Air India Boeing 787 på väg till London har kraschat
Air India flight AI171, Boeing 787-8 Dreamliner, har kraschat i området nära flygplatsen Gujarat airport i Indien. Flygplanet var på väg från Ahmedabad till London Gatwick. Över 240 passagerare ombord rapporteras. Olyckan ska ha inträffat bara någon minut efter start.
svar
Det ska jag tala om för dig. Du tar tag i de två switcharna nedanför Thrust levers, drar dem utåt och nedåt från RUN till CUT OFF. Inte mer komplicerat än så. Men du måste AKTIVT vilja slå av. Det sker inte för att du kommer åt med handen. Någon har gjort detta medvetet.
@346. Eller var det för fyra piloter inte kunde flyga eller kunde tekniken om sitt flygplan.
Boeing har haft sina problem? Syftar du på de 346 människor som är döda på grund av Boeings felkonstruktion med Maxen?
Vart försöker du komma? Många vet om allt du precis nämnde. Boeing har haft sina problem och det är ju absolut ingen hemlighet. Menar du alltså att du tror att air india utredningen är en mörkläggning för att rädda boeing?
Okej, en historialektion om Boeing:
Dennis Muilenburg, som var CEO för Boeing när två dödliga flygkrascher inträffade med Boeing 737 MAX-modellen, en 2018 och en 2019. Dessa krascher orsakades av ett fel i det automatiska styrsystemet (MCAS) som fick flygplanen att störta. Efter den andra kraschen, den med Ethiopian Airlines Flight 302 i mars 2019, hamnade Boeing och Muilenburg under intensiv granskning för hur företaget hanterade säkerhetsproblem och kommunicerade med tillsynsmyndigheter.
Muilenburg förlorade sitt jobb som CEO i december 2019, då styrelsen på Boeing beslutade att han skulle lämna sin position. Det var en kombination av misslyckad krishantering, fördröjda svar på säkerhetsfrågor, och den allmänna förlusten av förtroende efter kriserna som låg till grund för beslutet.
Om du tycker att Boeing ska ha ett självklart förtroende i en haveriutredning så har jag inget mer att tillägga. En fråga, var Boeing ensamma i Max-utredningarna, nej, det behövde trilla ner fler flygplan innan det var dags att ställe hela modellen på marken.
@pilot
Om du har läst rapporten vet du också att boeing absolut inte var ensamma i utredningen bla var också motor tillverka, indiska staten, AAIB och fler med. Så att anta att boeing har försökt mörklägga något är galenskap. Jag förstår hur du har tänkt men jag tror också att boeing agerar professionellt i dessa lägen. Tror inte heller indiska utredare skulle vilja skylla på deras egna pilot bara för att rädda boeing
Det vara bara en av flera felaktiga uppgifter som spreds tidigt efter krashen
Men vad hände med uppgifterna som kom ut direkt efter flygkraschen, att piloten sände till tornet: “Mayday…no thrust, losing power, unable to lift.”
FO var flying pilot så troligast då att det var FC som switched OFF reglagen till bränslet och att FO switched dem till ON igen.
FO var ju i full färd med rotation..där av teorin.
Lutar nog åt någon form av suicid….och om det är svaret så får vi nog aldrig veta mer.
Så man stängde av bränslet till motorerna. Det var ju inte bra. Hur är det ens möjligt?
Preliminärrapporten är klar och det kan vara den största mörkläggning jag har läst någonsin. Om Boeing, Air India och alla myndigheter nöjer sig med det här så kan man lika gärna skita i haveriutredningar och svarta lådor.
Lyssna på den här killen så kan ni lägga upp frågetecknen på rad:
En preliminär rapport om haveriet kommer 11 Juli.
Senaste teorin är att det skulle kunna vara något fel på WOW-switchen och att flygplanet fortfarande befanns sig i ground mode efter rotation….
Jag säger bara glitch eller kanske för första gången ett mjukvarufel som kraschar ett modernt passagerarflygplan. Är tekniken inte tillräcklig och beprövad?
Jag följer utredningen och det som skrivs i världsmedia inklusive experter som uttalar sig.
En skarp rekommendation – flyg inte med Air India just nu!
Det finns stora frågetecken på hur den här olyckan, katastrofen nu hanteras, många undrar varför det tar så lång tid för att få fram data om olyckan.
Jag skulle avboka mina flygresor med Air India.
Ganska intressant att alla Pilot YouTubers kommer ut med idéer om olyckan flera dagar efter det har tagits upp på Flygtorget. Nu pratar man om FADEC-systemet.
RAT var till 100% utfälld om man både tittar och lyssnar på originalklippet (inte det där man filmat en uppspelning av originalklippet på en annan skärm.
Ser man till historien så börjar man undra om Boeing använder sig av trial and error, och av klippet så har de inget val som det ser ut nu. Det är ekonomin som sätts som nummer ett.
https://youtu.be/EX2T0zkXcdw?si=SeSdCKMUKYM1d5rK
Jag tror att vi kommer se 787:or på backen inom kort, där vissa serier behöver uppdateras som det vackert heter.
Ställ dig frågan varför RAT finns över huvud taget, sen ställer vi oss frågan hur RAT levererar i tak off, take off angle, låg fart, hög temperatur. Man kan inte utesluta ett stort elektriskt problem där RAT inte kunde förse systemen som det är tänkt. Antar att Boeing jobbar med alla tänkbara scenarion i simulatorer.
@Pilot, det är en berättigad fråga. Vi får för guds skull hoppas att det inte är något systemfel som inträffade på Max-versionen så det hinner inträffa ett ytterligare haveri innan man vet felet. För övrigt har luftfartsmyndigheten i Indien bekräftat att hela banan på 3505 meter utnyttjades vid starten.
Vad krävs för att Grounda alla Boeing 787 Dreamliner? Det är ganska obehagligt om det är något som påverkat motorernas kraft.