EU-parlamentet beslut om bullriga flygplan m m
Direktivet om utfasning av gamla, bullriga flygplan antogs. Alla röstade för utom Belgien som lade ner sin röst. Detta direktiv upphäver den så kallade “hushkit-förordningen” (ljuddämparregler på DC9 och Boeing 737) som annars hade inneburit ett förbud mot registrering av dessa ljuddämpade flyplan från 1 april i år. Detta beslut innebär också slutet på den långa konflikt man haft med USA i denna fråga. En följd av detta direktiv är att fyra flygplatser i Europa, däribland Bromma, kommer att klassas som city-flygplats med möjlighet att införa strängare regler för buller. En överenskommelse nåddes även i frågan om flygbolagens krigsriskförsäkringar. Man kommer att tillåta ytterligare två månaders statligt backat försäkringsskydd enligt samma princip som i USA. Single Sky-problematiken diskuterades igen. Man hoppas kunna göra rejäla framsteg i juni och på så sätt förbättra flygledningen och interoperabiliteten mellan dessa system för att höja kapaciteten i luftrummet. Det finns dock fortfarande problem. Uppdelningen mellan civilt och militärt luftrum är ett av dessa. Den franske transportministern var mest orolig för att flygledningen skulle privatiseras och transportkommissionär de Palacio fick lova honom att så inte var fallet.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

