Ryan inte alls billigast och Norwegian ganska dyra
http://www.expressen.se/res/lagprisbolaget-som-har-billigast-biljetter/
Ryan kommer bara på 4:e plats och Norwegian på 16:e, nästan i botten.
Pegasus och Wizz är billigare.
svar
Om du ska ta det till det nivån, varför skulle då piloter ha streck? Är man inte mentalt efterbliven så klarar vilket stolpskott som helst att efter något år manövrera en 737 om man har pengar till utbildningen. Det är inte direkt i nivå med ingenjörer eller läkare en pilotubildning ligger i svårighetsnivå… och inte har de några streck?
Jag har full förståelse för att det är ett ansträngande arbete att vara CC men, tror Du att det är mer ansträngande än att:
Arbeta på McDonalds, arbeta på löpandebandet på Volvo etc?
Utbildningsnivån är liknande och då bör lön ligga där också.
Vad är det för larv att CC går omkring med streck på axlarna? Är de officerare????
Jag flyger med Ryanair för att det passar min plånbok.
Om anställda envisas med att jobba hos Ryanair så är det väl deras ensak.
Jag kan slå vad om att alla kabinanställda någon gång – eller regelbundet – köper kläder på H&M.
Varför? Jo det är billigt! Dock skiter de i om kläderna är tillverkade av barn i Indien eller Bangladesh.
So what? Klaga inte på lön och arbetstillfällen. Byt jobb eller knip käft.
Du har fel. Alla passagerare skiter inte i personalens anställnings förhållanden.
Ja flyger inte med Ryanair pga. deras behandling av personalen.
Till alla; Jag har flugit länge, 20 år ca i kabinen och håller på att lära mig att anpassa mig efter det nya tuffare arbetet. Jag kan köpa det Orvar säger och förstår att passagerare vill ha det billigt och smidigt. Men attityden att man fortfarande anser sig ha rätt att klaga på något man aldrig ens betalat för det har jag svårt att förstå. Fler och fler lär sig iof sig nu att i det nya flyget så ingår ingenting, utan det får du betala för om du nu vill det. Väldigt flexibelt och bra! Att sen personal på flygplanen har bra lön och avtal är ingenting konstigt. Jobbet är krävande både mentalt och fysiskt, dåligt med sömn, oregelbundna mat tider, buller från flyget och små utrymmen etc etc. Tänk nästa gång du flyger att värdinnan kanske flugit 10h redan, och tänk på hur du själv känner dig i kroppen efter en flygresa bara!!! Vissa säger nog “sluta flyg då om det är så hemskt” , men det är lätt att säga när man själv inte är i den situationen. De flesta inom flyget är dedikerade människor som i grunden älskar sitt jobb! Det ÄR ett komplext yrke och som det blivit så är det rena karusellen. Eftersom marknaden styr måste bolagen hitta sätt att kapa kostnader både här och där. Vad tror ni det kostar att slänga en hel låda kanelbullar eller 10 brickor mat som ingen vill ha ombord? Man får tänka efter lite innan man sitter och gapar att man minsann betalat 800kr t/r London och inte ens får champagne innan takeoff….
Är väll snarast så att allmänheten tycker det är rätt bra att de tidigare sjuka anställningsvilkoren innom flyget försvinner.
T
Alla argument om att Ryan har skitförhållanden osv intresserar inte resenärer, och varför Ingela helvete skulle det? Vill man vara medmänsklig skickar man väl pengar till behövande i Afrika. Inte köper man biljetter hos SAS som varit en parasit på svenska staten i år efter år för att dess anställda ska ha det kalas… Utbud efterfrågan, grundläggande del i en marknadsekonomi. Det är ingen brist på personal och så länge ingen tvingar någon att jobba där så är det ömsesidiga förhållanden som man kan klaga bäst man vill på.
Kunden är kung, och så kommer det fortsätta vara i framtiden. Om piloter och övrig flygpersonal blir väldigt eftertraktade någon gång så är det bara att höja priserna, eller hur?
Att hålla kostnaderna nere i sitt företag gynnar köparna i form av lägre försäljningspriser.
I mitt företag reser vi billigt för att just DU SVENSK ska köpa vardagsprodukter billigt.
Skulle alla våra anställda resa dyrt måste reskostnaderna tas ut i något led i kedjan och DU blir inte nöjd med att förs priset är för högt.
Ett alternativ vore att marknadsföra varorna i konkurrens med LIDL – och skriva – vi flyger med SAS – därför är våra priser högre än konkurrenterna.
Vem bryr sig? Ingen lyssnar på detta argument utan allt ska vara så billigt som möjligt i dagvaruhandeln.
Du fattar ju inte varför folk nedvärderar Ryanair, det beror på hur dom behandlar sina anställda. Inte deras priser.
Men det är klart social dumpning är det väl värt för att du ska kunna njuta av ditt resande.
Kan inte påstå att det är bullshit, när den enda resa du bokar med Ryanair är till “Paris” Beauvias.
Har ett antal gånger jämfört SAS, Norwegian och Ryanair på de destinationer de har tillsammans, tex Malaga och London (Från Landvetter).
Om jag inte minns fel så är det just SAS som är billigast. De är även det bolag av dessa tre som inte har andra avgifter, utan det ingår i biljettpriset.
Varannan månad flyger jag med Ryanair i arbetet till Paris Beauvais.
Alltid hyr jag bil billigt på Hertz via Ryanair. Perfekt.
Med en framförhållning på en månad bokar jag till bottenpriser. Sista resan från Skavsta kostade 360 SEK round trip. Jag behöver inte teckna någon extra reseförsäkring. Inget avbeställningskydd. Inga skatter vid lång framförhållning. Ingen Internetavgift. Inget bagage endast handbagage. Ingen dyr buss från flygplatsen.
Summa summarum 360 SEK är väldigt svårt för alla andra flygbolag att matcha.
Allt snack om att SAS och andra skulle vara billigare än Ryanair är bara bullshit.
Planera er resa och spara mängder av pengar!
Flyger man ofta med Ryanair så har man sparat tusentals kronor och har därför råd att ta en eventuell smäll i form av tåg hem från Paris.
Så sluta nedvärdera Ryanair!
Beror lite var/hur och vilka man reser med.
Flög till Malaga i somras, totalt två vuxna två barn och billigast blev – håll i er nu…. SAS!
Eller SAS och SAS, swiss var det men det bokades genom SAS, och dock ett snabbt byte i Geneve. Men det var det värt, man behövde inte tänka på lunch mm under resan för det fick man ombord tillsammans med läsk/vatten/kaffe eller te. 23kg / pers vilket verkligen behövdes på vägen hem. Samt en barnvagn fram och tillbaka. Klockrent! Reser man så med barn hade det varit värt det för matens skull även om det varit någon hundralapp dyrare.( vilket nu inte var fallet )
Samt om oturen är framme blir man välbemött tillskillnad från Ryan som man läst om..
Fast SAS agerar inte riktigt som ett eurotrash-företag… Du har lite svårt att förstå skillnaden och varför folk borde göra ett aktivt val och inte flyga med bolag som behandlar anställda och kunder som skit.
Jag förstår varför det inte är så, det finns fortfarande folk som inte förstår att många i världen far väldigt illa för att de ska kunna köpa sina billiga produkter/tjänster.
Fast bägge är dock billigare än tex SAS……….