BRA blir ett turbopropflygbolag
Publicerad den 30 april 2019
Kommentarer
SAS har snart strejkat sig ur svensk inrikesmarknad o Norweigan är på balanserar på konkursens rand. Tror BRA har 50/50 chans att lyckas i GBG. Finns gott om Sossar kommunister o Miljömuppar i GBG som gärna flyger gröna flygningar som är fullt ut klimatkompenserade.
Detta är nog slutet både för BRA och Bromma. Jag tror att det blir svårt att konkurrera med SAS och Norwegian på Göteborg och Malmö linjerna med turbopropp. Miljömupparna kommer att hinna att förstöra mycket av Sveriges inrikesflyg innan klimatbluffen är avslöjad.
…..
Hav förtröstan!
Krisar det med flyget finns alltid Amapola med sina garvade piloter i skinnpaj och Fokkrar.
Funkar i vått och torrt, kris och högkonjuktur.
Tyrone
Flygskatt introducerades av den Borgerliga regeringen. Den första juli 2008 belastades flygbränslet med skatt. Det var början till nuvarande flygskatt för kommersiell trafik.
Jag tror att miljö vänstern iom införda flygskatter
gjort detta som en tidig del av att lägga ned bromma. Nu försvann mkt pax. Inga jetplan.
Om ngt år har stommen i brommas portfölj av pax minskat så pass mkt att bromma går med förlust.
Då läggs bromma ned . Bostäder kan till sist byggas av miljö vänster lobbyn…
Tack vänstern 🙁
I oktober tror jag det blir 30 år sedan Finnair introducerade ATR72… Dom tycks ganska nöjda även om produktionen nu sker via underleverantörer.
Brukar inte denna typ av åtgärder signalera början på slutet?
Dash är ”bra” om man är pilot flying men en mardröm för CC och pax
Dash 8 Q400 mycket bättre än ATR72.
Sluta tönta dig. ATR har flugit i årtionden utan att kallats för spyfluga! Det kommer inte att kallas det framöver heller! Lovar!
ATR är framtiden i Sverige. Svensken vill inte ha snabbare och tystare flygplan utan grönare. Slippas ha flygskam och flyga ned redan klimatkompenserad biljett! Jet är historia i svenskt inrikesflyg under många år framöver!
Det kommer de som flyger upptäcka
en blåsig dag. Kommer kallas “spyflugan”.
Cityjet kommer med några AVRO och stöttar BRA.
Träningen av BRA flight deck är redan igång.
Att sluta flyga Jet på BRA är ju att vrida klockan 30-40år tillbaka.
Nej detta är underlag för tapp av pax.
Minns gärna varför SAAB2000 ej vart ngn succe i USA mfl länder.
Jo ett haveri i USA på en ATR42 skapade en debatt att turbopropp flygplan var “farliga” då.
Folk vägrade mer eller mindre att flyga dito plan. Det var ju då Brasilanska jet commuterplan ägde dito marknad i måååånga år och kanske även till viss del idag med.
BRA kommer ha stora utmaningar framöver med en inrikesmarknad som affärsområde där passagerarna lutar mer och mer att resa med tåg. Konkurenterna inom flyget har större/bekvämare och snabbare flygplan med en marknad utanför Sverige att hämta in pengar ifrån. Hoppas då Bromma är ett starkt nog säljsargument!
BRA att man nu tydligen fått en ledning som har någon form av ekonomiskskolning och som fattar vad man BRA håller på med för affär.
Kör hårt och sätt in jet igen när det finns lönsamhet för å flyga det lönsamt.
BRA kan wetleasa Air Baltics moderna A220’s för MMX, GOT samt även klämma in flygningar till OSL, HEL och CPH då de kan få slot tider för att inte släppa in något nytt “Linjeflyg” som kan plocka russinen ur kakan, tex Widerös nya ERJ190E2’or där de kan placera 6-8 av dessa på Bromma och ge BRA vissa bekymmer.
Jag har inget emot prop. Men jag förstår inte BRAs retorik. På vilket sätt är de ATR72 som BRA använder mer miljövänliga än de ATR72 som SAS använder?
Starkt jobbat av BRA att satsa på moderna klimatsmarta flygplan som håller Sveriges avlånga land levande, jag är övertygad om att detta är rätt väg att gå, vi måste ha ett fungerande flyg för att inte bli helt utkonkurrerade av andra länder och även givetvis för att Sverige och dess invånare ska kunna transportera sig snabbt och smidigt. Jag önskar BRA lycka till och hoppas att inte regeringen sätter mer käppar i hjulet för flygbranschen.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten