Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vilken annan utbildning kan jämföras mot pilotutb?

Tråden startades av MATI

Det är en sak som jag har tänkt på under en tid och kanske några här har skolat om sig till något annat under senare tid eller tvärtom.

Om man säger en helt annan utbildning som man tagit examen i och som har en duration på 2-5 år(för att täcka in många utb.)
Vilken jämförbar utbildning är då lika krävande som att bli pilot?

Det är ju inte helt lätt att säga att civ-ek. är lika krävande som pilot. För jag tror att det helt handlar om vad man är begåvad för o inte.

Ungefär som en matematiker skulle inte fixa läkarlinjen och vice versa.

För att säga något så tror jag att det är lika svårt att bli pilot som att bli civ-ek. Jurist eller läkare tror jag har högre svårighetsgrad.

Ni då?

Publicerad den 2013-12-22 12:03
Skriv ett svar
Antal svar: 16

svar

Dennie
2013-12-22 18:43

Mm, pilot i sig är inte akademiskt. Men en pilot har möjlighet att göra mkt mer än att ratta flygplan. Kan bli flygchef, chef för operationer, bolagsrekryterare, och andra administrativa akademiska uppgifter. Piloter som i tillägg har en akademisk examen i låt säga ekonomi står bra till i att få en stol i bolagsledningen. Så var inte så kortsynta. Att bara flyga i 40 år är nog dötrist. Tillslut vill du engagera dig mer kreativt, administrativt och akademiskt ska du se, och då ska du helst ha en examen i form av kandidat bachelor eller master.

Sv Anders
2013-12-22 17:54

@Anders

Det där är nog svårt att ge ett bra svar på då det nog finns få personer som har gjort antagningstester/intervjuer till många flygbolag (?). Men en kvalificerad gissning är att det är förhållandevis svårt att komma in på bolag som exempelvis British Airways, Air France, KLM, Lufthansa, Finnair och SAS.

Angående utbildning så är det nog svårt att säga en utbildning som är lik. Teoretiska utbildningar som datateknik, elektroteknik, maskinteknik eller farkostteknik (flyingenjör) ligger väl till viss del inom samma område. Men det går väl inte att jämföra två år på tekniskt med två års pilotutbildning…

Vet ett flertal piloter som även har universitetsutbildning. Min far har ett par kollegor med läkar-, psykolog-, jurist- och ingenjörsexamen. Vissa har faktiskt fått sin utbildning sponsrad från flygvapnet.

Anders
2013-12-22 16:55

Kanske lite off topic, men vilket flygbolag är det svårast att komma in på, dvs har störst gallring, tuffast antagningskrav m m? Någon som har några kvalificerade gissningar?

Frasse.
2013-12-22 16:38

En gång i tiden fanns det något som hette KY-utbildning. Sådana brukade vara två år och var till stor del praktik. En strukturerad pilotutbildning, typ TFHS är väl händelsevis två år lång och innehållande en stor del praktik? Och det kan väl vara en lämplig jämförelse.

Piloter kan vara förvisso vara akademiker (också) men pilotyrket är knappast ett akademikeryrke.

dollar
2013-12-22 15:59

Det beror nog på vilken skola du väljer att läsa din civilek. Jag läser på en av de “finare” och tycker att det är betydligt mer krävande än mig flygutbildning och typerating. Men man kanske inte kan säga det samma om man läser i tex Borås…

professorn
2013-12-22 15:48

http://m.youtube.com/watch?v=P6622lUTfeM i detta klipp diskuterar de din fråga. Krävs en degree i USA.

Thomas
2013-12-22 15:38

Piloter är inga akademiker…? Det är väl där ett stort probem ligger. En akademiker lär sig tänka kritiskt, och förebyggande av problem. Det är en utmärkt egenskap hos en pilot, ur säkerhetssynpunkt. Finns inte ett amerikanskt flygbolag (av de större) som tar in piloter som saknar akademisk utbildning. Den trenden ser vi nu i Asien, Afrika, Emiraterna och snart även Europa. Man behöver inte ha toppbetyg, men en akademisk examen visar på att man har att göra med en professionell individ. I tillägg till detta bör man ha good flying skills. Forskning visar tydligt på att de med akademisk examen har högre IQ och EQ (social intelligens) i snitt. Bara för att vissa på detta forum gjorde dåligt i skolan behöver ni inte trashtalka de som faktiskt jobbade hårt..?

@mati
2013-12-22 15:23

Busschaufför = utbildning till pilot..bara en knapp till att hålla reda på

Ior
2013-12-22 14:55

Det märks här vilka som är piloter, och dom som misslyckades att bli det.

Nej, det är sant, vi är inga akademiker, det krävs helt andra förutsättningar hos oss än att sitta på ett lugnt kontor och fundera ut vinkelsumman i en triangel i ett tredimensionelt rum…. eller derivaten av kvantatomens språng. Nåväl.

Dom antagningstest jag gjort för att bli pilot är det gymnasieskolans matte A och kanske en liten snutt B. För att bli antagen på ATPL krävs Matte C.

