Bankirer rivstartar Asiens lågprisflyg !

Publicerad den 4 juni 2004
Kommentarer

Flygtransportindustrin i fjärran östern genomgår en revolution. För en tid sedan kunde vi här på Flygtorget berätta om kommande satsningar som nu tar fart på riktigt.

Innan Sir Richard Branson kom igång med Virgin Blue i Australien förhandlade en annan skivproducent - Tony Fernandes - med regeringen i Malaysia om ett övertagande av Air Asia, med säte i Kuala Lumpur. Detta flygbolag som startades 1996 var det andra statliga bolaget i landet. Först år 2001 lyckades Tony komma över flygbolaget som då endast flög inrikes trafik med sex Boeing 737-300. Att staten inte är några hejare på att driva flygbolag med lönsamhet var lika väl bekant i Malaysia som i Europa (jmf Alitalia m fl). I den hårt reglerade marknaden tvingades därför staten att till slut överlåta sitt bolag till Tony Fernandes som fick praktisk taget fria händer att öppna nya linjer både in- och utrikes.

Organisationen CAPA i Sydney, som bevakar flygindustrin i Asien, kom snart underfund med att amerikanska intressenter vill satsa på lågprisflyg i Asien. Dessutom insåg de att de prognoser för flygtrafiken som gjordes av statliga myndigheter överträffades snabbt. Peter Harbison från CAPA anser numera att alla länder i denna region kommer att tvingas till att öppna sina idag rigida regler till förmån för nya flygbolag som med en hel ny prissättning kommer att öka resandet än mer markant under bara det närmaste året.


Förändringen i Asien kommer snart att innebära ett tryck på de nuvarande långlinjebolagen som flyger på USA och Europa. Det finns – enligt många bedömare – inget skäl varför statliga bolag som flyger i skydd av regleringar skall ta ut överpriser och motarbeta förbindelse mellan Australien och England till lägre priser. Allt talar för att en öppning sker och då inte bara från Australien utan snart från hela Asia/Pacific-regionen.


AirAsiaTony Fernandes hade inte den minsta kunskap om flyg utan engagerade en före detta Ryanair chef till Air Asia . Bara två år efter övertagandet flyger man med 30 flygplan till alla stora centra – Hong Kong, Macau, Singapore vidare till Thailand och åtskilligt fler destinationer. Förra bokslutsåret gjorde man en vinst på 245 miljoner Euro (2,3 miljarder SEK) och för innevarande år kommer man att höja vinsten till 300 miljoner Euro, (2,8 miljarder SEK). Investerarna i New York är minst sagt imponerade och har ställt kapital till förfogande för en fortsatt expansion.


Richard Branson startade Virgin Blue i Australien år 2000 med ett eget kapital på 11 miljoner US Dollar (80 miljoner SEK). Efter knappa 4 år i luften har man inte bara lärt giganten Qantas att hålla sig för skratt utan ökat det egna kapitalet med egen intjäning till 420 miljoner US Dollar.
Det är bara en tidsfråga innan vi får se ett dussintal nya lågpris flygoperatörer på en jungfrulig marknad där tillväxt potentialen synes med nuvarande mått oändlig. Flygplatsen Changi i Singapore öppnade – enkom för lågprisflyget – en ny terminal genom Lee Kuan Yew, den person som är spindeln i nätet när det gäller flyget i Singapore.


SingaporeFlygbolaget Singapore Airlines som ägs av staten Singapore genom Investment/holdingbolaget Temasek kommer inte längre att kunna räkna med något skydd från konkurrenter. –Antingen är man konkurrenskraftigt eller det blir förändringar i ledningen, lät Lee Kuan Yew meddela investerare från USA.


Flyganalytikern hos DBS Vickers Security i Singapore, Chris Sanda är inte alls lika övertygad om den snabba utvecklingen och menar att kampen om flygpassagerarna redan nu är mycket hårdare i Asien nu än vad den är på den avreglerade Europa marknaden. Man skall då ha i minnet att alla hennes prognoser för bara 6 månader sedan visat sig varit på tok felaktiga. Om Singapore Airlines kan klara den nu turbulenta konkurrensen återstår att se, men bolaget har tidigare visat sig hitta chefer som kan anpassa flygbolaget till rådande omständigheter. Singapore Airlines har av sina ägare tvingats att senare detta år starta Tiger Airways där grundaren till Ryanair, Tony Ryan, USA-investerare samt Holdingbolaget Temasek (ägaren av SIA) är finansiärerna.


De i Europa snabbväxande bolagen Ryanair och easyJet söker sig helst till icke statligt reglerade flygplatser. Det finns nästan inga sådana i Asien varför konkurrensen blir på andra villkor när endast storflygplatserna kan angöras. Detta enligt Lim Chin Beng, grundaren till Singapore Valuair, ett annat lågprisflygbolag som växer sig allt starkare. I Asien är avstånden längre.. Om den genomsnittliga flygtiden i Europa är 2 timmar så har man 3 – 5 timmar i Asien vilket kräver mer ombordservice än i motsvarande fall i Europa.


ThaiSamtidigt som lågprisflygbolagens pionjärer tror på ett fritt luftrum i Asien menar Harbison på CAPA att staterna kommer att fortsätta att skydda sina klenoder som Thai Airways och Cathay Pacific. Thai har beslutat att starta upp ett lågprisflygbolag men Cathay Pacific tvekar fortfarande.  Qantas VD Geoff Dixon – som tvingades starta lågprisbolagen Jetstar – skall nu börja flyga på alla centra i fjärran Östern och utmanar därmed flera stora spelare. Han kan göra detta ganska tryggt med USA-investerarna i ryggen – investerare som kan trycka på ovilliga regeringar då alla har lån hos bankirerna i New York.


Alla sneglar nu på den kinesiska och indiska marknaden. Inkörsporten till Kina är idag Hong Kong, men där  kommer det snart bli en ändring. Kineserna samlar sig nu i Shanghai för att starta upp ett eget lågprisflygbolag och möta den konkurrens som uppstår när regleringarna tas bort. Kinas flygmarknad kommer snart vara halvparten av allt flyg i Asien, och då är inte Indien medräknat. Efter valutgången där kommunisterna fått inflytande bromsas där varje form av avreglering. Hur länge detta kan pågå återstå att se.


Airbus nya flygplanplan A380 för runda 600 passagerare kommer att förändra långdistansflygets förutsättningar inte minst i det folkrika Asien. Redan nu är 130 flygplan sålda. Att förändringarna inte går att stoppa ser världens mäktigaste bankirer till. Pengar talar sitt eget språk!


Toni Liten

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten