
Flygplatserna: Umeå backar medan Skellefteå satsar
Publicerad den 29 maj 2019Kommentarer
CRJ900 har reverse thrust. Dock är start/landningsfarterna höga på denna maskin vilket gör att det krävs mycket bana. Speciellt om den är hal och kontaminerad
“För oss här uppe är flyg kollektivtrafik och tåget är inte något tydligt alternativ”
Det var snällt sagt om tåget som går från Bastuträsk 50 minuter bort varifrån det tar minst ca 10 timmar till Stockholm…
Visst, E4:an och Ikea i ena änden men i den andra pratas det om att förlänga banan och lägga E12:an i en tunnel under banan och därav kan den förlängas ut mot älven.
Det känns onekligen märkligt i dessa klimatångestdagar att lägga kommunala medel på att förlänga rullbanan, bara för att möjliggöra några avgångar per år med direktcharter till Thailand i Skellefteå. Sen är det märklig stadsplanering i Umeå får man väl säga när man lägger både E4 och Ikea vid ena änden av rullbanan, samtidigt som älven ligger vid den andra, därmed svårt att förlänga banan.
CRJ900 har thrust reverses, som visserligen främst används vid våt bana. Dags att steppa någon nivå eller??
Geografikunskaperna är fortsatta låga även om det nu är “Redaktionen” som står för skrivandet istället för herr Carlsson.
Luleå ligger i Norrbotten inte i Västerbotten.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten