Air India Boeing 787 på väg till London har kraschat
Air India flight AI171, Boeing 787-8 Dreamliner, har kraschat i området nära flygplatsen Gujarat airport i Indien. Flygplanet var på väg från Ahmedabad till London Gatwick. Över 240 passagerare ombord rapporteras. Olyckan ska ha inträffat bara någon minut efter start.
svar
Det kan säkert vara så och också mest troligt, kan vara något hack i FR24 när man spolar tillbaka flygningen.
Airbus forever, JA, fullt möjligt. Hade en incident på mitt nuvarande bolag där andre piloten tog in klappar vid positivt climb istället för gear up. Under safety meeting var hans svar på detta att han inte vet varför han gjorde detta men mest troligt pga surprise and startle.
I ett utländskt media säger FR24 att de använde full length?
Dom verkar ha startat från en intersection (enligt FR24) som ger under 1900 m bana. 36 grader varmt. Soppa för ca 10 h och 240 pax. Låter lite kort i mitt huvud utan att veta speciellt mycket om 787?
Såg ett klipp som visar tydligt att det inte sker någon pitch-förändring, vilket får en att undra. Kan en fullastad 787 en varm dag fortsätta stiga med en motor utan pitch-förändring, eller sätter man flygplanet i en stall-situation?
Eller, ett engine failure precis efter rotation, skapar stress och istället för att gear tas upp, så tas flap in? Kan det hända?
Hmm, kan det vara så ”enkelt” att andrepiloten tog upp klaffen istället för stället vid ”gear up”?
Liknande misstag har skett förr. Det skulle förklara varför stället är ute och vingen ser clean ut på bilderna.
Flygplanet har förmodligen fått ett engine failure någon gång i take off och piloten har inte sänkt nosen för att få upp farten, när höjdmätaren visar sjunk på den höjden och varningssystem sätter igång så blir det panik och piloten gör det som inte fungerar, pitch up till stall ner i backen. Eftersom stället är ute i kraschen så har händelsen förmodligen avbrutit piloternas procedurer innan call out för gear up, vilket är väldigt tidigt.
Alla mina tankar går till familjerna. Men det är ett faktum, sätter mig inte i maskiner från Boeing.
Nu kommer alla som vanligt säga att det är piloternas fel och Air Indias säkerhetskultur. Men Boeing är vanligt förekommande i många olyckor senaste åren…
De ropade May Day, men oklart för vad? Kan det vara ett engine failure vid sämsta tänkbara läge, supertunga och klarar inte single engine performance?
På riktigt, jag flyger inte med flygbolag som har den säkerhetskulturen, nu får det vara nog. Glöm Air India i framtiden, jag litar inte på piloternas säkerhetstänk och utbildning. Tekniken för att skydda oss från den här typen av incidenter finns tydligen inte 2025.
Piloterna bestämde att lyfta från halva banan och hade då 1900m tillgänglig bara.
Uppenbart för kort så de drog upp planet i banändan och stallade p.g.a för låg fart i förhållande till vikt.
Min uppfattning är att flygplanet inte vände tillbaka utan gled rakt fram ned i terrängen?
Ser man på klippen som visas så har flygplanet tappat kraft, förmodligen både dragkraft och lyftkraft, men det måste ha utvecklats till en stall, med tanke på hur nosen lyfts i slutskedet.
Ser ut som att flygplanet fått något fel efter takeoff, vänt tillbaka (overweight landing flapless eller med mindre flaps. Ser ut som att den mänskliga faktorn är orsaken. Det är så tidigt men det finns en video som cirkulerar runt.
Air India AI171 med B788 VT-ANB på väg till Gatwick. 11 år gammalt flygplan med C18, Y238 så inte långt från fullsatt. Vi får hoppas på överlevande…