Fel att brandskatta flyget!
Publicerad den 29 september 2005Flygtorgets @irmail får många synpunkter och reaktioner på den i budgetförslaget presenterade flygskatten. Det är inte bara i norrlandslänen som man har insett konsekvenserna av flygskatten utan här kommer ett inlägg från sydvästra skåne. I texten nämns en avgift på 70kr per passagerar och 800miljoner kr totalt per år. I budgetförslaget är det tyvärr ännu värre med en siffra på 1miljard 440miljoner kr och därmed i genomsnitt 95kr per passagerare. Skall sedan avgiften diffrentieras så att den blir lägre till vissa delar av landet, exempelvis Norrland, så blir den förstås högre på andra ställen, kanske rentav över 100kr från Ängelholm.
Vidare, så har lågprisbolagens organisation ELFAA skrivit ett öppet brev till Sveriges Riksdag med anledning av budgetförslaget.
Länk till en pdf. på engelska hittar ni längst ned.
Red anm
De senaste åren har flygmarknadens aktörer utsatts för intensiv konkurrens som har pressat priserna på flygbiljetter såväl inrikes som utrikes. Dessutom har antalet destinationer ökat markant.
Utmanare har tvingat även de mer etablerade flygbolagen att sänka sina priser. Det har gett allt fler, inte minst ungdomar, barnfamiljer och pensionärer, möjlighet att resa med flyg. Det är en helt fantastisk utveckling som bör hälsas med glädje.
Dessvärre kom det smolk i glädjebägaren när regeringen nyligen presenterade sitt budgetförslag. Regeringen har nämligen gett efter för miljöpartiets krav om en miljöskatt på 70 kronor per enkel flygbiljett. Det låter kanske inte så mycket, men för en tvåbarns familj från Umeå som ska åka till Helsingborg ökar skatten med 1120 kronor. Totalt betalar familjen drygt 3200 kronor i skatter och avgifter för resan. Det är inte rimligt!
Det kommer att påverka människors möjligheter att flyga. Sannolikt kommer betydligt färre ha råd att flyga, vilket i sin tur kommer att minska flygbolagens möjligheter att hålla nere priserna och att flyga till många destinationer. Svårast blir det för utmanarna på flygmarknaden, framför allt de mindre flygbolagen. Marginalerna är redan små på den hårt pressade flygmarknaden. Regeringens ökning av flygskatten är ett direkt hot mot dessa bolags överlevnad.
Vem drabbas när flygpriserna ökar, destinationerna minskar och utmanare på flygmarknaden slås ut? Alla som bor i glesbygden och därmed är beroende av flyg drabbas givetvis hårdast, men även alla medborgare som inte har så hög inkomst, exempelvis ungdomar. Totalt sett förlorar vi alla på en sådan utveckling eftersom den långsiktigt riskerar att minska konkurrensen på flygmarknaden.
Varje år flyger ungefär 360 000 passagerare från Ängelholm. Med 70 kronor flygskatt per biljett blir det 25 miljoner i ökade resekostnader för företag, kommuner och privatpersoner i Nordvästskåne. De enda som vinner är regeringen som drar in 800 miljoner kronor om året på denna så kallade miljöskatt. I själva verket är det priset som vi alla får betala för att miljöpartiet ska stödja socialdemokraternas budget. Är inte priset snart väl högt?
Till saken hör dessutom att regeringen i Danmark nyligen har aviserat att de ska ta bort sin flygplatsskatt på 75 kronor eftersom den motverkade sitt syfte. I Norge har man redan för några år sedan avskaffat en liknande skatt.
Vi kan inte förstå varför regeringen vill slå undan benen på utmanarna på den svenska flygmarknaden nu när priserna sjunker och allt fler får råd att flyga. Vi kan inte förstå hur regeringen tänker när man på detta sätt riskerar hela den positiva utvecklingen på flygmarknaden. Kan någon av de socialdemokratiska riksdagsledamöterna från Nordvästskåne svara på det?
Peter Danielsson (m)
Riksdagsledamot från Helsingborg
Christer Paulsson
Platschef Kullaflyg AB
Hans Wallmark (m)
Ordförande i Flygrådet
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten