
Debatten om Bromma Flygplats fortsätter
Missvisande om Bromma Flygplats!
Karin Wanngård (s), finansborgarråd i Stockholm, ger i Aftonbladet 6 september uttryck för att Stockholms stad går miste om hundratals miljoner i intäkter på grund av den minskade trafiken på Bromma flygplats. Det är ett anmärkningsvärt uttalande. Det kan säkert äga sin riktighet isolerat, men man beaktar då inte Brommas betydelse som en synnerligen viktig del i infrastrukturen kring landets huvudstad.
Fakta är att Bromma flygplats med ca 6 000 flygplansrörelser per år är, till trafik räknat, alltjämt Sveriges fjärde största flygplats, det går inte att bortse från. Trafiken består till största delen av icke reguljär linjetrafik i form av ambulansflyg, rörelser för att komma till underhållsanläggningar för planerat och oplanerat underhåll (till stora delar för ambulansflyg) samt persontransporter. Allt från politiker, affärspersoner, stats- och regeringschefer och militära befattningshavare, idrotts- och kulturpersonligheter som vill besöka oss här i Stockholm. En pulsåder för svenskt och internationellt närings-, idrotts- och kulturliv. Att dessa resenärer inte nyttjar Swedavias terminal är en sak, dock helt ovidkommande för Brommas betydelse som flygplats och viktig del i stadens infrastruktur.
Alla dessa resenärer väljer Bromma som ett smidigt och i övrigt anpassat alternativ för sitt resande till och från Stockholm kontrasterat mot Arlanda. Att de endast nyttjar Swedavias terminal i begränsad omfattning saknar, åter igen, relevans för Bromma flygplats betydelse.
Senaste tiden har linjetrafiken kommit i gång igen på ett beundransvärt sätt genom Västflygs trafik till och från Trollhättan och Växjö. Detta också som ett miljöanpassat flygande med en användning av ca 40% icke fossilbaserat bränsle (SAF). Förhoppningsvis kommer vi under hösten också att igen se en linje mellan Bromma och Visby. Något som kommer att leda till ökat nyttjande av Swedavias terminal och stadens intäkter.
Det finns ett bestående behov av Bromma flygplats. En stadsnära flygplats för de som vill besöka Stockholm och som en flygplats för samhällsnyttigt flyg och regionalflyg vilket inte riktigt passar in på Arlanda.
Stadens uppgift kan inte vara att agera som fastighetsutvecklare utan att värna om att göra Stockholm till ett attraktivt center för affärer och utveckling av vår region med alla de positiva effekter det för med sig. Då behövs Bromma flygplats som ett nav för strategiskt flyg. Precis som Arlanda flygplats behövs för det storskaliga flyget.
Det handlar om Stockholm i konkurrens med andra städer. Inte Arlanda eller Bromma utan Arlanda och Bromma i en synkroniserad symbios som gynnar hela Sverige och Stockholm i dess roll som landets huvudstad och inte minst som näringslivscentrum. Detta är en nationell angelägenhet och inget som ska avgöras av kortsiktiga partipolitiska hänsyn i Stockholms stadshus.
Helt enkelt vi behöver Arlanda som en internationell storflygplats och Bromma som det naturliga komplementet för samhällsnyttigt flyg, regionalflyg och rörelser med mindre flyg som inte passar in på Arlanda. Det är lösningen. Lägg till det att de miljardinvesteringar som gjorts i Bromma flygplats går förlorade vid en stängning parat med de massiva investeringar som krävs på Arlanda för att ta emot trafiken från Bromma om Bromma skulle stängas. Även beaktas ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Hur löser vi då detta för alla? Jo, lyft blicken!
Ge Swedavia i uppdrag att hitta en fristående operatör som driver Bromma flygplats utifrån dess unika förutsättningar. Det finns de som är beredda att gör det. Den ekonomiska kalkylen kan göras, men politisk stabilitet är en förutsättning. Den risken måste hanteras och då förslagsvis genom ett långsiktigt avtal med Stockholms stad som markägare och en flygplatsoperatör som nyttjanderättshavare. Det skapar den politiska stabilitet som krävs.
På det viset kan man tillgodose ett behov av en flygplats som gynnar Stockholm som huvudstad, stadens och Sveriges näringsliv och inte minst det regionala resandet till och från landets huvudstad.
Förena det med ett framåtriktat, kanske visionärt tänkande, vad det gäller framtidens miljöanpassade flygande. Varför inte låta Bromma – Visby bli vår första elflyglinje!
PG Ekbom
Styrelseordförande och delägare Bromma Air Maintenance
Kommentarer
Det var bra skrivet. Bromma flygplats fyller en viktig funktion för Stockholmregionen
Detta skriver då PG Ekblom i rent egenintresse med rädslan att om Bromma läggs ner så måste man flytta eller i värsta fall lägga ner. Förståeligt men en partsinlaga.
Lösningen med att hitta en fristående operatör som driver Bromma är döfött. Då kommer Stockholms stad tillämpa marknadshyra (man har inget annat val) och därmed är det projektet helt olönsamt från start.