nog vara rätt flygplan för Bromma och SAS kan flyga ATR72 till Arlanda. Så lever alla lyckliga.
Fast kontrade SAS verkligen med Arlanda Express-biljetten? Jag vill minnas att jag läste om SAS och Arlanda Express samarbete _före_ Västflyg meddelade om start av BMA-VBY. Det kändes snarare som att Västflyg och de lokala finansiärerna på Gotland hastade fram sitt tillkännagivande efter SAS besked om snabbtåget. Med facit i hand var de väl egentligen inte riktigt redo att tillkännage något redan då.
Man börjar helt fel, nån förväntas betala miljonbelopp i förväg:i garanti pengar för en linje som historiskt gått i förlust och i konkurs,
de gamla ägarna av gotlandsflyget fick 90 tusen för en historie beskrivning men satsade man detta i en ny linje?, absolut inte, vis av den egna erfarenheten.
Man måste självklart börja med att samla in pax underlaget som inte kommer från himlen, få hela deras struktur vad de vill betala vilka frekvenser de fordrar etc.
SAS kontrar självklart med snabbtågets biljetten inbakad.
Vad annat att förvänta?
Tyvärr amatörer som satsar på Svenskt inrikes, nu VXO BMA samma öde olagliga subventioner håller inte för att få igång ett livskraftigt flyg.
Ingen flyg över sommaren säger allt, då vore det ett mirakel att börja därefter. Satsa hellre pengarna på något annat vettigt på Gotland.
Stockholmare: Det senaste är att det inte blir några skattepengar till Växjö-linjen heller eftersom det var olagligt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/stodkop-av-flygbiljetter-till-stockholm-stoppas
Om de hade förköpt biljetter för sina behov hade det kanske varit en sak, men när antalet biljetter vida överstiger behovet så är det kanske inte konstigt att det bedöms som olagligt. Vi har ju lagar och regler för att motverka korruption. Man kan inte ge skattepengar till privata företag hur som helst.
Det finns ju en etablerad process inom EU för upphandlade rutter (PSO, Public Service Obligation) där man säkerställer att det för skattebetalarna billigaste alternativet som uppfyller kraven väljs i en transparent upphandling. Varför nyttjar man inte den möjligheten? Kanske kan det lokala näringslivet subventionera en operatör så att de har råd att lägga det lägsta budet och vinna en sådan upphandling?
Om nu finansierärerna ville ha igång trafik under den lönsamma sommarperioden så varför gå via Västflyg.
varför inte göra som Air Gotland under pandemin, hyra in en SF 340 ?
Var väl Polska Sprint som flög 2020 ?
Eftersom man inte lyckats lura skattebetalarna på pengar såsom Växjö så känner väl de privata finansiärerna inte lika sugna på att kasta pengar på något som aldrig ger någon avkastning tillbaka.