Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS ska kapa kostnader på 7,5 miljarder..

Tråden startades av Fredrik

https://www.svd.se/sas-ska-spara-75-miljarder

Jag undrar som vanlig resenär, var kapar man kostnader i ett flygbolag?

Är det inköp av nya maskiner, underhåll, löner för crew, mat och annan service ombord, groundcrew….eller tar man lite överallt…?

Publicerad den 2022-02-22 08:16
Skriv ett svar
Antal svar: 42

svar

@sv@sv Kalle
2022-06-13 13:10

Lugna ner dig lite tack, jag har aldrig sagt att SAS är ett statligt bolag. Det ska det absolut inte hellet bli, varken danskt eller svenskt

Sv (@Kalle)
2022-06-12 22:19

SAS är inget statligt bolag! Mindre än hälften av aktierna ägs av staten.

SAS AB är ett börsnoterat bolag! För att kunna kallas statligt behövs att staten äger mer än 90%. Då kan bolaget kräva inlösen av de aktier som någon annan har.

Ni behöver läsa på reglerna om vad som gäller bolag.

@Kalle
2022-06-12 07:16

Nej, SAS ska inte vara något statligt bolag med stöd av Wallenberg.
SAS borde privatiseras helt,så fort som möjligt.
Wallenberg skulle nog inte heller vara intresserad av ditt upplägg.
Nästa steg för SAS är att få igenom SAS Forward.

Morten
2022-06-12 01:11

Bara gråta lite till så ordnar det sig trots strejk hot mm.Hur länge ska denna följetong pågå?
Borde bli en cool drama serie på Netflix.

Kalle
2022-06-11 15:17

Varför måste SAS vara börsnoterat? Enklast vore det för Se, Dk och Wallenbergarna att köpa loss hela bolaget och driva det som dom själva vill.

Sv (m)
2022-06-09 15:14

Då gör man som i alla vanliga bolag! Man betalar ut överskottet till aktieägarna efter att man gjort vissa fonderingar.

Det är väl så den fria marknaden fungerar.

(m)
2022-06-09 14:24

Det är ett jävla tjat om att passagerare ska betala vad det kostar. Vad gör man då om det blir ett överskott i kassan, betalar tillbaka eller?

Kommunistsnack, inget annat!

Lycka till!
2022-06-09 13:50

Så alla som vet hur man förhandlar och får betala mindre räknas som bidragstagare enligt dig? Det måste kännas frustrerande, lycka till med affärerna:)

Sv Que?
2022-06-09 13:31

Ryanair har statligt bidrag då de slipper betala startavgift. På grund av rådande pandemi och underskott i Swedavias kass får staten med skattepengar supporta detta.

Det finns enligt min mening ingen anledning ge Bidrag till Ryanair!

Ryanair har krävt regionen runt Örebro på en hel del pengar att flyga på Örebros flygplats. Bidrag från skattepengar.

Lista är lång om man granskar noga. Alla får vara med och betala även om man inte flyger!

Que?
2022-06-09 13:21

och det ingår i den fria konkurrensen, det gör inte statliga bidrag.
Om SAS inte klarar av konkurrensen så är det deras problem och ska varken belastas den fria marknaden eller de andra aktörerna. Lämna spelplanen eller anpassa er.

Sv Que?
2022-06-09 13:00

Du glömmer en sak i din jämförelse!

Ryanair har rabatt på startavgiften första året 100% sedan avtrappat till 0% fjärde året. De konkurrera direkt med SAS på vissa linjer där SAS får betala fullt pris!

Det är inte lätt att hålla rätt på allt!

Que?
2022-06-09 10:02

OTIS, du blandar ihop begreppen lite efter egen smak i ditt sätt att resonera.

– Staten har subventionerat SAS med skattebetalarnas pengar
– Flygbolag förhandlar med Swedavia på lika villkor
– Alla flygresenärer betalar ur egen ficka där flygbolagen ska konkurrera på lika villkor

En ska bort, eller ändra sina förutsättningar.
I ditt resonemang ska även den fria konkurrensen och affären styras?
Det känns lite kommunistiskt och till vilken nytta?

OTIS
2022-06-09 09:19

@Que
Swedavia är ”Staten”. Nya Operatörer på Arlanda har tex kraftigt reducerad landningsavgift/passageraravgift vid uppstart från ARN. Det är bla därför de kan sälja biljetter långt under fasta avgifterna. Detta är också en form av ”statsstöd” om än omvägen via Swedavia. Det finns fler varianter av ovanstående. Så i praktiken har alla operatörer någon form av stöd, direkt eller indirekt. Vore det inte bättre att Svensson betalade ur egen ficka istället och att alla former av stöd upphörde, både dolda och mer uppenbara?

Que?
2022-06-09 08:25

OTIS, hur tänker du då, det är SAS som har varit subventionerat och inte klarat ekonomin. Det finns en uppsjö av flygbolag som inte får svenske statens pengar som vi kan flyga med. Skulle SAS försvinna står det andra aktörer och tar över nästa dag.

OTIS
2022-06-09 08:02

Jag ser det som att antingen betalar Svensson vad en flygbiljett kostar direkt ur egen plånbok eller så betalar han via skattsedeln. I slutändan blir det samma kostnad för stackars Svensson.
Det kan inte vara någon slags allemansrätt att flyga kors och tvärs flera gånger om året. Flyget skall vara till för dem som har råd att betala för biljetten själv. På så vis slipper statskassan vara med och subventionera Svenssons ”lyxliv” och på kuppen skulle miljön bli den stora vinnaren då färre men fullare flyg skulle avgå.

Kalle
2022-06-08 22:17

Norwegian har omvandlades till ett i praktiken Kinesiskt flygbolag i dag. Vem vill att SAS går samma väg? Kineser är långsiktiga och Svenskar är kortsiktiga när det gäller affärer.

Nja
2022-06-08 21:04

Inte helt korrekt puckelbro. Under de 10 åren innan pandemin så gjorde SAS vinst i 8 år. På ca 8 miljarder. Samma period backade Norwegian år efter år… SAS hade för lite vinst och jobbade hårt för att öka vinsten mer, men seglade iväg i olika projekt som tyvärr var slukhål av pengar, istället för att fokusera på den skyddade verkstan som verkligen kostade pengar för företaget… SAS har förutsättning att vara lönsamt även efter pandemin, men tyvärr byggde pandemin upp stora skulder som nu måste hanteras, om man lyckas me det kan det blir bra med nya ägare.

Puckelbro
2022-06-08 15:15

Till de som jämför SAS med Norwegian. Det handlar om olika bolag med helt olika problematik. Norwegian var en i grunden lönsam verksamhet som expressexpanderade in i en massa olönsamma områden. Skalar man bort dumheterna så finns det fortfarande en “sund” kärna. Det är denna fordringsägarna har “köpt” in sig i.

SAS är en i grunden sjuk verksamhet utan nämnvärda förutsättningar att kunna drivas lönsamt. Det finns ingen sund kärna att skala ner till. Alltså innebär en konvertering av skuld till aktier att man byter en fordran mot mer eller mindre garanterade förluster. Om man dessutom råkar sitta med statligt garanterade lån så är frågan om det inte bara är dumt utan dessutom åtalbart att konvertera skuld till aktier. För att SAS ska kunna “göra en Norwegian” krävs förmodligen grundläggande förändringar av företagets verksamhet. SAS hela affärsmodell och företagskultur måste s.a.s ryckas upp med rötterna. Och det verkar inte som att detta kommer att ske i en överskådlig framtid. Den högsta ledningen kanske förstår situationens allvar men mitt intryck är att i stort sett alla under denna nivå spjärnar emot så mycket de bara orkar. För mycket släkt, vänner och bekanta vars privatekonomi riskerar att slås i spillror? Plus fackföreningarnas intressen ovanpå det. Personligen tror jag att SAS utan statliga subventioner inte kan klara sig med mindre än att man kapar hårt och selektivt i personalen. Men där sätter LAS, fackföreningar och personliga relationer förmodligen effektivt stopp för varje form av egentlig förnyelse. Lycka till!

DK
2022-06-08 12:00

Staten vill minska sitt innehav och SAS VD förstår detta i uttalande.
Vidare uppger VDn att han behöver göra SAS mera attraktivt för nya investerare (de som ska förse SAS med 9.5 miljarder SEK).
Vad tror ni SAS behöver förbättra omgående på kort sikt för att göra sig attraktiva?

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14779

Lalle
2022-06-04 22:24

Man kan ju göra som Norwegian och BRA, man gör en rekonstruktion och låter fodrings ägare, kunder och aktieägare betala.

Norwegian omvandlade skulder så att fordringsägarna fick cirka 3-4% av den fordran man hade. Det var bättre än att förlora 100%.

BRA gjorde på motsvarande sätt.

D.v.s ingen regelrätt konkurs.

Varje sådan rekonstruktion kostar Svenska staten vi medborgare mycket pengar som man inte kan få igen i Norwegians och BRAs fall.
Detta eftersom man inte ägde något i bolagen.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500