En svångrem kring flygmarknaden

Publicerad den 2003-04-02 00:00av Redaktionen
Kommentarer

Flygbranschen har under 2002 drabbats av stora ekonomiska problem och förluster. Men samtidigt som många traditionella flygbolag vacklar, visar lågprisbolagen större vinst än någonsin. Även fraktflyget ökade under 2002. Det skriver Luftfartsverket i sin rapport om Flygets utveckling 2002, som presenteras idag.

Att flygtrafiken inte visade några tecken på återhämtning under 2002 beror i huvudsak på den vikande konjunkturen. Inrikestrafiken minskade relativt sett något mer än utrikestrafiken, minus 8,3 procent jämfört med minus 7,2 procent. Och för charterbranschen ser den närmaste framtiden mycket besvärlig ut. Flygfrakten ökade dock med 15 procent jämfört med 2001 och uppgick till drygt 200 000 ton.

Bilden: Luftfartsverkets Generaldirektör Lars Rekke

Medan privatpriserna för utrikesresor har sjunkit under året, har det skett en höjning med hela 12 procent för inrikes privatresor. Och affärspriserna blev lägre.
Vi har sett en överströmning av affärsresenärer till privatklass under ganska lång tid, säger LFVs generaldirektör Lars Rekke. Därför har flygbolagen helt enkelt tvingats att höja privatpriserna för att kompensera bortfallet i affärsklass.


Avgifterna för infrastrukturen har naturligtvis påverkats av de höjda säkerhetskraven. Men också avgifterna för flygtrafikledning har ökat. En jämförelse av undervägsavgiften i 14 europeiska länder under 2002 visar dock att endast fyra länder har en lägre avgift än Sverige.


En omfattande studie om tillgängligheten för funktionshindrade redovisas också i rapporten.
Nio av tio anser att flyget sköter sig bra och endast åtta procent av de funktionshindrade anger att de inte har möjlighet att utnyttja flyget.
Det är glädjande siffror, säger Lars Rekke. Men ingenting är så bra att det inte kan bli bättre. Därför fortsätter vi vårt arbete med att göra flyget än mer tillgängligt för alla passagerare.


Flygets miljöutsläpp har under en följd av år minskat, delvis beroende på att flygplanens miljöprestanda blir allt bättre.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten