Featured article image

Debatten om Bromma Flygplats fortsätter

Publicerad den 2025-09-11 07:24av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-09-11 07:58
Kommentarer
Diskussionen om Bromma flygplats har återigen tagit fart. I en debattartikel bemöter PG Ekbom, styrelseordförande för Bromma Air Maintenance, BAM, uttalanden från Stockholms stad om flygplatsens ekonomiska betydelse. Han lyfter istället fram Brommas roll som en viktig del av huvudstadens infrastruktur, med samhällsnyttigt flyg, regionaltrafik och resenärer som inte alltid syns i Swedavias statistik.

Missvisande om Bromma Flygplats!

Karin Wanngård (s), finansborgarråd i Stockholm, ger i Aftonbladet 6 september uttryck för att Stockholms stad går miste om hundratals miljoner i intäkter på grund av den minskade trafiken på Bromma flygplats. Det är ett anmärkningsvärt uttalande. Det kan säkert äga sin riktighet isolerat, men man beaktar då inte Brommas betydelse som en synnerligen viktig del i infrastrukturen kring landets huvudstad.

Fakta är att Bromma flygplats med ca 6 000 flygplansrörelser per år är, till trafik räknat, alltjämt Sveriges fjärde största flygplats, det går inte att bortse från. Trafiken består till största delen av icke reguljär linjetrafik i form av ambulansflyg, rörelser för att komma till underhållsanläggningar för planerat och oplanerat underhåll (till stora delar för ambulansflyg) samt persontransporter. Allt från politiker, affärspersoner, stats- och regeringschefer och militära befattningshavare, idrotts- och kulturpersonligheter som vill besöka oss här i Stockholm. En pulsåder för svenskt och internationellt närings-, idrotts- och kulturliv. Att dessa resenärer inte nyttjar Swedavias terminal är en sak, dock helt ovidkommande för Brommas betydelse som flygplats och viktig del i stadens infrastruktur.

Alla dessa resenärer väljer Bromma som ett smidigt och i övrigt anpassat alternativ för sitt resande till och från Stockholm kontrasterat mot Arlanda. Att de endast nyttjar Swedavias terminal i begränsad omfattning saknar, åter igen, relevans för Bromma flygplats betydelse.

Senaste tiden har linjetrafiken kommit i gång igen på ett beundransvärt sätt genom Västflygs trafik till och från Trollhättan och Växjö. Detta också som ett miljöanpassat flygande med en användning av ca 40% icke fossilbaserat bränsle (SAF). Förhoppningsvis kommer vi under hösten också att igen se en linje mellan Bromma och Visby. Något som kommer att leda till ökat nyttjande av Swedavias terminal och stadens intäkter.

Det finns ett bestående behov av Bromma flygplats. En stadsnära flygplats för de som vill besöka Stockholm och som en flygplats för samhällsnyttigt flyg och regionalflyg vilket inte riktigt passar in på Arlanda.

Stadens uppgift kan inte vara att agera som fastighetsutvecklare utan att värna om att göra Stockholm till ett attraktivt center för affärer och utveckling av vår region med alla de positiva effekter det för med sig. Då behövs Bromma flygplats som ett nav för strategiskt flyg. Precis som Arlanda flygplats behövs för det storskaliga flyget.

Det handlar om Stockholm i konkurrens med andra städer. Inte Arlanda eller Bromma utan Arlanda och Bromma i en synkroniserad symbios som gynnar hela Sverige och Stockholm i dess roll som landets huvudstad och inte minst som näringslivscentrum. Detta är en nationell angelägenhet och inget som ska avgöras av kortsiktiga partipolitiska hänsyn i Stockholms stadshus.

