Flygbussarnas VD: ”Åka kollektivt är sexigt!”

Publicerad den 6 mars 2009
Kommentarer
Fem frågor till Mikael Bergkvist, VD för Flygbussarna Airport Coaches, som nu får konkurrens på Skavsta och Västerås från ´Ryanair-bussar´ i samarbete med nystartade Flybycoach.

Vad betyder det för Flygbussarna att ni får konkurrens på Skavsta och Västerås?

”Det betyder att vi måste vässa oss ytterligare – och överallt, inte minst på Arlanda. Vår affärsidé är för övrigt att serva flygplatser och inte flygbolag. Vi vet att vi har något bra att erbjuda.”

”Vi har haft diskussioner med Ryanair, men vi har inte haft råd att sluta avtal eftersom vi skulle få betala så höga provisioner.”

Flygtorget har rapporterat om att Arlanda Express går framåt (Flygtorget 30 januari 2009) – innebär det att ni går bakåt i antal passagerare?

Mikael Bergkvist, Flygbussarna

M Bergkvist, VD Flygbussarna

”Nejdå, vi går också framåt! Det betyder förstås i sin tur att kollektivtrafiken tar resenärer från bilen.
Just nu får vi marktransportföretag också god draghjälp från LFV (Luftfartsverket). LFV och företag som är aktiva på Arlanda samarbetar så att anställda på flygplatsen får välja vilket kollektivt transportmedel de vill använda för att åka till och från jobbet. Det betyder en hel del eftersom Arlanda är en av Sveriges största arbetsplatser med runt 16 000 anställda.”

Arlanda Express-chefen säger att tåget om fem år ska ha tagit 3-4 miljoner fler passagerare om året från E-4, hur går det för er i så fall?

Flygbussarna, rapsbuss

Flygbuss i rapsfält

”Det kanske de gör, men från bilar. Men vi kommer också att ta passagerare från bilarna. Miljöfrågan står i centrum och det är bättre att åka buss för miljön än att ta bilen. Bussen avger mycket mindre utsläpp per person än en bil. Och dessutom kör nästan 50 procent av våra bussar som kör på Arlanda på raps – och den andelen ökas kontinuerligt.”

”Vi utbildar nu dessutom samtliga våra förare runt om i landet (Flygbussarna betjänar sju svenska flygplatser) i ´ECO-driving´, där de får lära sig om hur man kör både bränslesnålt och så att det blir så komfortabelt som möjligt för passagerarna. På bränslesnål körning minskar man direkt bränsleförbrukningen med 10 procent.”

Vad gör ni mera för att bli bättre och för att kunna konkurrera effektivare?

”Hela miljöfrågan väger tungt i allt vi gör och kommer att göra. Nu lanserar vi också en ny hemsida där man kan boka biljetter. Från i januari är det också möjligt att köpa sms-biljetter. Vi har nu också ett samarbete med Pressbyrån och 7 Eleven, så att man kan köpa biljetter till Flygbussarna där.”

”Prissättningen är givetvis ett annat sätt att konkurrera. Vi har kampanjer på Internet, nu senast t ex under sportlovet.”

Så här inför helgen får du chansen att svara på precis vad du vill – vad säger du då?

”Vi märker att kollektivtrafik håller på att betraktas som en mer och mer sexig upplevelse. Fler och fler åker kollektivt och vi som sysslar med sådan trafik ökar hela tiden kvaliteten för våra kunder. Vi vill vara med och driva utvecklingen.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten