Följetongen LFV
Efter alla problem med bemanning skulle man tro och hoppas att LFV prioriterar att åter få kontroll över sin personal, dvs skynda sig att få till ett avtal!
Nu läste jag idag att nästa planerade möte mellan Luftfarsverkets förhandlare och flygledarnas fack är 17 januari, dvs fem veckor framåt! Detta kan ändå inte vara sant? Ska vi gå över hela julen med hotet hängande att inte komma iväg? Hur prioriterar man när man tänker så? Kan någon bekräfta att detta stämmer för det första?
Mvh
Martin B
svar
Säger mycket men inte allt!
@ tröttast
En fråga i all välmening:
En av alla flygledares vardag ser ut så här:
1. Han jobbar redan 6 dagar i veckan. Och har så gjort i lite över 2 månader.
2. Har varit checkad FL i 3 år och, tro det eller ej, är nöjd med 36 500,-
3. Försöker använda “egenkontroll” med viss måtta, då han vet att det inte finns personal nog att täcka upp.
4. Chefen kommer och frågar om han kan tänka sig att jobba 2 timmar till, men han känner med sig att han är helt, helt “färdig”.
Han är, precis som du, irreterad och ledsen över situationen, men vill verkligen inte sitta i position och känna sig osäker på trafiklägen som för 11 timmar sedan var helt solklara.
Hur anser du att en flygledare, som har ett arbete som den faktiskt älskar och tycker är det bästa som finns bör agera i denna situation?
Tack Leo! Jag tror de flesta FL resonerar som du, men det hjälper ju inte en endaste skit mot passagerare som är tvärförbannade. De som är lika gamla som jag och har har uttnyttjat flyg som transportmedel i alla tider kommer alldeles säkert ihåg alla aktioner som har varit i samband med avtalsförhandlingar. Nu ser de en ny aktion, även om ni inte kallar det så, som drabbar dessvärre alla passagerare och flygbolag. Ert rykte i Svedala är inte det bästa och ni gör fan i mig inte mycket för att förbättra det. Tyck synd synd om er själva, allmänheten gör det garanterat inte! Att skylla allt på LFV i alla tider skadar bara er själva ännu mer.
Dessutom handlar det inte om att säga upp sig om man är involverad i något projekt. Det handlar om att LFV skall sluta engagera sig i en massa projekt för att frigöra resurser till den operativa driften. Så att du och jag kan ut och flyga utan förseningar.
Mvh
Vi tar det en gång för alla nu. LFV sa i somras upp våra avtal. Detta innebar att vi och LFV MÅSTE anpassa oss till arbetstidslagen. Detta gör att vi inte kan vara så flexibla i schemaläggningen längre. Vilket vi FL önskar. Tro mig! LFV kommer att dras inför rätta för att man beordrade FL att jobba mer än vad arbetstidslagen säger i fredags.
Det går åt mer folk nu förtiden pga detta vilket gör att det finns färre att tillgå när det fattas folk. Vi har inte haft fler sjukskrivningar i år än något annat år. FL kan också bli sjuka och kan behöva VAB:a, även om vissa inte tror det…. Tro mig, det finns en enorm ykesstolthet inom kåren men jag läser dock med skepsis ett och annat inlägg på detta forum. Är dock säker på att vissa inlägg inte representerar kåren som helhet.
Det värsta är att vi FL inte ser någon ände på detta då oviljan att förhandla fram nya arbetstidsavtal är väldigt låg från LFV:s sida. Vi vill ha lika mycket slut på detta dravel som alla bolag och passagerare.
Mvh
OK Leo. Jag förstår, men vad jag inte förstår är FL:s snack om att man ska säga upp sig om man inte vill delta i ett projekt. Det är väl, om något, facket till för att förhindra. De som deltar kanske trots allt tror på projekten, annars vore det väl slöseri med både personal och intelligens. Konstigt är att alla avdelningar, som jobbar skift, har anpassat sig till schemaändringar ganska snabbt. Vad är det som gör att det går så trögt på just flygledarfronten? Ni har haft ett bra schema och nu är det försämrat, precis som för de flesta i dagens samhälle. Devisen jobba mer, med mindre folk är något vi i verkligheten har tvingats uppleva långt före er.
De flesta på mellan 50 & 100%.
Mvh
Leo: På heltid?, eller då och då?
Det har påpekats flera gånger att det största problemet just nu är brist på personal. Detta beror både på att ATCC Stockholm generellt är underbemannade, men framför allt på att LFV har sagt upp gällande arbetstidsavtal som tillät en effektiv schemaläggning som minimerade underskottet. Schemaläggningen bygger nu på dygnsvila på 11 timmar som förläggs mellan 03.00 och 03.00 detta gör att vissa dagpass som tidigare täckte upp Peak-produkion inte kan läggas ut utan ersätts med ett morgon och ett eftermiddagspass, vips så har man genast ökat behovet av personal. Detta är helt och hållet en konstruktion från LFV som inte kunde tänka sig att i vanlig ordning låta det uppsagda avtalet gälla tills ett nytt har förhandlats fram. Flygledarna jobbar nu oftast 6 dagar i veckan med beordrad övertid, med detta i åtanke känner jag endast sympati för flygledarna och hoppas LFV tar sitt förnuft till fånga och löser upp dödläget.
Ca 100 pers i projekt som Fd.stolt FL skrev om.
Men ni FL måste väl kunna veta på ett ungefär hur många som deltar i projekt. Ni kan väl inte bara häva ur er. Att ni inte gillar GD vet vi, men ni har väl koll på var era kollegor tar vägen? Hur många sitter i dessa projekt?
Ring LFV och fråga! 011-192000
OK, man kan inte ha all fakta framme på bordet jämt. Men jag föreslår att du tar reda på detta. Hur många projekt? Hur många flygledare finns med där? Hur många timmar tar detta per person och månad? Ett projket kan innebära allt från några timmar på ett år till heltid i flera år. Så här är det på väldigt många arbetsplatser, inget unikt för er.
Men eftersom du och några till påstår att detta är huvudorsaken till era problem så är det viktigt att alla får veta mer.
RA, jag vet väl inte exakt hur många projekt som pågår! Men jag vet att många av mina kolleger gör allt annat än att leda flygplan! Det är väl svar nog!
Jag tycker det är lika fel som du men det är GD som styr över detta!
FL, du svarade inte ett enda dugg på min fråga.
Den var rak och enkel men du föredrog att agitera på om allt annat som vanligt…
ROT, NUAC, SESAR, NEAP, COOP ANS, Parallella operationer, CDA, BRNAV-app och en massa annat. RA, jag lovar att jag som FL inget hellre vill än att få lugn och ro och känna att jag och mitt företag skall fokusera på våra kunder. Dvs, flygbolagen och passagerarna. Men tyvärr är så ej fallet förtillfället och jag som anställd är den förste att beklaga att LFV inte är villiga att lösa denna fråga förrän tidigast i februari. Lagom kul att vara en av alla ytterst ansvarstagande FL nuförtiden…. Och för sista gången, detta handlar inte om löner eller andra orimliga vilkor.
Mvh
Många men framförallt tar vissa projekt ENORMA resurser. Inte bara pengar utan flygledare som sitter och gör allt annat än att leda flygplan! Jag tycker faktiskt att du RA borde rikta en del av din bitterhet mot rätt håll, nämligen vår GD.
Sen vill jag återigen förtydliga att den allra största anledningen till den senaste tidens problem är de uppsagda avtalen som gör att det inte går att schemalägga rätt antal flygledare på rätt tidpunkt. Så enkelt är det!
Detta kommer förmodligen att vara väldigt länge, ingen har några förhoppningar om att vi ska kunna få ett nytt avtal innan nästa sommar! Tänk dig en hel vinter och vår med en situation som vi nu har… Jag blir mörkrädd! Vem sätter stopp för vår GD?
Hur många projekt pågår egentligen inom LFV just nu?
De flygledare som inte har velat fortsätta i diverse projekt, för att man tycker det är felprioriterat, har fått som svar att då kan de säga upp sig från LFV med omedelbar verkan!!! Sug på den din bittra människa!
“..samtidigt som man lånar ut flygledare till andra länder mot betalning, och driver en massa mer eller mindre suspekta projekt där flygledare ingår..”
(citat från FL ESOS)
Men va fan säger alla dessa flygledare som deltar i detta, det vill säga era egna kära kolleger?
Kidnappas de för jobb utomlands? Kommer LFV:s chefer och hotar med en k-pist för att få dessa flygledare (återigen era kära kolleger) intryckta i ett projekt? Är det inte i själva verket så att dessa flygledare (jag upprepar:era kära kolleger) tycker att dessa projekt är viktiga och intressanta? Att de deltar med entusiasm?
Ni kanske skulle ta ett snack med era kära kolleger istället…
Att genomföra kollektiva illegala aktioner med jämna mellanrum, t ex när avtal löper ut är VISST en del av flygledarnas tradition. Ni som påstår annat ljuger vanliga, hederliga människor rakt upp i ansiktet!