Helt enkelt vi behöver Arlanda som en internationell storflygplats och Bromma som det naturliga komplementet för samhällsnyttigt flyg, regionalflyg och rörelser med mindre flyg som inte passar in på Arlanda. Det är lösningen. Lägg till det att de miljardinvesteringar som gjorts i Bromma flygplats går förlorade vid en stängning parat med de massiva investeringar som krävs på Arlanda för att ta emot trafiken från Bromma om Bromma skulle stängas. Även beaktas ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Hur löser vi då detta för alla? Jo, lyft blicken!

Ge Swedavia i uppdrag att hitta en fristående operatör som driver Bromma flygplats utifrån dess unika förutsättningar. Det finns de som är beredda att gör det. Den ekonomiska kalkylen kan göras, men politisk stabilitet är en förutsättning. Den risken måste hanteras och då förslagsvis genom ett långsiktigt avtal med Stockholms stad som markägare och en flygplatsoperatör som nyttjanderättshavare. Det skapar den politiska stabilitet som krävs.

På det viset kan man tillgodose ett behov av en flygplats som gynnar Stockholm som huvudstad, stadens och Sveriges näringsliv och inte minst det regionala resandet till och från landets huvudstad.

Förena det med ett framåtriktat, kanske visionärt tänkande, vad det gäller framtidens miljöanpassade flygande. Varför inte låta Bromma – Visby bli vår första elflyglinje!

PG Ekbom

Styrelseordförande och delägare Bromma Air Maintenance

Skriv en kommentar

Kommentarer

@Mr €
2025-09-15 12:13

Blir en dyr historia för staten isåfall. Marknadsvärde för marken + 25% så säger lagstiftningen

Sven Svensson
2025-09-15 11:35

Om en flygplats som Bromma, pga sin närhet till Stockholm stad, i praktiken INTE kan utvecklas och expanderas tillräckligt för att möta dagens och framtidens kraven från ökad passagerartrafik samt anpassa sig till de nya utmaningarna inom flygsäkerhet utöver verklig konkurrens, då är och kommer den flygplatsen aldrig att vara livskraftig, oavsett hur mycket vissa nostalgiker skulle vilja att den skulle fortsätta att användas. Bromma flygplats är inte bara en ekonomisk mardröm för skattebetalarna utan också ett stort hinder för en heltäckande utveckling av själva Stockholms stad.

Göran
2025-09-15 11:06

Om en liten flygplats står inför allvarliga och obestridliga operativa och utvecklingsmässiga begränsningar enligt IATA:s standarder, bland annat orsakade av dess ödesdigra geografiska närhet till en storstad, då är den flygplatsen, oavsett hur älskad den än må vara av sina användare, dömd att försvinna enligt naturlagen. Det är absurt att försvara det oförsvarbara. Den enda hållbara framtiden Bromma skulle kunna ha är som ett museum över svensk flyghistoria. Allt annat vore slöseri med pengar och tid.

Bertil
2025-09-15 10:43

Vet någon varför behovet av att bygga Arlanda flygplats uppstod för så länge sedan?

Om Bromma flygplats verkligen hade varit så nödvändig, eller nästan oumbärlig idag , som vissa romantiska drömmare försöker förvirra genom att försvara den KATASTROFALA idén att fortsätta upprätthålla flygtrafiken till varje pris på en liten, bullrig och utan framtid flygplats nära en stor stad, hade behovet av att bygga Arlanda aldrig uppstått.

Mr €
2025-09-15 08:12

Staten kan expropiera Bromma flygplats från Stockholm stad och ge den till flygvapent som kan driva den för försvaret, ambulans, biz jet, elflyg, flygplansunderhåll och framtida ombemannade flyg samt bjuda in privatflyg inkl. Daisy.

P T
2025-09-15 07:09

När man läser en sådan ironisk artikel förstår man lätt och fullständigt att det bästa för Stockholm är att hålla en föråldrad och framtidslös flygplats i drift, vilken är dömd av själva logikens tyngd att Bromma, just på grund av sitt totalt dåliga geografiska läge – för nära Stockholm – aldrig kommer att kunna expandera och utvecklas i enlighet med flygsäkerhetsstandarder, och allt det resursslöseri som detta i praktiken innebär för skattebetalarna.

Johan Olsson
2025-09-12 12:56

Att lägga ned Bromma flyg är lättare sagt än gjort. Politiker har försökt i över 45 år, men det visar sig nästan alltid vara praktiskt omöjligt. Och trots ganska små passagerarsiffror just nu är väl BMA fortfarande Sveriges näst största när det gäller flygplatsrörelser?

Stockholmare
2025-09-12 11:38

Föreslår att man läser på om “sunk cost fallacy”

Ulrik
2025-09-12 08:56

@Caroline Med tanke på Brommas öppettider så blir frågan om ambulansflyg haltande. När Bromma är stängt så måste man iallafall flyga till Arlanda. Dessutom så tittar Swedavia korta öppettiderna ytterligare på Bromma. Vissa helgdagar är flygplatsen helt stängd.

@Tekmek Ja det var när storhetsvansinnet slog över Swedavia. Man ville att Bromma skulle bli som London city airport. Många miljarder nedplöjda. Glöm inte att man bullerisolerade alla bostäder runt Bromma också, vad kostade det?

Tekmek
2025-09-12 07:37

Ja gamla BAM och de två ganska nya hangarena för affärsjetverksamheten blir nog dyra att flytta eller bygga upp på ny flygplats, frågan är vem som ska betala detta? Helt sjukt att de kostat på infrastrukturen i övrigt med ny ankomsthall, Brandstation, avisningsvätske torn etc. Spårvagnsstation där blir väl ocksa lite överflödig sen.

Caroline
2025-09-11 20:19

Håller fullständigt med! Låt Arlanda och Bromma verka i symbios. Vi behöver ambulansflyget kvar för att komma så nära KS som möjligt. Vilket faktiskt räddar liv med kortare transportsträckor. Affärsflyget bör också vara nära centrum för att tjäna tid och för att göra Stockholm attraktivt inom affärsvärlden. Kungligheter, politiker etc. som kräver extra säkerhet kring besöken skall ha så nära som möjligt för att inte ta onödiga resurser från övriga samhället.
Arlanda tar den tyngre trafiken med frakt och semesterresenärer.
En cityflygplats bör finnas i alla större städer som i resten av världen.

Noll koll
2025-09-11 19:00

sv Magnus. Visst Bromma är viktigt för några tiotal miljardärer som vill flyga till Maldiverna, Ibiza och Karibien under sportlov och höstlov för att slippa trängas med vanllgt folk på Arlanda. Ta limousine eller helikopter från Djursholm eller Östermalm till Skavsta eller Arlanda.

737
2025-09-11 16:37

Bromma kan bli ett fint nav för mindre elflyg. Dumt att stänga!

Tony
2025-09-11 16:22

Ni kommer inte få se nån bebyggelse på Bromma flygplats under överskådlig tid, det lovar jag.

@Gigi
2025-09-11 15:08

Hade exakt samma tanke, men Stockholm stad är inte så kreativa

Gigi
2025-09-11 14:30

Det vore roligt den dagen dom bygger hus att behålla landningsbanan som en slags huvudgata! Behålla historien liksom!

Magnus
2025-09-11 11:56

Det var bra skrivet. Bromma flygplats fyller en viktig funktion för Stockholmregionen

Stockholmare
2025-09-11 10:41

En fristående operatör kommer få betala marknadshyra. “Lycka till” att få ihop den kalkylen.

Juha
2025-09-11 09:33

Detta skriver då PG Ekblom i rent egenintresse med rädslan att om Bromma läggs ner så måste man flytta eller i värsta fall lägga ner. Förståeligt men en partsinlaga.

Lösningen med att hitta en fristående operatör som driver Bromma är döfött. Då kommer Stockholms stad tillämpa marknadshyra (man har inget annat val) och därmed är det projektet helt olönsamt från start.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten