60-åriga SAS hänger ännu med
Publicerad den 18 september 2006Det både älskade och så ofta kritiserade SAS fyllde igår(17 sept) 60 år, vilket även för ett flygbolag faktiskt är en mogen ålder.
Bilden: SAS DC-4
Många stora flygbolag med världsrennomé, har redan insomnat p g a diverse krämpor, inte sällan ålderskrämpor som inte medicinerades i tid. Det handlade om ålderskrämpor där bolagen, likt åldrande människor, alltför länge sa sig, att "så här har vi alltid gjort och så har det alltid varit och så ska vi fortsätta göra."
Därmed hängde de inte med i förändringarna som skedde. Var det inte
bl a den inställningen som i grunden tog kål på gamla fina flygbolag som
t ex PanAm, Swissair och Sabena?
SAS led länge av ungefär samma sjuka och vissa kanske hävdar att bolaget ännu gör det. Men SAS lever trots allt, trots mångas spådomar om dess snara död. Man gör det bl a därför att man blivit förändringsvilligt, om tillräckligt får framtiden utvisa.
Visst tog det tid för SAS att först inse, sedan acceptera och slutligen vidta åtgärder för att möta “hotet” med den friare konkurrensen och inte minst från lågprisflygbolagen.
Låt oss då ändå dra oss till minnes att SAS faktiskt på sätt och vis var världens första, visserligen inte lågkostnads-, men väl lågprisflygbolag. För fanns där något flygbolag i världen som gjort som dåvarande Linjeflyg-chefen (tillhörigt SAS) Jan Carlzon när han plötsligt 1978 introducerade Folkflyget, den s k 100-lappen?
För 100 futtiga kronor kunde man flyga vart som helst i Sverige. Ja, givetvis mest på stolar som annars förblivit osålda – och i förhoppning att få fler människor att upptäcka flygets fördelar och senare därför välja flyget. Till ett högre pris.
100-lappen drev f ö både tåget och bussar i linjetrafik till att genomföra prissänkningar för att möta konkurrensen.
Flyg behövs för samhällsnyttan, inte minst för samhällsnyttiga affärer. Men moderna kommunikationer, i vilka former det vara må, gör det också möjligt för människor att mötas.
SAS, som igår fyllde 60 år, var f ö också först i världen med rökfria flygningar. Nu är nästan alla flygbolag i världen rökfria – en i sanning revolutionerande miljöförbättring.
Så här dagen efter SAS 60-åriga födelsedag önskar jag berätta en episod som bitit sig fast – och som visar att ett flyg till vettigt pris, med SAS eller andra, också har en stor plats i privatresenärers hjärtan.
I en intervju jag gjorde med Jan Carlzon dagarna efter att 100-lappen introducerades berättade Carlzon, att han fått många spontana tackbrev. Ett som han visade var från en ung tjej från Stockholm. Under sin semester i Spanien hade hon förälskat sig i en grabb från, om jag minns rätt. Luleå.
Hennes och hans stora problem var att de dittills inte haft råd att ses en vanlig helg. Men med “Folkflyget” kunde de det! Därför skrev Stockholmstjejen jublande glad och tackade. Hon avslutade sitt brev:
“Att kärleken hade vingar visste jag, men inte att det stod Linjeflyg på dem!”
Grattis på födelsedagen SAS! Lycka till med att betjäna oss alla! Precis som era konkurrenter, vilka de än må vara. Må de bästa överleva!
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten