Featured article image

eVTOL-operatören EHang har fått AOC

Publicerad den 5 april 2025
Kommentarer
Kinesiska EHang har fått ett AOC och därmed godkänt att påbörja kommersiella flygningar av sin pilotlösa EH216-S eVTOL. EHang räknar med att börja sälja biljetter till autonoma flygningar över turistattraktioner i Kina redan i sommar. Även om EHangs första kommersiella flygningar är begränsade till sightseeing och turism så är det ändå ett stort steg mot förverkligandet av framtidens flygtaxi.

Kinas luftfartsmyndighet har beviljat ett AOC, ​​Air Operator Certificate, till EHangs EH216-S. Till att börja med ska den användas till turistflygningar för två passagerare ovanför hamnen i Guangzhou (tidigare Kanton). Certifieringen är begränsad till att starta och landa på samma plats, så än så länge är det inte möjligt att flyga mellan olika vertiportar. EHangs plan är nu att expandera till fler regioner i Kina och gradvis börja erbjuda stadspendling.

EHangs certifiering innebär en enorm milstolpe, i alla fall i Kina, och vägen ligger nu öppen för Advanced Air Mobility (AMM) och längre flygningar på högre höjder. Det tog nästan 18 månader att få det första AOC:t för EHangs pilotlösa eVTOL-flygplan sedan de fick typcertifikatet för EH216-S. I början av april 2024 fick EHang tillstånd att utföra demonstrationsflygningar på olika platser i Kina.

I en intervju med CNBC sa Ehangs vicepresident He Tianxing att passagerarflyg längs fastställda rutter ska bli möjligt från slutet av juni. Upplevelsen borde vara “precis som att åka i en bil”, tillade han och noterade att ingen hjälm eller fallskärm krävs. På frågan om globala marknader sa han att flera utländska partners kontaktat dem, efter nyheten om certifieringen, och han förväntade sig att Ehang skulle kunna expandera utomlands under de närmaste åren.

Riktiga kommersiella flygtaxitjänster kommer antagligen att dröja flera år, sa Tianxing vidare i intervjun. Det innebär att även om Ehang EH216-S ligger före konkurrenterna vad gäller certifiering av passagerarflyg, är de än så länge inte först med att lansera världens första flygtaxitjänst med ett elektriskt vertikalt start- och landningsflygplan (eVTOL). De största konkurrenterna är idag Archer och Joby, båda från USA. De amerikanska eVTOL-utvecklarna Joby och Archer förväntas inte få certifiering av FAA före slutet av 2025, men båda har planer på att lansera kommersiella flygtaxitjänster i amerikanska städer och Förenade Arabemiraten.

EHang har redan autonoma eVTOL i bruk som används till att bland annat transportera medicinska förnödenheter. De har också gjort sig kända för ljusshower där de använder koreograferade drönare.

EH216-S elektriska eVTOL har varit under utveckling i sex år. Den har åtta armar som vardera är utrustade med två propellrar, måsvingedörrar och fasta landningsställ. EHang flyger förinställda rutter med hjälp av 5G-anslutning som kommunicerar med en kommandocentral som kan åsidosätta det autonoma systemet vid behov. Maxhastigheten är 130 km/h, max höjd3 000 m och de inbyggda batterierna ger en räckvidd på 35 km, eller en flygtid på 21 minuter. Lastkapaciteten är 220 kg.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Op
2025-04-05 20:11

Skulle aldrig sätta mig i en kinesisk autonom farkost….

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten