Skriv ut  

Hoppet snart ute för Storumans flygplats

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 januari 2010
I slutet av november förra året beslutade Storumans kommun att avveckla det stödet till flygplatsen i Gunnarn. Utan ekonomiskt bidrag lär inte flygplatsen överleva och allt pekar nu på att flygplatsen läggs ner den sista februari.

Flygvapnets tidigare krigsbas i Gunnarn har sedan 1993 kunnat titulera sig Storumans flygplats. Med sin ovanligt långa bana på 2 283 meter kunde den redan från början ta emot flygplan i storleken upp till Boeing 757. Med något kortare undantag har det också flugits charter och linjetrafik hit till Västerbottens inland i 26 år.

Men flygplatsen ligger också i ett veritabelt getingbo med ytterligare tre flygplatser inom en snäv radie: Till Hemavan och Vilhelmina är det 10-12 mil och Lycksele ligger bara drygt sex mil bort. När så rikstrafiken 2008 valde att satsa på just de tre orterna och inte Storuman, hamnade alla kostnaderna för flygtrafiken hos kommunen.
- En av flygplatserna skulle bort, det var den allmänna meningen hos rikstrafiken, säger flygplatschefen Ivan Forsman.

Till en början fanns det dock både pengar och kampvilja. Kommunen stöttade flygplatsbolaget som upphandlade det lettiska flygbolaget Avion Express som i ett knappt år flugit två dagliga dubbelturer till Stockholm med en Saab 340. Men när det visade sig att kostnaderna för 2009 passerade 11 miljoner och beräkningar för fortsatt drift hamnade på mellan 7 och 9 miljoner om året, tog kraften slut. Särskilt som statistiken visade att passagerarantalet på Storuman minskat med 28 procent under tredje kvartalet 2009.

- Flygplatser med ej upphandlad trafik får slåss med andra angelägna regionala behov om begränsade medel, skriver Transportstyrelsen i en analys över de mindre, icke-statliga flygplatsernas framtid.
 Den 24 november fattades Storumans kommun beslutet: Inga mer pengar till flygverksamheten. Strax innan jul anslog man så 10 miljoner för avvecklingen av flygplatsen och den 28:e februari upphör därmed linjetrafiken på Storuman/Gunnarn.

Det är ett beslut som inte enbart upprör de människor som berörs. Företagen i kommunen ser i och för sig goda kommunikationer som en förutsättning för framtiden, men också ett slöseri med skattepengar.

"Känner ni igen följande diskussioner? Vi har så många flygplatser i området att man nog borde omstrukturera flygtrafiken i området så att vi slipper slösa pengar på ett gytter av flygplatser i våra skogar", skriver Robert Salomonsson, Företagarnas ordförande i Storuman i ett inlägg.

Andra debattörer påpekar att de inblandade kommunerna genom att inte samarbete utan istället konkurrera om flygtrafiken, spelat nedläggningsivrarna i händerna. Det finns också de som menar att när nu Storuman försvinner kan det öka resandet från Vilhelmina och Lycksele som därigenom få fler turer.

Fortfarande pågår också ett intensivt raggande av pengar för att om möjligt säkra driften, åtminstone fram till hösten 2011 när rikstrafiken gör en ny upphandling.

- Vi räknar på ett upplägg med minibemanning och en tur dagligen till Stockholm, säger Ivan Forsman. På så sätt kan vi övervintra. Vem vet, det kan ju vända.




Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Det finns ett feltänk i artikeln
Skrivet av Edor Boström, 2010-01-18 16:01:23
Ingen tänker Allmänflyg som är basen för allt flyg. Affärs och reseflyg utgör majoriteten. Det används av företag och i samhällets tjänst genom FFK som utför flyguppdrag för kommuner, räddningstjänst, polisen och sjöräddningen. Att lägga ner en flygplats är en oförsvarbar kapitalförstöring. Veritabelt getingbo används för att beskriva avstånd på 10-12 mil. Inom den radien kan det finnas 2-3 flygplatser som kan användas av allmänflyget varav en också kan användas av linjeflyget.
Anmäl inlägget
SJ kostar pengar...
Skrivet av Henke, 2010-01-16 10:04:10
...och då finns det inga kvar till andra infrastruktur satsningar...
Trist för dig Robert, riktigt klantigt av flygtorget, vem som helst kan väl förstå att du i din position inte vill lägga ned Gunnarn,
instämmer, skärpning Anders
Anmäl inlägget
Artikeln innehåller felaktigheter
Skrivet av Robert Salomonsson Företagarna, 2010-01-15 16:31:35
Artikelförfattaren har kopplat ett citat till mig som inte stämmer med verkligheten.
Ytterst oproffesionellt.
Läs mer under följande länk så förstår ni kritiken.
http://www.alltomstoruman.se/default.asp?pageid=19830

Skärpning flygtorget.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev