Arlanda-optimism om nya linjer

Publicerad den 9 december 2005
Kommentarer

Arlanda för "konkreta" diskussioner med flygbolag om att starta nya flyglinjer från arabiska Gulfen, Indien och sydöstra USA. Samtidigt försöker man få Japan Airlines att börja flyga från Japan till Arlanda.

Det uppger Mats Sigurdson, chef för flygmarknad, LFV Stockholm-Arlanda Airport, för Flygtorget @airmail.

I Gulfen förs samtal med tre stora bolag, förmodligen några av Gulf Air, Emirates, Ethiad eller Qatar Airways.

“De stora bolagen i Gulfen befinner sig i en mycket stark expansion”, säger Mats Sigurdson. “Vi är heta för dem, eftersom man då kan flyga one-stop t ex ända bort till Aukland i Nya Zeeland från Stockholm. Dessutom är frakt stort på Förenade Arabemiraten och Gulfen.”

I ett pressmeddelande i mitten av november talade LFV Arlanda om att man också hoppas på en linje från södra USA.

Kan du säga någonting närmare om vad ni har på gång därifrån?

“Jag kan säga så mycket som att det gäller en linje från sydöstra USA.”

När det så gäller den eventuellt nya flygförbindelsen från Indien så vill Mats Sigurdson f n inte gå närmare in på varifrån, eller med vilket bolag, som man hoppas på trafik från.

“Men vi för konkreta diskussioner om att komma igång, liksom vi gör med bolagen i Gulfen och USA”, säger Mats Sigurdson.

Arlanda hoppas alltså också på en linje från Japan med Japan Airlines, men här finns  dock ännu en del att Japan Airlines, litenövervinna på vägen. 

“Japan Airlines visar intresse, men samtidigt är deras strategi att trafikera mega-hubbar i Europa”, säger Mats Sigurdson. “Men de ser, precis som vi, att det också finns en marknad till Stockholm. Turismen från Japan till Norden ökar ju också stort. Idag flyger många japaner till Helsingfors och därifrån med flyg eller båt till Stockholm och därefter vidare till Köpenhamn.”

Japan Airlines kan också starta en linje genom s k reciprocitet. Det finns ett bilateralt avtal som innebär att SAS ensamma kan flyga från Arlanda – därmed kan ett japanskt bolag flyga på Arlanda från Japan.

Mats Sigurdson säger också att man försöker tala med SAS om att “dela upp” de flygningar som idag går till Japan från Köpenhamn, så att en del av SAS´ flygningar till Japan skulle gå från Arlanda.

Hur ser då intresset ut för att öppna nya linjer till Arlanda från lite mera näraliggande destinationer?

“Östeuropa visar stort intresse och då inte minst från lågkostnadsbolag. Men den föreslagna flygskatten är med och sätter käppar i hjulen för det. Dessa bolag är dock inte helt kategoriska p g a skatten. Men det är EasyJet, som har talat om för oss att om skatten införs så är det helt uteslutet att man flyger hit.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten