Ryanair struntar i ARN’s rekommendationer
Eftersom Ryanair struntar i sina kunder kan inte kunderna strunta i att flyga med Ryanair? Ryanair förstör för alla flygbolag i hela Europa och dom dumpar löner och ökar arbetstiden och arbetstempot hos sin personal hela tiden. Dom vinner hela tiden andelar på marknaden för att dom seriösa bolagen tvingas ge efter och personal måste börja jobba hos dom för att kunna jobba kvar i branschen. Ryanair förstör och infekterar den skandinaviska och europeiska flygmarknaden. Bojkotta Ryanair, strunta i dom precis som dom struntar i dig. Flyg Svenskt! Du äter svenskt kött, flyg svenskt/skandinaviskt! Du väljer ju bort irländskt kött pga usel djurhållning så varför flyga med deras flotta och mentalitet? Dom hotar sin personal dagligen.
svar
Aldrig Ryan:
Ok, 202:- kr då till Stanstead . Riga 160:- kr Tyskland 175:- osv
Vilka EU regler är det Ryan inte följer ? I det fallet som nu är aktuellt så van
ju KO i tingsrätten men förlprade i hovrätten. Så inte ens svenska domstolar
ger resenären rätt.
@ Råger
Du kommer aldrig till Stanstead för 100kr, inte ens med Ryan. Sedan finns det faktiskt EU-regler som fastställer hur passagerare ska behandlas av flygbolagen, oavsett vad Ryan skriver på sina biljetter. Ryan vägrar följa dessa regler. Bojkotta dom!!
Paret på TV i går som fått prövningstillstånd i HD hade ju tagit taxi från Bryssel
hem till sverige pga att Ryan stält in.
Tros knappast SAS skulle ha betalt taxi i samma läge.
Om en konsumet köper en skruvmejsel för 5 kr på Jula postorder har han ju inga förväntningar på att den skall hålla en livstid jämfört med en skruvmejsel från
Bacho i Enköping för 300:- kr.
Innan man köper något, tex en flygresa med Ryanair kan man ju LÄSA IGENOM
villkoren. Accepterar man inte dom så får man ju flyga med någon annan.
Hur svårt kan det bli ? Pay nothing – Expect noting – men förmodligen eller förhoppningsvis så kommer du tor till Stanstead för 100 kr.
Vad alla klagar på Ryan…
De skapar nya jobb och säljer billiga flygbiljetter till de som önskar att resa billigt…
Själv skulle jag inte välja att flyga med dom..men är glad att det finns folk som väljer att flyga med de.
Man får ju vad man betalar för och det är enligt mig inget konstigt med det!
Har kollat. SAS följer alltid utslag från konsumentverken och myndigheter liknande ARN i hela Europa. Policyn är att alltid göra det eftersom det ger mycket goodwill för en liten summa pengar. Motsatsen bedöms ge väldigt marginell besparing och mycket badwill.
Ca 100 fall i Sverige kostade mindre än “ett par helsidor i DN”.
ARN har noll betydelse. Ryanair är och förblir Europas mest framgångsrika bolag, följt av Norwegian. Vad angår det dig att folk vill jobba hos dessa bolag?
Man får vad man betalar för helt enkelt.
Kan man ta att 49 inte fick rätt av ARN av 10 miljoner pax så. Annars kan man väl åka SAS. DÅ vet man att de minsann följer ARN:s beslut.
Stämmer Piloten…
Typiskt svenskt att så länge det gynnar sin egen ficka är det bar, hade RYAN inte varit tillgänglig för sverige och svenskarna hade det varit ett skitbolag, bla bla ja du vet den världskända svenska avundsjukan, det inte jag har ska ingen annan ha , eller har någon annan det så är det skit bara för att inte sverige eller någon svensk har det..
Ena stunden så kan svensken gapa och skrika om rättvisa , och att allt ska fungera korrekt men det gäller inte när det är Ryainair tydligen…
Tror svensson fattar den dagen det händer något då önskar dom snåljåparna att man hade betalat lite mera för biljetten , men dom snåla undrar om dom vill ha dålig löner, tror inte.. Hyckleriet visar sitt riktig anasikte..
Innan jag blir nerhackad så får jag ta tillbaka ett påstående, jag läste fel… jag fattade som att du menade att Ryan flugit 10 miljoner på ett år, men det menade du inte, ber om ursäkt för det!
Läste ditt svar, och en sak regarerar jag på:
“Sen så är det så att det är mer än 2.5 miljoner passagerare som flög med Ryanair förra året. Bara för året. Under åren 2005-2010 är det 49 fall där passagerare som fått rätt i ARN inte kompenserats…49 fall…kanske 100 passagerare…av nästan 10 miljoner…”
För det första så är det knappast så att Ryan har flugit 10 miljoner svenska passagerare, ARN råder över svenska reklamationer inte över hela Europa. Visserligen flyger säkert Ryan en betydande mängd svenska passagerare (eller pax från/till Sverige), men var relevant och korrekt i dina inlägg.
För det andra så kan man ju då även tycka att om man nu flyger så ofantligt många passagerare och dessutom gör riktigt bra vinster, så måste man ju ändå ta sig för pannan och fundera över varför man väljer att inte följa ARNs rekommendationer? ARN är oberoende institution, det är knappast så att de fällanden/rekommendationer som de ger är irrelvanta, och för Ryans del så är det inte ens kaffepengar i sammanhanget. Det är bara korkat och dumsnålt i mina ögon och skapar dålig PR. Ibland får jag dock intrycket att man tycker att sådan här PR är “häftigt” och det skapar rubriker. Personligen hade jag inte varit stolt över att jobba för ett bolag som kör med roliga knep som myntautomater, ståplatser och “beds and blowjobs” som framtidsvision.
Och nej… jag jobbar INTE på SAS.
Ett bolag som inte följer lagar och regler får sitt driftstillstånd indraget av luftfartsmyndigheten. ARN har inget med det att göra.
Svenska myndigheter bör förbjuda Ryan att flyga i landet så länge de inte följer lagar och regler
Inget fel på Ryanair. Ingen tvingas att jobba på Ryanair, så vad är din point? Marknaden bojkottar “seriösa” bolag med girig, men mindre pigg, personal…..
Antar att du jobbar på SAS.
SAS har under de senaste 10 åren sänkt lönerna rejält för sin personal.
Har Ryanair gjort motsvarande sänkningar?
Arbetstiden regleraras enl. EU-Ops. Den måste även SAS följa som under de senaste 10 åren rejält ökat arbetsuttaget på piloter.
Kom gärna med konkreta exempel på när Ryanair “hela tiden” ökat arbetstiden och tempot för sin personal!
Norwegian har under det senaste året totaldumpat löner för piloter genom usla kontrakt bl.a för de helsingforsbaserade. Det är inget du reflekterat över?
Sen så har inte Irland usel djurhållning. Den är minst lika bra som i Sverige.
Sen så är det så att det är mer än 2.5 miljoner passagerare som flög med Ryanair förra året. Bara för året. Under åren 2005-2010 är det 49 fall där passagerare som fått rätt i ARN inte kompenserats…49 fall…kanske 100 passagerare…av nästan 10 miljoner…
Bara Expressenbloggande SAS-anställda som går igång på sånt!
Till sist..du kör väl självklart bara Volvo, käkar bara kravmärkt svensk mat o dricker “svenskt” kaffe?
Kasta inte sten i glashus!
Men biljetterna är ju billiga…
Känns som om ett haveri/alvarlig incident är det enda som kan öppna ögonen på resenärerna.