Även om antagningsproven är matte A och fysik A, är det kanske inte dom lättaste 1+1 talen man får utan mer 760/4, samtidgt som man gör andra saker och pratar med förhörsledaren.
Om du färdas i 300knop, sjunker med 1200ft/min och ligger på 41000fot, hur lång tid tar det innan du passerar 10 000fot?
Fundera på det, flyg flygplanet samtidigt som du funderar över varför du har inbalace i flygtankarna.
För att skriva något enkelt…

Det klarar inte många akademiker, men vi måste klara det.
Därför blir det svårt att jämföra med andra yrken, precis som pilot kräver en viss form av människa, kräver läkare, jurister, och städare sin grupp av människor, alla är olika och tur är väl det.

Margareta
2013-12-22 14:48

Håller med Orvar. Har sj varit i yrket ett tag nu, och de man jobbar bra med e de som har normalbegåvning, utåtriktade och stabila. Att flyga med de som besitter en intelligens nivå på 140+ e inte så kul. Mycket stela, detaljkåta individer som leder till dåligt samarbete oftast…

Har man piloter som har A eller MVG i allt ska man nog va vaksam…. Kan visa sig vara ett asocialt mongo.

Orvar
2013-12-22 14:30

Jag tror inte man kan jämföra en akademisk utbildning och en flygutbildning. Jag jobbar som pilot och har även pluggat på universitet. Generellt sätt är piloter inga akademiskt tänkande individer. Dvs de intresserar sig inte så mycket för kritiskt och objektivt tänkande. De flesta är dock tekniskt begåvade. Därmed sagt är inte många studenter på högskolorna heller några akademiker även om de pluggar just en akademisk utbildning. Det svåra med att bli en duktig pilot är att vara en medelmåtta. De bästa piloter jag träffat har varit väldigt medelmåttiga och lite smått duktiga på många olika områden. Att flyga kräver både teknisk kunskap och att kunna umgås med människor. Den vanligaste orsaken till att en pilot inte är duktig på jobbet är att den antingen är för nördig eller inte kan jobba tillsammans med andra människor…. man ska ligga i mittenfåran och det är inte så lätt som det låter.

Granqvist
2013-12-22 13:15

Det finns ju ett gammalt talesätt: “Man kan lära en apa att cykla men man kan inte lära den att laga cykeln.” De har skickat apor och kaniner ut i rymden men jag är ganska säker på att det var en ingenjör som designade farkosterna.

Jag är själv helikopterpilot och ingen del i den teoretiska utbildningen var svår. Problemet är att hålla sig vaken när man läser regelverk och dylikt. Sedan krävs det ju helt klart ett visst mått av koncentration och spacial awareness. Att kunna fatta beslut och ha viss simultankapacitet är också bra.

Som trafikpilot får man inte betalt för sin fantastiska utbildning. Man får betalt för att man jobbar obekväma tider och tar en minimal risk som flyger.

Anders S
2013-12-22 13:03

Det är en myt att man måste vara en stjärna i matte och fysik för att lyckas som pilot. BETYGEN “G”, “3/5”, “E” på gymnasienivå räcker som baskunskap för att börja med atpl, om ens det..

Max
2013-12-22 12:59

Generellt är trafikpiloter inga högpresterare i skolbänken då de ofta är mer praktiskt lagda än teoretiskt. Dessutom har piloter en tendens att bara jobba hårt i de kurser som intresserar dem, resten lägger de inte så mycket energi på. En som är lämpad som pilot hade säkert funnit en juristutbildning väldigt svår, liksom en lämpad jurist säkert skulle finna en flygutbildbing som väldigt tuff pga för mycket andra tankar, och viljan att få utlopp för massa argument vilket inte passar så bra i ett yrke som kräver ödmjukhet och “snällhet”. Jurister kan vara riktiga pain in the ass. Pilotjobbet kan nog mest efterliknas med att vara flygledare, lokförare eller båtförare för störrw skepp. Utbildningarna jar många likheter i form av CRM och psykologi.

Ior
2013-12-22 12:42

Svårt att jämföra med något annat yrke tror jag.
Pilot är på något sätt speciellt.
ATPL teorin kräver en hel del, även om själva teorin inte är särskilt lång är det mycket att ta in fort.
Så det kräver att man ändå har rätt bra läshuvud och kan sina matte/fysik grunder.
Den praktiska biten är inte direkt svår, som att lära sig köra bil kan man säga.
Men sen är det en väldigt skillnad på att köra Volvo ( Läs pa28) och att köra en fullt högteknologisk buss full av ” live software “.
En trafikflygplan är komplext, det gäller att man besitter visa kvalitet. Logik, stress tålighet för att nämna något samtidigt som man har en viss förmåga till koordination och simultan förmåga.

Leif S.
2013-12-22 12:31

BROTTSMÅLSADVOKAT !

Lång o dyr utbildning, svåra prov, obetald praktik osäkert arbetsläge, svårt att få bra betalt även om man är duktig.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500